جولان دستفروشان رسانه در صنعت نمایشگاهی

میلاد محمدی – مدیر مسئول

جولان دستفروشان رسانه در صنعت نمایشگاهی


دستفروشان همه جا هستند. کارشان این است که در مقابل مغازه ها و پاساژها بساط کنند و دقیقا همان محصولی را که در بازار آن محدوده به فروش می رسد، با قیمت پایین تر عرضه کنند.

مردم به دو علت از دستفروشان خرید می کنند. اول به خاطر همین قیمت پایین تر و دوم از سر دلسوزی! اما فعالان کسب و کار به خوبی می دانند که دستفروشان در واقع آفت بازار هستند. مغازه داری که با قبول هزینه اجاره، کارمندان فروش، مالیات و ده ها هزینه کوچک و بزرگ دیگر سعی دارد نقشی در چرخه اشتغال زایی و توسعه اقتصادی ایفا کند، در نهایت مجبور است محصولش را با قیمتی بالاتر از یک دستفروش ارائه دهد.

در این شرایط دستفروش با یک پارچه بزرگ به عنوان زیرانداز، یک دستگاه پوز و یک خروار جنس بی کیفیت، از یک صبح تا عصر به اندازه یک هفته آن مغازه دار کاسبی می کند و تمام!

در سال های اخیر دستفروشان به صنعت نمایشگاهی هم رخنه کردند! البته به جای زیرانداز و جنس بنجل، دوربین عکاسی و فیلمبرداری دارند. آنها به سراغ سایت داران، برگزارکنندگان، غرفه سازان و حتی مشارکت کنندگان رفته و با ارتش تک نفره خودشان سعی دارند پروژه های تبلیغاتی و رسانه ای مربوط به رویدادها را در اختیار بگیرند.

هربار مدیرانی در راس انجمن ها یا سایت های استراتژیک مثل سایت تهران به روی کار می آیند دستفروشان جدیدی به خانواده رسانه ای این صنعت معرفی می شوند که البته اغلب آنها عمر کوتاهی دارند و پس از چند ماه یا نهایت چند سال ارتزاق از سفره بخش خصوصی، به دنبال شغل کاذب دیگری می روند.

در این میان رسانه های تخصصی که دارای دفاتر رسمی، نیروی مستقر و بیمه شده، تجهیزات حرفه ای و… هستند مهجور واقع شده و هزینه های اعلامی از سوی آنها گران فروشی قلمداد می شود. 

دستفروشان رسانه ای متاسفانه هیچ مجوز فعالیتی هم ندارند و هرآنچه ارائه می دهند صرفا بر اساس رانت و روابطی است که قبلا برای خود ایجاد کردند. در شرایطی که غرفه سازی یا برگزاری نمایشگاه بدون مجوز، بلافاصله مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد، اما کار رسانه ای و تبلیغاتی بدون داشتن مدارک لازم از جمله پروانه انتشار یا مجوز تبلیغات، کاملا آزاد است و این افراد به راحتی جولان می دهند.

هرچند کیفیت و خروجی خدماتی که دستفروشان خبری ارائه می دهند نازل بوده و معمولا پس از مدتی صدای اعتراض اهل فن را بلند می کند، اما بهرحال این رقابت ناسالم و غیرمنصفانه سالهاست که ادامه دارد و از ما انرژی می گیرد و انگیزه ها را می کشد.

امیدوارم با تغییرات جدیدی که در سال جاری شاهد آنها هستیم، توجه بیشتر به امنیت شغلی رسانه های رسمی صنعت نمایشگاهی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.





منبع:+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn