افزایش قیمت ۱۰۰ میلیونی این خودرو داخلی / در بازار خودرو چه خبر است؟
صورتهای مالی ایرانخودرو نشان میدهد که قیمت گروه محصولات پژو در بازه هفتماهه اخیر روندی افزایشی داشته است. ایرانخودرو طی فروردین تا مهر سال جاری، بهطور میانگین قیمت محصولات گروه پژو را حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده است. خودروساز مستقر در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در صورتهای مالی مهرماه خود اعلام کرده است که هر
صورتهای مالی ایرانخودرو نشان میدهد که قیمت گروه محصولات پژو در بازه هفتماهه اخیر روندی افزایشی داشته است. ایرانخودرو طی فروردین تا مهر سال جاری، بهطور میانگین قیمت محصولات گروه پژو را حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داده است.
خودروساز مستقر در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در صورتهای مالی مهرماه خود اعلام کرده است که هر دستگاه از محصولات گروه پژو را بهطور متوسط با قیمتی نزدیک به ۴۱۷ میلیون تومان به مشتریان عرضه کرده است.
بهنظر میرسد علت این وضعیت را باید در سیاستهای قیمتگذاری دستوری جستوجو کرد. سیاستگذار خودرویی تاکنون حاضر به لغو کنترل قیمتگذاری بر محصولات شرکتهای خودروساز نشده است. این مسئله باعث شده تا خودروسازان در چرخه زیاندهی گرفتار شوند، چرا که محصولاتشان با قیمتی پایینتر از هزینه تمامشده به فروش میرسند.
مدیران خودروسازان بزرگ کشور از جمله ایران خودرو هنگامی که نتوانستند مدیران صمت را قانع کنند تا سیاست قیمتگذاری دستوری را در صنعت خودرو متوقف کنند، به نوعی سراغ پِلن B خود رفتند. مدیران خودروساز برای کاستن از حرکت بنگاه تحت مدیریشان در جاده زیان دهی، مدیریت سبد محصولاتی قابل عرضه خود را در دستور کار قرار دادند.
مدیریت سبد محصولاتی خودروسازان به این صورت است که مدیران خودروساز تصمیم به تولید محصولاتی که زیان بیشتری به شرکتهای خودروساز تحمیل میکنند، میگیرند. نقطه مطلوب خودروسازان این است که تنها به تولید و فروش خودروهایی اقدام کنند که سود را به حساب آنها واریز کنند یا اینکه زیان کمتری را به آنها تحمیل کنند.
افزایش قیمت میانگین گروه پژو در کارخانه نیز در این راستا بوده است. ایران خودروییها استارت حذف محصولات زیانده این گروه خودرویی را از چندی پیش استارت زدند.
این اتفاق با حذف پژو ۴۰۵ آغاز شد در ادامه شاهد خروج خانواده پژو ۲۰۶ در سبد محصولاتی این خودروساز بودیم. ایران خودروییها در پایان بهار ۱۴۰۳ خانواده پژو پارس را نیز به موزه فرستادند تا تنها خانواده پژو ۲۰۷ را در سبد محصولاتی گروه پژو حفظ کنند. به نظر میرسد حذف خانواده پژو پارس سبب شده تا متوسط قیمت گروه پژو در بازه زمانی فروردین تا مهر ۱۴۰۳ روند صعودی به خود بگیرد.
بررسی ها از روند قیمتی گروه پژو در سال جاری نشان میدهد ایران خودروییها فروردین به صورت میانگین به ازای فروختن هر دستگاه از محصولات خود با برند پژو حول و حوش ۳۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب خود واریز میکردند. در اردیبهشت سال جاری متوسط قیمت گروه پژو به حدود ۳۶۰ میلیون تومان رسید. در خرداد امسال به عنوان آخرین ماه بهار میانگین قیمت هر دستگاه از محصولات گروه پژو حوالی ۳۸۳ میلیون تومان بود. اولین ماه تابستان هر دستگاه از اعضای خانواده پژو برای ایران خودروییها درآمدی نزدیک به ۴۰۴ میلیون تومانی داشت. مرداد ۱۴۰۳ میانگین قیمت فروش هر دستگاه پژو افت اندکی را به نسبت تیر تجربه کرد و آبیهای جاده مخصوص در دومین ماه از تابستان ۱۴۰۳ به طور متوسط از پژو را با قیمتی حدود ۳۹۷ میلیون تومان عرضه کردند. شهریور و مهر میانگین قیمت پژو به مدار صعودی بازگشت و ایران خودروییها به طور میانگین هر دستگاه از اعضای خانواده پژو را به ترتیب حول و حوش ۴۰۷ میلیون تومان و نزدیک به ۴۱۷ میلیون تومان فاکتور کردند.
پیش بینی میشود این روند ادامهدار باشد همچنین ایران خودروییها به دنبال کسب مجوز جدید برای افزایش قیمت محصولات خود نیز هستند و اگر این مهم محقق شود آنگاه میانگین قیمت گروه پژو در ماههای باقی مانده تا پایان سال جاری به نسبت ابتدای سال ۱۴۰۳ جهش قابل توجهی خواهد کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰