درخواست ویژه آمریکا و اروپا از تهران

به گزارش تیتر کوتاه – روزنامه ایندیپندنت (independent) در بخش سیاسی به گزارش خبر زیر پرداخت:

  •  آمریکا و اروپا خواستار خویشتن داری تهران شدند

در پی حملات هوایی اسرائیل به پایگاه های نظامی ایران و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، کشورهای غربی از ایران خواستند تا از پاسخ‌دادن به این حملات خودداری کند. آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه با ابراز نگرانی از احتمال گسترش جنگ در منطقه، تاکید کردند که تهران باید خویشتن‌داری کند. 

این درخواست‌ها پس از حملات اسرائیل به برخی تاسیسات موشکی ایران مطرح شد؛ حملاتی که اسرائیل آن را پاسخی به حملات موشکی اخیر ایران اعلام کرده است. ایران نیز اعلام کرده که حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند و از منافع خود در برابر اقدامات تجاوزکارانه محافظت خواهد کرد. 

هم‌زمان، مقامات آمریکایی بر لزوم کاهش تنش‌ها تأکید کردند و از ایران خواستند تا به این حملات پاسخ ندهد. نخست‌وزیر بریتانیا نیز در سخنانی از همه طرف‌ها خواست تا برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها خویشتن‌داری کنند و متعهد شد که با همکاری متحدان، به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (Associated Press News) در بخش سیاسی اعلام کرد:

  • هشدار اوباما به مردم / بازگشت ترامپ تهدیدی برای حقوق و سلامت زنان

میشل اوباما در گردهمایی کمپین انتخاباتی در میشیگان، از مردان خواست تا از کامالا هریس را در رقابت برای تبدیل‌شدن به نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا حمایت کنند. او هشدار داد که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌تواند حقوق زنان را محدود کرده و سلامت آنان را به خطر اندازد. 

اوباما بیان کرد که برخی مردان ممکن است به دلیل نارضایتی از وضعیت کنونی به ترامپ رأی دهند، اما «این تصمیم آنها ممکن است بر زندگی زنان، از همسران و مادران تا دخترانشان، اثرات منفی داشته باشد». او همچنین خطاب به مردان گفت که با نگاهی به زنان و کودکان خود بیاندیشند که آیا از این حمله به حقوق آنان حمایت می‌کنند.

این گردهمایی اولین حضور اوباما در کارزار انتخاباتی از زمان سخنرانی او در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها بود. وی با حمایت از هریس، تاکید کرد که او آمادگی لازم برای ریاست‌جمهوری را دارد و اظهار داشت: «سوال اصلی این است که آیا جامعه آمادگی چنین تغییر تاریخی را دارد؟»

خبرگزاری رویترز (Reuters) نیز در بخش سیاسی اعلام کرد:

  • آینده سیاسی ژاپن در گرو انتخاباتی پرتنش

شهروندان ژاپن، روز یکشنبه در انتخاباتی سرنوشت‌ساز درباره آینده دولت نخست‌وزیر شیگرو ایشیبا تصمیم خواهند گرفت. این انتخابات که تحت‌الشعاع رسوایی‌های مالی و تورم شدید قرار گرفته، می‌تواند ضربه‌ای سنگین به ائتلاف حزب لیبرال دموکرات و شریک قدیمی آن، حزب کومیتو وارد کند و شاید به یک دهه سلطه آن‌ها پایان دهد. نظرسنجی‌ها حاکی از انتقاد شدید رأی‌دهندگان و احتمال از دست رفتن اکثریت این ائتلاف ( حزب لیبرال دموکرات و شریک قدیمی آن، حزب کومیتو تعداد کافی کرسی‌ها را برای کنترل پارلمان نداشته باشد و مجبور به همکاری با احزاب دیگر برای ادامه‌ی کار خود شود) در پارلمان است، زیرا ژاپن با افزایش هزینه‌های زندگی و روابط پرتنش با چین مواجه است.

در صورت از دست رفتن اکثریت در مجلس نمایندگان، نخست‌وزیر ایشیبا که تنها یک ماه است به این سمت منصوب شده، ناچار خواهد شد با احزاب کوچکتر برای تقسیم قدرت مذاکره کند. این تغییر می‌تواند سیاست‌های اصلی دولت را تضعیف کرده و ابهامات اقتصادی بیشتری ایجاد کند. به گفته جفری هال، کارشناس سیاست ژاپن، نخست‌وزیر و حزبش ناچار به سازش در موضوعات کلیدی خواهند شد که به شدت از قدرت اجرایی آن‌ها کم می کند.

طبق گزارش روزنامه آساهی، حزب لیبرال دموکرات ممکن است تا ۵۰ کرسی از دست بدهد و همراه با حزب کومیتو از اکثریت پارلمان دور شود. این سناریو، به گفته ناکا ماتسوزاوا از نومورا سکیوریتیز، موجی از نگرانی سرمایه‌گذاران را ایجاد کرده و شاخص سهام نیکی را به کاهش ۲.۷ درصدی سوق داده است.





منبع:+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn