کد خبر : 118875
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
0 بازدید

پلاک‌گذاری بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در استان قزوین

پلاک‌گذاری بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در استان قزوین

به گزارش خبرنگار اعزامی برنا به قزوین، محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه ویژه این استان در کشاورزی کشور گفت: استان قزوین به عنوان پایه‌گذار کشاورزی نوین در کشور شناخته می‌شود. قزوین به دلیل پیشینه تاریخی و به‌ویژه اینکه پایتخت صفویه بوده،

به گزارش خبرنگار اعزامی برنا به قزوین، محمد حسین عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه ویژه این استان در کشاورزی کشور گفت: استان قزوین به عنوان پایه‌گذار کشاورزی نوین در کشور شناخته می‌شود. قزوین به دلیل پیشینه تاریخی و به‌ویژه اینکه پایتخت صفویه بوده، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان افزود: استان قزوین در تولید ۱۶ محصول کشاورزی، رتبه‌های یک تا ۶ کشور را به خود اختصاص داده و در سرانه تولید به ازای هر نفر بسیار پیشرو است. این استان با بهره‌گیری از کشاورزی مدرن، بیشترین بهره‌وری آب را دارد و ۷۰ درصد منابع آبی آن از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

عطایی در ادامه با تأکید بر تأثیر خشکسالی در سال‌های اخیر گفت: استان قزوین چندین سال است که با بحران خشکسالی مواجه است، اما با وجود این چالش‌ها، رکورد تولید گندم در استان با ۲۴۸ هزار تن به دست آمد. همچنین، اگرچه در حوزه فناوری کشاورزی توسعه چندانی نداشته‌ایم، اما هوشمندترین مزارع کشور در این استان وجود دارد که در آن‌ها مصرف آب به‌صورت دقیق و علمی مدیریت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین به نقش امور اراضی در مدیریت زمین اشاره کرد و اظهار داشت: امور اراضی استان سابقه طولانی دارد و با مدیریت متخصصان متبحر اداره می‌شود. در حوزه تغییر کاربری اراضی نیز اقدامات لازم برای مدیریت بهینه زمین‌ها صورت می‌گیرد تا حجم زیادی از اراضی کشاورزی به صنایع واگذار نشود. همچنین، مدیریت زمین در بخش‌های گلخانه‌ای و صنایع مرتبط با کشاورزی به‌طور دقیق کنترل می‌شود تا از منابع موجود بهترین استفاده به عمل آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، با اشاره به چالش‌های موجود در اجرای طرح‌های کشاورزی گفت: طرح‌های آمایشی در برخی موارد مشکلاتی ایجاد کرده و درخواست‌های متعددی برای زمین وجود دارد. همچنین، در پی مذاکراتی که با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت داشتیم، سهمیه سوخت را با تأخیر و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از مقدار مصوب اعلام کردند، اما این کاهش سهمیه مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: تا کنون بیش از هزار هکتار زمین برای طرح‌های مختلف واگذار شده است. برخی از این طرح‌ها به بن‌بست سرمایه‌گذاری نمی‌خورند، اما برخی دیگر با مشکلاتی روبرو هستند. با این حال، سیستم نظارتی برای پایش طرح‌ها وجود دارد و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای بهبود نظارت‌ها منعقد شده است.

عطایی با اشاره به تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌ها محدودیت‌هایی دارد، طرح توسعه مسکن بر اساس تبصره ۲ ماده ۹، اجازه نمی‌دهد که زمین‌های درجه یک و ۲ تغییر کاربری داشته باشند، و تنها در موارد نادر این تغییر صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دو نوع الحاق به شهرها و روستاها داریم: الحاق هادی و بازنگری که در روستاها انجام می‌شود، و الحاق موردی که ضوابط متفاوتی دارد و با توجه به افزایش جمعیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص وضعیت ماشین‌آلات کشاورزی استان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی در استان فعال است که به جز ۵۰ تا ۶۰ دستگاه، تمامی آن‌ها پلاک‌گذاری شده‌اند. وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور در تلاش است تا با نوسازی ماشین‌آلات، میزان اسب بخار در هر هکتار را افزایش دهد. در استان قزوین، این میزان در حال حاضر ۲.۴ اسب بخار به ازای هر هکتار است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های نوسازی تجهیزات کشاورزی استان گفت: هر ساله ردیف اعتباری جداگانه‌ای برای خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تخصیص داده می‌شود که این اقدام در راستای نوسازی تجهیزات انجام می‌شود.

وی افزود: در استان قزوین، ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات به منظور خرید ادوات کشاورزی اختصاص یافته است. همچنین، پشتیبانی از شرکت‌های سازنده و تغییر‌دهنده انواع ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از اولویت‌های ما در این حوزه است.

انتهای پیام/

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn