دوباره هرکول پوآرو شما را سرگرم می‌کند

همشهری آنلاین: این بار اما مدیران سیما جای این که سراغ آرشیو بروند تصمیم گرفتند قسمت هایی که سال ها پیش به دلایل نامعلومی پخش نشده بود را دوبله و روی آنتن ببرند. ایسنا با انتشار تصاویری از ناصر ممدوح در اتاق دوبلاژ، از دوبله سه فصل (۱۰ قسمت) جدید هرکول پوآرو برای پخش از تلویزیون خبر داده است. در این خبر آمده که مدتی است دوبله قسمت‌های جدید «هرکول پوآرو» با مدیریت رضا آفتابی و هنرمندی اکبر منانی، صداپیشه هرکول پوآرو شروع شده و حالا ناصر ممدوح هم به این جمع پیوسته است. آخرین دوبله این مجموعه به ۱۳سال قبل برمی‌گردد. هنوز مشخص نیست زمان پخش قسمت‌های درحال دوبله «هرکول پوآرو» چه زمانی خواهد بود اما احتمالا به‌زودی شاهد پخش آن از شبکه تماشا خواهیم بود.

پوآرو از ادبیات تا سینما و تلویزیون

هرکول پوارو، شخصیت اصلی نیمی از داستان‌های آگاتا کریستی، در سال ۱۹۳۱ با ایفای نقش در فیلم «قاتل راجر اکروید» برای اولین بار در سینما ظاهر شد. البته در حدود ۵سال پیش این داستان به‌صورت تئاتر با بازی موسیو پوآرو اجرا شده بود.
در نسخه سینمایی این داستان، اوستین ترور، هنرپیشه محبوب و جذاب آن زمان نقش موسیو پوآرو را بر عهده داشت. البته آنچه آگاتا کریستی در داستان هایش به‌عنوان موسیو پوآرو تعریف کرده بود از لحاظ ویژگی‌های ظاهری بسیار متفاوت با ترور بود اما با وجود اندام نامناسب ترور برای این نقش (قد بسیار بلند و پوست تیره)، وی در ۲ فیلم «قهوه تلخ»، ساخته شده در سال ۱۹۳۱، براساس اولین نمایشنامه آگاتا کریستی و «لرد ادوار مرد» ساخته شده در سال ۱۹۳۴، براساس رمانی که در سال ۱۹۳۳ نوشته شده بود، نقش کارآگاه آراسته و زبل را بازی کرد. این در واقع آخرین بازی ترور در نقش پوآرو بود.
پس از ایفای نقش در تئاترهای ساخته شده براساس داستان‌های جنایی آگاتا کریستی و فیلم‌های سینمایی که این کارآگاه نقش اول آنها را بازی می‌کرد، در اول آوریل سال ۱۹۶۲، پوآرو اولین حضور خود را در تلویزیون تجربه کرد: اولین اجرای تلویزیونی وی در ایالات متحده در سی بی‌اس بود. در این تجربه تلویزیونی که اجرای فیلم «ناپدید شدن آقای داونهیم»، بود و براساس داستان کوتاهی به همین نام از آگاتا کریستی نوشته شده بود، مارتین گابل، نقش کارآگاه پوآرو را بر عهده داشت.
مارتین گابل که از لحاظ ویژگی‌های ظاهری نسبت به ترور بسیار مناسب‌تر برای نقش پوآرو بود، چندان در این نقش دوام نیاورد و به‌زودی جای خود را به کارآگاه بعدی داد، اما این جایگزینی در حدود ۳۰ سال به طول انجامید و در این ۳۰سال موسیو پوآرو نه بر صحنه تئاتر، نه پرده سینما و نه صحنه تلویزیون ظاهر شد.
موسیو پوآرو پس از یک وقفه ۳۰ ساله با فیلم «جنایت‌های الفبایی» در سال ۱۹۶۶ به سینما بازگشت. این فیلم که براساس داستان «جنایت‌های ABC » نوشته شده، با کارگردانی فرانک تاشلین، که با فیلم کمدی جری لوئیس و کارتون باگزبانی مشهور شده بود و با بازی تونی راندال، هنرپیشه مشهور آمریکایی در نقش پوآرو ساخته شده است. نکته عجیب در پخش این سریال این بود که برخی از منتقدین بازگشت موسیو پوآرو را پس ۳۰سال در این فیلم قابل‌قبول و حتی راضی‌کننده و برخی دیگر فاقد جذابیت‌های لازم می‌دانستند.
حضور بعدی پوآرو با بازی آلبرت فینی در فیلم «قتل در قطار سریع السیر شرق» در سال ۱۹۷۴ بود که به عقیده بسیاری از منتقدین نه تنها در این فیلم موسیو پوآرو از نظر ظاهر و همچنین خصوصیات اخلاقی بسیار به کارآگاهی که آگاتا کریستی توصیف کرده بود نزدیک شده است، بلکه این فیلم بیشتر به معرفی این کارآگاه و توصیف خصوصیاتش برای مخاطبان پرداخته بود.
چهره پردازی و آرایش موی فوق العاده و متناسب شخصیت این کارآگاه با آن سبیل‌های کوچک، این هنرپیشه را چنان به شخصیتی که آگاتا کریستی در رمانش توصیف کرده بود، نزدیک کرد که بینندگان این فیلم با تماشای اولین صحنه، همان کارآگاه زیرک و نکته بین را به خاطر آوردند. این فیلم در دوره‌ای از چنان محبوبیتی برخوردار شد که برنده ۳جایزه در جشنواره‌های فیلم انگلیسی و ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که البته شایسته آن نیز بود.
پس از آن پیتر اوستینوف، هنرپیشه کهنه کار انگلیسی نیز، در فیلم‌های بسیاری بازی در نقش پوآرو را بر عهده داشته است. وی در یک دوره زمانی نه چندان کوتاه در فیلم‌های مرگ در رودخانه نیل (۱۹۷۸)، شیطان زیر خورشید ( ۱۹۸۲) و قرار ملاقات با مرگ ( ۱۹۸۸ ) در سینما حضور پیدا کرد. همچنین در فیلم‌های تلویزیونی موسیو پوآرو مانند فیلم قتل در۳حرکت، ساخته شده در سال ۱۹۸۶، در نقش پوآرو بازی کرده است.

پوآرویی که اوستینوف ساخت، کمی جا افتاده‌تر و کمدی‌تر از آن شخصیتی بود که آگاتا کریستی در داستان هایش توصیف می‌کرد که موجب محبوب‌تر شدن این شخصیت نزد مخاطبان این داستان‌ها شد اما دوران شکوفایی این مجموعه در تلویزیون، از سال ۱۹۸۹ همزمان با پخش این مجموعه از شبکه تلویزیونی انگلیس و با هنرمندی دیوید ساچت آغاز شد. در واقع دیوید ساچت همان موسیو پوآرویی است که در حال حاضر در ذهن تمام علاقه مندان به این سریال جای گرفته است. پخش این سریال تا سال ۱۹۹۱ از این شبکه به طول انجامید و پس از آن در سایر کانال‌های تلویزیونی دنیا پخش این سریال شروع شد.
در این سریال طولانی، هیو فریزر در نقش کاپیتان هاستینگ و فیلیپ جکسون در نقش بازرس جپ هنرنمایی می‌کنند. دیوید ساچت نه تنها در نقش موسیو پوآرو در فیلم‌های جدید که براساس داستان‌های آگاتا کریستی ساخته شده ایفای نقش کرده بلکه فیلم‌هایی که پیش از این بازیگران پیشین این نقش در آنها هنرنمایی کرده بودند نیز مانند «قتل راجر آکروید» و «شیطان زیر خورشید»، دوباره با بازی دیوید ساچت ساخته شده است.
محبوب ترین پوآرو

اقتباس‌های زیادی از «هرکول پوآرو» شده و بازیگران مختلفی نقش او را بازی کرده‌اند اما در ذهن اکر مردم تصویر دیوید سوشی، بازیگر انگلیسی این سریال با نام پوآرو نقش بسته است. این سریال سال ۱۹۸۹ شبکه ITV بریتانیا ساخته شد؛ سریالی در ۱۳ فصل و ۷۰ قسمت که به مدت ۲۵ سال از این شبکه و بعدتر از BBC پخش شد. هرکول پوآرو بلژیکی شخصیت اصلی تمام این ماجراهای جنایی، با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داشت، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تلویزیونی در جهان تبدیل شد.
دیوید سوشی، بازیگر انگلیسی نقش پوآرو به مدت ۲۵ سال یعنی یک ربع قرن، ایفاگر نقش هرکول پوآرو بود. جالب اینجاست زمانی که در ۴۱ سالگی ایفای این نقش را به او پیشنهاد داده‌اند، این اثر آگاتا کریستی را نخوانده بوده و تازه مشغول مطالعه آن شده و تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با این نقش انجام داده است.

منبع خبر: همشـهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn