انتقاد عضو کمیسیون آموزش به درصد افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته در لایحه بودجه ۱۴۰۴
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه آینده کشور در گرو سرمایهگذاری در آموزشوپرورش و آموزش عالی است، گفت: معلمان، دانشجویان و اساتید از پایهگذاران پیشرفت و توسعه کشور هستند و حقوق این گروه از افراد باید متناسب با تورم و شرایط اقتصادی روزدر لایحه بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود. فرشاد ابراهیمپور نورآبادی
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر اینکه آینده کشور در گرو سرمایهگذاری در آموزشوپرورش و آموزش عالی است، گفت: معلمان، دانشجویان و اساتید از پایهگذاران پیشرفت و توسعه کشور هستند و حقوق این گروه از افراد باید متناسب با تورم و شرایط اقتصادی روزدر لایحه بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته شود.
فرشاد ابراهیمپور نورآبادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بخشهای مرتبط با حوزه آموزشوپرورش و آموزش عالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، گفت: علیرغم افزایش منابع در برخی بخشها، همچنان با مشکلات و چالشهای جدی در حوزه آموزشوپرورش و آموزش عالی روبرو هستیم. بخشهای حساس و مهم این حوزه که معلمان، دانشجویان و اساتید با آن مواجه هستند، بهویژه در زمینههایی همچون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس، نهضتیها، پیشدبستانیها، سربازمعلمها، معلمان طرح امین و قرآنی و همچنین حقوق بازنشستگان آموزشوپرورش و اساتید دانشگاه، همچنان بیتوجه و بدون راهحل باقیمانده است.
کمبود معلم در مناطق دورافتاده و محروم، چالشی اساسی است
نماینده مردم ایذه، باغ ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حقوق اندک معلمان بهویژه معلمان حقالتدریس، نهضتی و پیشدبستانیها، اظهار کرد: این گروه از معلمان سالهاست که در بلاتکلیفی به سر میبرند و علی رغم اینکه در سیستم آموزشی کشور فعالیت کردهاند، هنوز در انتظار تعیین تکلیف وضعیت شغلی خود هستند. این در حالی است که نیاز فوری به استخدام معلمان جدید و تثبیت وضعیت شغلی معلمان موجود در بسیاری از نقاط کشور، بهویژه در مناطق محروم، حس میشود. بر اساس آمار موجود، کمبود معلم در مدارس بسیاری از مناطق بهویژه در مناطق دورافتاده و محروم، چالشی اساسی است که به درستی و با تخصیص بودجههای کافی حل نشده است.
رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان فرهنگی متناسب با تورم نیست
با تخصیص ۵۰ هزار میلیارد نمیتوان قانون رتبه بندی را به درستی اجرا کرد
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه تأکید کرد: طرح رتبهبندی معلمان یکی از مهمترین مطالبات فرهنگیان است اما ۵۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای این بخش پیش بینی شده است. این مبلغ حتی برای پرداخت معوقات سالهای گذشته نیز کافی نیست. معلمان همچنان با مشکلاتی نظیر تأخیر در پرداخت حقوق و معوقات خود مواجه هستند لذا طرح رتبهبندی در عمل به طور کامل اجرایی نخواهد شد. این طرح که هدفش افزایش انگیزه و عدالت در بین معلمان بود، به دلیل کمبود منابع و برنامهریزی ناقص، هنوز به سرانجام نرسیده است.
عدم همخوانی رشد ۱۵درصدی حقوق اساتید با تورم
ابراهیم پور در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه آموزش عالی، یادآور شد: بودجه پیش بینی شده برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علیرغم رشد نسبی، همچنان با چالشهای اساسی روبرو است. افزایش حقوق اساتید دانشگاهها به طور میانگین تنها ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است که با توجه به تورم سالانه، این میزان بسیار ناکافی به نظر میرسد. علاوه بر این، مشکلات رفاهی دانشجویان که شامل کمبود خوابگاهها و وامهای دانشجویی است، همچنان به قوت خود باقی است. حدود ۴۰ درصد خوابگاههای دانشجویی کشور نیاز به تعمیرات اساسی دارند، اما بودجهای که در لایحه پیشنهاد شده برای این امر کمتر از ۵ درصد نیاز واقعی است. از سوی دیگر، وامهای دانشجویی کفاف هزینههای حداقلی زندگی دانشجویان را نمیدهد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۱.۲ درصد است، اظهار کرد: در کنار تمام مشکلات یاد شده، سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی کشور همچنان حدود ۱.۲ درصد است، در حالی که طبق برنامه هفتم توسعه، این سهم باید به ۴ درصد برسد. این کمبود بودجه برای پژوهش و تحقیق، به معنای کاهش قدرت علمی و فناوری کشور است و میتواند در آینده به کاهش جایگاه ایران در عرصههای علمی و بینالمللی منجر شود.
ایجاد شکاف طبقاتی آموزشی به ویژه در مناطق محروم
وی با انتقاد از بیتوجهی به نیازهای اساسی معلمان، دانشجویان و اساتید، ادامه داد: این قشرهای مهم از جامعه که پایهگذاران پیشرفت و توسعه کشور هستند، همواره در انتظار توجه بیشتر به شرایط معیشتی و شغلی خود بودهاند. از طرفی، بر اساس اصول قانون اساسی و اسناد بالادستی، دولت موظف است به آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور توجه ویژهای داشته باشد و امکانات و منابع لازم را برای ارتقای این حوزهها تخصیص دهد. در حال حاضر، عدم لحاظ بودجه کافی و عدم تحقق بسیاری از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، منجر به ایجاد شکافهای عمیق آموزشی، به ویژه در مناطق محروم شده است.
ضرورت نگاه ویژه به بودجه آموزش و پرورش و آموزش عالی ببرای سال ۱۴۰۴
ابراهیم پور با بیان اینکه در اصلاحات لایحه بودجه باید توجه بیشتری صورت پذیرد، ادامه داد: با توجه مشکلات مطرح شده، پیشنهاد میشود که در اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۴، توجه بیشتری به منابع طرحهای آموزش و پرورش و آموزش عالی صورت گیرد. اختصاص بودجه کافی برای تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس و نهضتیها، افزایش حقوق معلمان و اساتید دانشگاهها، حمایت از رفاه دانشجویان و بازنشستگان و افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، از جمله اصلاحات ضروری و فوری است که باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. در غیر این صورت، آینده آموزش کشور با چالشهای جدی مواجه خواهد شد و معلمان، دانشجویان و اساتید در شرایطی دشوارتر از قبل به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه آینده کشور در گرو سرمایهگذاری در آموزش و پرورش و آموزش عالی است، خاطرنشان کرد: بیتوجهی به این مهم، هزینههای زیادی را برای نسلهای آینده به همراه خواهد داشت. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار میرود با اعمال اصلاحات فوری و دقیق در لایحه بودجه، گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت معلمان، دانشجویان، اساتید و بازنشستگان بردارند تا روند پیشرفت کشور بهبود یابد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰