به گزارش برنا، نیسان برای مقابله با کاهش فروش و مشکلات مالی، اقدامات شدیدی را آغاز کرده است. این خودروساز اعلام کرده که قصد دارد ۹۰۰۰ شغل را حذف کند، ظرفیت تولید جهانی خود را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد و یک سوم از سهام خود در میتسوبیشی را به فروش برساند. این اقدامات به نیسان کمک خواهد کرد تا ۳ میلیارد دلار صرفهجویی کند و نقشهراه خود را که پیشتر در سال جاری معرفی کرده بود، بازبینی کند.
اگرچه نیسان همچنان قصد دارد ۳۰ مدل جدید یا بهروزرسانیشده را به بازار عرضه کند، اما این مدلها ممکن است با تأخیر روبهرو شوند، چرا که شرکت در اولویت خود، حفظ سلامت مالی را قرار داده است. کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید جهانی که معادل پنج میلیون دستگاه خودرو در سال است، به نیسان این امکان را میدهد که تولید خود را با میزان تقاضای بازار هماهنگ کند.
نیسان زمان دقیقی برای انجام این کاهشها، چه در زمینه تعدیل نیروی انسانی و چه در زمینه کاهش ظرفیت تولید، اعلام نکرده است. این خودروساز همچنین گزارش داده که سود عملیاتی آن در سهماهه سوم سال جاری ۸۵ درصد کاهش یافته و در نتیجه آن، این شرکت با زیان خالص ۹.۳ میلیارد ینی (معادل ۶۰.۱ میلیون دلار) روبهرو شده است.
در فاصله زمانی ژوئیه تا سپتامبر، فروش جهانی نیسان ۲.۸ درصد کاهش یافته است. اگرچه این کاهش در ایالات متحده تنها ۰.۲ درصد بوده، اما نیسان برای کمک به فروش خودروهای خود، هزینههای بالایی را در قالب تخفیفها پرداخت کرده که به شرکت خسارت زده و ۲۵.۷ میلیارد ین (معادل ۱۶۷.۷ میلیون دلار) برای آن هزینه داشته است.
در ماههای اخیر، نیسان اقداماتی جدی برای همراستایی تولید با تقاضای بازار انجام داده است. این شرکت در سپتامبر تولید برخی از مدلهای پرفروش خود از جمله روگ و فرانتیر را کاهش داد و از نمایندگان خود خواسته است خودروها را با ضرر بفروشند، که این امر موجب کاهش سودآوری آنها شده است.
مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، بهعنوان نماد پاسخگویی به مشکلات مالی این شرکت، تصمیم گرفته است که ۵۰ درصد از حقوق خود را کاهش دهد. فروش بخشی از سهام این شرکت در میتسوبیشی موتورز، حدود ۶۸.۶ میلیارد ینی (معادل ۴۴۸ میلیون دلار) به خزانه نیسان وارد خواهد کرد. با این حال، نیسان همچنان بر ادامه همکاری با شرکای خود در اتحاد خودروسازی، میتسوبیشی و رنو، تأکید دارد.
نیسان تعدادی از محصولات جدید و بهروزرسانیهای مهم را در دست تولید دارد که میتواند به بازگشت این شرکت از بحران مالی کمک کند، اما باید توجه داشت که مسیر پیش رو برای این خودروساز با چالشهای زیادی همراه خواهد بود. خودروسازان در سطح جهانی به دلیل رقابت شدید، کاهش تقاضا و افزایش هزینهها تحت فشار زیادی هستند.