تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان انگیزه برای پرداخت مالیات را افزایش داده است

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مالیات جزو مهم ترین منابع درآمدی دولت هاست که زمینه را برای تکمیل پروژه های زیرساختی فراهم می کند. متأسفانه تا کنون ما نگاه تزیینی به مالیات داشته ایم و بودجه کشور وابستگی صرف به درآمد‌های نفتی داشته است. لزوم برداشتن تمرکز از این درآمد‌ها در بودجه و اتکا به مالیات همواره مطرح بوده است.

در دولت سیزدهم اقدامی در راستای دریافت مالیات حقه از همگان و مقابله با فرار مالیاتی در کشور به اجرا گذاشته شد. از آنجائیکه در ابتدای راه هستیم و فرهنگ مالیاتی قوی ای در کشور نداریم، لازم است اقداماتی در راستای بهبود وضعیت مالیات دهی در کشور به اجرا گذاشته شود.

سازمان امور مالیاتی در اقدامی ابتکاری بستری فراهم کرده است که مودیان به صورت برخط و مستقیم بتوانند انتخاب کنند مالیات شان در کدام پروژه و استان به کار بیفتد. از نظر کارشناسان، این طرح می تواند به افزایش اشتیاق شهروندان برای پرداخت مالیات منجر شود.

جمالیان: تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان انگیزه برای پرداخت مالیات را افزایش داده است

مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل مصرف مالیات ها در واقع به معنی مردمی سازی نظام مالیاتی کشور است که اهمیت بالایی دارد. مالیات ستانی همواره یکی از حساس ترین امور در حوزه حکمرانی بوده و هست. در این زمینه، سوال اساسی مالیات دهندگان این است که مالیات ها کجا هزینه می شوند.

به زعم بسیاری، وقتی مالیات دهندگان مشاهده کنند که از محل درآمد‌های مالیاتی، پروژه های عمرانی کشور تکمیل شده اند، اشتیاق مضاعفی برای پرداخت مالیات خواهند داشت.

جمالیان: تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان انگیزه برای پرداخت مالیات را افزایش داده است

محمد جمالیان، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص اجرای طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان که یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان امور مالیاتی در جهت تحقق مشارکت مردم در نظام حکمرانی و همچنین مردمی‌سازی نظام مالیاتی کشور به شمار می رود، تصریح کرد: دغدغه اصلی مردم در حوزه پرداخت مالیات دقیقاً همین موضوع است که مالیات ها کجا هزینه می شود. این که دولت به طرز صحیحی مردم را در تعیین محل مصرف مالیات مشارکت دهد، اتفاق مثبت و گام رو به جلویی محسوب می شود.

وی ادامه داد: برخی این طور تصور می کنند که مالیات پرداختی صرف امور شهروندان نمی شود. به منظور حل این دغدغه، طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان مثبت ارزیابی می شود. وقتی افراد بدانند مالیات شان کجا هزینه می شود، حتی ممکن است کسانی که تمکن مالی دارند، علاوه بر مالیات شان به پروژه ها کمک کنند.

این نماینده مجلس گفت: نشان دار کردن مالیات توسط مودیان می تواند انگیزه لازم را برای پرداخت مالیات در افراد به وجود بیاورد و به عنوان یک مشوق در این زمینه عمل کند. این گونه اقدامات به منظور ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور و افزایش شفافیت در نحوه هزینه کرد مالیات ها بسیار مثبت ارزیابی می شود و کمک بزرگی به تحقق حکمرانی مردمی در نظام مالیاتی خواهد کرد.

جمالیان: تعیین محل مصرف مالیات توسط مودیان انگیزه برای پرداخت مالیات را افزایش داده است

جمالیان گفت: نیاز است سازمان امور مالیاتی حتی الامکان به سمت شفاف سازی بیشتر در حوزه مالیات ها و این که این درآمد‌ها کجا هزینه می شوند، برود. هر چقدر در این زمینه کار کنیم، منفعت بیشتری برایمان دارد. 

این نماینده مجلس گفت: با توجه به آنچه در بالا توضیح داده شد، توزیع عادلانه درآمد‌های مالیاتی در سراسر کشور و در اولویت قرار دادن مناطق محروم در طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان مثبت ارزیابی می شود. 

وی ادامه داد: اگر سیاست های صحیح در راستای توزیع عادلانه درآمد‌های مالیاتی در کشور صورت نگیرد، ممکن است مناطقی که در آن ها کشاورزی رونق دارد، به سمت توسعه صنایع سوق یابند و کشور را با مشکل کمبود مواد غذایی روبرو کنند. از این رو، توجه به تکمیل پروژه های زیرساختی در مناطق محروم از محل درآمد‌های مالیاتی اقدام درستی است که در طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان مدنظر قرار گرفت. 

وی در پایان تأکید کرد: قوانینی که در زمینه مالیات ها داریم باید با جدیت در عمل پیگیری شود. به طور مثال، اداره دارایی اعلام کرده است که یک درصد ارزش افزوده که قرار است در شهر‌های صنعتی برای رفع آلایندگی هزینه شود، به شهرداری ها داده می شود. اما مردم در این شهر‌های بزرگ و صنعتی اقدام خاصی را در این زمینه مشاهده نمی کنند.

انتهای پیام/ 

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn