کد خبر : 85688
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶

انصارالله؛ جنبشی که به کمتر از قلب اسرائیل راضی نیست!

انصارالله؛ جنبشی که به کمتر از قلب اسرائیل راضی نیست!

زیدی‌ها شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که نه تنها بتوانند روزی دوباره سرنوشت خود در یمن را بازیابند، بلکه بتوانند در دریا‌ها کاری کنند که قدرت‌های بزرگ دریانوردی را دچار سردرگمی و مشکل کنند و حالا یکی از تأثیرگذارترین حامیان فلسطین شناخته شوند. در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط

زیدی‌ها شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که نه تنها بتوانند روزی دوباره سرنوشت خود در یمن را بازیابند، بلکه بتوانند در دریا‌ها کاری کنند که قدرت‌های بزرگ دریانوردی را دچار سردرگمی و مشکل کنند و حالا یکی از تأثیرگذارترین حامیان فلسطین شناخته شوند. در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیرو‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان الاقصی» علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد.

 حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی عراق از همان فردای عملیات در حمایت از مردم غزه وارد گود شدند و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بردند. بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست تا فشار‌ها مضاعف شود که از قضا ورودی طوفانی و تأثیرگذار داشت.

تمام شاخه‌های مقاومت از همان آغاز جنگ غزه فعال بوده اند؛ از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائیل در غزه، جنبش مقاومت در یمن، «انصارالله»، که غربی‌ها آنها را «حوثی‌ها» می‌خوانند در حمایت از مردم غزه به کشتی‌های اسرائیلی و آنهایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند. این حملات شرایط را چنان برای اسرائیل سخت کرد که صحبت از ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی علیه انصارالله مطرح شد؛ بالاخره خبر آمد که ۱۰ کشور به رهبری آمریکا توافق کرده‌اند که به طور مشترک گشت‌زنی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن انجام دهند تا از کشتی‌های تجاری در برابر حملات انصارالله محافظت کنند که البته خلل از همان ابتدا در ارکان این به اصطلاح ائتلاف بود و بعد هم برخی اعلام کردند که از ائتلاف خارج می‌شوند. به هر حال حالا آمریکا خودش را «پلیس آبی» منطقه کرده است و عملاً وارد رویارویی با مقاومت یمن شده است. اما باز هم حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند ادامه داشت و عملاً ائتلاف نافرجام ماند و تیر پلیس دریایی به هدف نخورد.

باز هم حمله به یافا!

انصارالله یمن باز هم یکی از آن شگفتی‌های خود را رو کرد و برای دومین بار یافا یا به قول خود صهیونیست‌های اشغالگر: تل‌آویو، پایتخت رژیم اشغالگر، را مورد هدف قرار داد، البته این بار با موشک‌هایپرسونیک، نه پهپاد! این بار با توجه به دور زدن تمام پدافند‌های ناو‌های پُر ادعای آمریکایی، که در مسیر حرکت موشک بوده‌اند، این حمله ضربه مجدد و مهلکی به حیثیت نظامی آمریکا نیز هست، حیثیتی که یک بار در دریا به باد رفته بود حالا در آسمان هم بر باد رفت، عامل هر دو نیز سربازان شجاع و کاربلدِ انصارالله یمن بوده‌اند.

در پی انتشار اخباری از حمله موشکی به تل‌آویو، ابتدا ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای منبع این حمله را یمن اعلام کرد. ارتش رژیم اشغالگر قدس بامداد یکشنبه مدعی رهگیری یک موشک زمین به زمین بر فراز منطقه فرودگاه «اللد» بین تل‌آویو و بیت‌المقدس شد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه خود گفته این موشک از یمن شلیک شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «موشکی که از یمن پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی از سکنه در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد و سرنگون شد. نتایج رهگیری‌ها در دست بررسی است.»

با این حال، رسانه‌های عبری اذعان کردند سامانه پدافند هوائی در رهگیری موشک پرتاب شده از یمن ناکام ماند. وبگاه عبری والا گزارش داد که ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل و آمریکا که قرار بود پایگاه‌های احتمالی شلیک موشک در یمن را ردیابی کنند موفق به رصد موشک نشدند. طبق این گزارش، همچنین قرار بود رادار‌های ناو‌های آمریکایی و اسرائیلی در دریای سرخ این موشک را که در راه اراضی اشغالی بود، شناسایی و رصد کنند. در واقع اسرائیلی‌ها نیز تحقیر مجدد آمریکا در این حمله را تأیید می‌کنند! شبکه المیادین گزارش داد آتش‌سوزی در محلی که موشک در تل‌آویو هدف قرار داده بود، رخ داده است. الجزیره نیز خبر داده آژیر خطر در مرکز اراضی اشغالی و در حدود ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمد. خبرنگار الجزیره گفت: پس از شناسایی موشکی که از شرق پرتاب شد، آژیر خطر در اکثر مناطق مرکزی اسرائیل به صدا درآمد. همین طور کانال ۱۲ عبری گزارش داد: این موشک از شرق پرتاب شد و در منطقه‌ای غیرمسکونی در مرکز اسرائیل در شرق تل‌آویو فرود آمد. کانال ۱۲ عبری افزود: ارتش در حال بررسی علت عدم شناسایی این موشک قبل از رسیدن به مرکز اسرائیل با وجود مسافت زیادی است که از یمن طی کرده است.

گوشه‌ای از تبعات حمله به قلب رژیم

رسانه رسمی این رژیم نیز خبر داد: بخش‌هایی از موشک رهگیر سامانه پیکان نیز در ایستگاه مترو «بتی مودیعین» در مرکز اراضی اشغالی سقوط کرد. وبگاه عبری «حدشوت بزمان» هم گزارش داد: تعداد زیادی موشک رهگیر مختلف به سمت موشکی که از یمن می‌آمد شلیک شد، اما آن رهگیری نشد. رسانه‌های عبری می‌گویند مسیر حرکت موشک حدود ۲۰۰۰ (یا دقیق‌تر ۲ هزار و صد) کیلومتر بود؛ زمان پرواز مورد نیاز برای یک موشک بالستیک برای چنین مسافتی حدود ۱۵ دقیقه است و شناسایی آن زمان بسیار زیادی طول کشید. طبق گزارش رسانه‌های محلی در پی به صدا درآمدن آژیر خطر در مناطق وسیعی در فلسطین اشغالی، ۹ صهیونیست در تلاش برای رسیدن به پناهگاه‌ها در فلسطین اشغالی مجروح شدند.

 این رسانه‌ها همچنین افزودند بیش از ۲ میلیون صهیونیست به دلیل یک موشک یمنی وارد پناهگاه‌ها شدند. «عودفور»، عضو کنست (پارلمان اسرائیل)، نیز گفت: «صبح یکشنبه یک موشک تمام مرکز اسرائیل را وارد پناهگاه‌ها کرد و شمال تحت کنترل (سید حسن) نصرالله است که میزان سطح حملات را تعیین می‌کند و سربازان همچنان در نوار غزه در رنج هستند.» در پی گزارش ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله موشکی به تل‌آویو از سمت یمن، منابع یمنی می‌گویند «درباره عملیات ارتش یمن نمی‌توان به روایت اسرائیل اعتماد کرد.»

اطلاعات تفصیلی انصارالله

ساعاتی بعد سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که در عملیات ارتش یک هدف نظامی را در منطقه یافا (تل‌آویو) با موشک بالستیک فراصوت هدف قرار دادند. «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، روز یکشنبه، بیانیه مهمی را درباره عملیات نظامی ویژه‌ای که این جنبش علیه عمق اراضی اشغالی انجام شد، منتشر کرد. به گزارش شبکه خبری المسیره، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که یگان موشکی ما با یاری خداوند عملیات نظامی ویژه‌ای را اجرا کرد که در آن یک هدف نظامی در منطقه «یافا» در فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت. این عملیات با یک موشک بالستیک جدید فراصوت انجام شد که در اصابت به هدف خود موفق عمل کرد و سامانه‌های پدافندی دشمن در رهگیری و مقابله با آن شکست خورد.

در بیانیه ارتش یمن آمده است: «این موشک مسافتی در حدود ۲۰۴۰ کیلومتر را ظرف ۱۱ دقیقه و نیم طی کرد و موجب هراس و وحشت محافل صهیونیستی شد به شکلی که برای اولین بار در تاریخ دشمن صهیونیستی، بیش از ۲ میلیون صهیونیست به پناهگاه‌ها رفتند. این عملیات در چارچوب مرحله پنجم و به عنوان نقطه اوج اقدامات قهرمانان یگان موشکی انجام شد که تلاش‌های بسیاری برای توسعه فناوری موشکی انجام دادند تا نیاز‌های میدان نبرد و چالش‌ها با دشمن صهیونیستی را برآورده کرده و موشک‌ها در اصابت به اهداف و عبور از تمامی موانع و سامانه‌های رهگیری موجود در زمین و دریا که برخی از آنها آمریکایی و برخی اسرائیلی است، موفق عمل کنند.»

همچنین، سرلشکر «محمد العاطفی»، وزیر دفاع یمن، و سرلشکر «محمد الغماری»، رئیس ستاد کل ارتش این کشور، در پیامی به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) تأکید کردند: «به دشمنان امت و سه گانه خبیث آمریکا، انگلیس و اسرائیل اطمینان می‌دهیم آنچه در انتظار آنها است شدیدتر و دردناک‌تر از آنچه در گذشته دیده‌اند، خواهد بود.» در این پیام تأکید شد: «نیرو‌های مسلح یمن با مشت آهنین پاسخ خواهند داد و رژیم اشغالگر اسرائیل را از روز حمله به الحدیده پشیمان خواهند کرد.» وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش یمن در ادامه افزودند: «دشمنان طعم شکست را در دریا چشیدند و آنچه در دریا اتفاق افتاد در خشکی نیز بعید و دور از دسترس نیست. پاسخ یمن به حمله به الحدیده کابوسی برای دشمنان خواهد بود که امنیت آنها را به خطر خواهد انداخت و روز‌های آتی با غافلگیری‌هایی همراه خواهد بود که دشمن اسرائیلی توقع آن را ندارد.»

رهبر انصارالله یمن در سخنرانی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) با تاکید بر تصمیم صنعا برای ادامه حمایت از غزه، اعلام کرد که عملیات‌های آتی کشورش بزرگ‌تر خواهند بود. «سید عبدالملک الحوثی» اظهار داشت: «عملیات نیرو‌های یمن با موشک جدید پیشرفته یمنی در چارچوب مرحله پنجم تشدید تنش علیه دشمن انجام شد.» سید الحوثی تأکید کرد: «به خواست خدا آنچه در راه است بزرگ‌تر خواهد بود.» وی ادامه داد: «عملیات با موشکی با فناوری پیشرفته انجام شد و سامانه‌های دشمن را دور زد و مسافت ۲۰۴۰ کیلومتری را در چارچوب مرحله پنجم تشدید تنش طی کرد.»

«حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، یمن اعلام کرد: «موشک بالستیک یمنی که به سمت تل‌آویو شلیک شد آغازگر حملات موشکی و پهپادی در آینده است. موشک مافوق صوت در سایه حمایت، پشتیبانی و تحقق پیروزی غزه شلیک شده این در حالی‌است که انتقام ما برای حمله به بندر الحدیده در راه است.» براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، حزام الاسد همچنین تصریح کرد: «انتقام الحدیده در راه است و‌گریزی از آن نیست و شگفتی‌های ما بزرگ است.» وی در ادامه افزود: «مسیر‌های موشک‌ها و پهپاد‌ها با قابلیت دور زدن سامانه‌های ردیابی و رادارها، دشمن و جهان را غافلگیر خواهد کرد.»

همچنین، سرتیپ «عبدالله بن عامر» معاون وزارت دفاع در دولت نجات ملی یمن، در پیامی در پلتفرم «ایکس» عنوان کرد: «تهدیدات نتانیاهو علیه یمن تأثیری نخواهد داشت، بلکه برعکس، اراده یمنی‌ها را برای ادامه مقاومت تقویت خواهد کرد.» 

وی افزود: «کسانی که تاکنون ملت یمن را نمی‌شناختند، اکنون و در آینده خواهند شناخت و گذشت زمان این حقیقت را اثبات خواهد کرد.» بن عامر همچنین به بازتاب گسترده پیامد‌های عملیات نظامی یمن و موشک فراصوتی یمنی اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین تحلیل‌ها به شکست اسرائیل در مقابله با این موشک پرداختند و این موشک را بزرگ‌ترین چالشی دانستند که اسرائیل با آن رو‌به‌رو شده است، زیرا آن را در معرض آسیب قرار داده و توان بازدارندگی که سال‌ها به آن می‌بالید، را فرو ریخت.»

از طرف دیگر، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای عملیات موشکی پیشرفته نیرو‌های مسلح یمن علیه رژیم صهیونیستی در تل‌آویو را تبریک گفت. در بیانیه حزب‌الله آمده است: حمله موشکی منحصربه‌فرد علیه رژیم صهیونیستی که توسط نیروی موشکی ارتش یمن انجام شد و در بحبوحه شرایط پیچیده نظامی کنونی با دقت بالا اهداف خود را محقق ساخت و از این طریق ضعف و ناتوانی این رژیم موقت را در تمامی سطوح برملا کرد، تبریک می‌گوییم.

گیجی و اعتراف صهیونیست‌ها

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند پس از گذشت ۲۴ ساعت از شلیک موشک از سوی یمن به سمت تل‌آویو مؤسسه‌های امنیتی و نظامی نمی‌دانند دقیقاً چه رخ داده است. براساس گزارش شبکه المنار، رسانه‌های مذکور همچنین گزارش دادند به‌رغم شلیک چندین موشک رهگیر توسط سامانه‌های «ختس» و «گنبد آهنین» به سمت موشک یمنی‌ها رهگیری موفقی صورت نگرفت. همچنین، روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت فاش کرد اگر نبرد در مرز‌ها کافی نباشد، جبهه یمنی نیز می‌آید و بار‌ها سامانه‌های رهگیر رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد، همان‌طور که صبح یکشنبه در منطقه مرکزی اتفاق افتاد.

از طرف دیگر نیز، مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «حوثی‌ها (انصارالله) توانستند توانمندی‌های موشکی خود را توسعه دهند و به مرکز اسرائیل برسند. این واقعیت تهدید حوثی‌ها برای اسرائیل را افزایش می‌دهد و به تهدید پهپاد‌ها اضافه می‌شود.» گفتنی است، یکشنبه نیرو‌های مسلح یمن یک پایگاه نظامی ارتش اشغالگر در جنوب تل‌آویو را با یک فروند موشک بالستیک فراصوت هدف قرار دادند.

آنچه انصارالله با اقتصاد رژیم آپارتاید کرده است

در سطور فوق به طرح راهبردی و یکپارچه انصارالله و مداخله آنها در جنگ علیه دشمن صهیونیستی اشاره شد که این طرح با هدف قرار دادن بندر ایلات با موشک و پهپاد آغاز شده و توقیف کشتی برای تکمیل اختلال در بندر ایلات و خطوط دریایی منتهی به آن انجام شده است. همه جهان و به‌ویژه آمریکا از اهمیت تنگه باب المندب و آب‌های دریای سرخ برای تجارت جهانی آگاه هستند، زیرا روزانه حدود ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام از این آبراه عبور می‌کند. حدود ۳۰ درصد از تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق این تنگه عبور می‌کند. به همین دلایل، جنبش انصارالله به عنوان چالشی برای آمریکاست چراکه نیرو‌های ارتش یمن با امکانات اولیه و نه چندان پیشرفته، کشتی صهیونیست‌ها را توقیف کردند و کاری از دست ناو‌های آمریکایی بر نیامده است.

علاوه‌بر تأثیر جهانی این عملیات، تأثیرات اقتصادی جدی بر اسرائیل وجود دارد که نشان‌دهنده توانایی انصارالله در مختل کردن مسیر‌های تأمین کالا‌های اساسی اسرائیل از دریای سرخ و تنگه باب المندب است. اگر توانایی ایجاد اختلال در بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی که حیاتی‌ترین بندر اسرائیل محسوب می‌شود وجود داشته باشد، پس ایجاد اختلال در بندر حیفا نیز می‌تواند به‌عنوان گزینه بعدی انصارالله در نظر گرفته شود.

به طور کلی اسرائیل پنج کریدور دریایی برای تأمین واردات نفت، گاز و کالا‌های اساسی خود دارد که مهم‌ترین این کریدور‌ها از تنگه باب المندب می‌گذرد که تحت کنترل ارتش یمن است. اولین کریدور استراتژیک که ستون فقرات اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود، کریدوری است که هند را به اسرائیل متصل می‌کند و از خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ می‌گذرد و به بندر ایلات در جنوب ختم می‌شود. ۳۰ درصد از واردات اسرائیل (به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار) از این کریدور انجام می‌شود. کریدور دوم، آبراهی است که آمریکای جنوبی و اسرائیل را به هم متصل می‌کند که از اقیانوس اطلس و سپس خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ نیز می‌گذرد و به بندر ایلات می‌رسد.

حالا کار به جایی رسیده است که هفته نامه اکونومیست در گزارشی نوشت که چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. تصمیم «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (ام. اس. سی) 

سوئیسی- ایتالیایی و شرکت فرانسوی 

سی. ام.‌ای سی. جی. ام پس از آن اعلام شد که دو شرکت بزرگ کشتیرانی دیگر یعنی مرسک نروژ و «هاپاگ-لوید» آلمان گفتند که در پی حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ انتقال محموله‌های باری خود از طریق دریای سرخ را متوقف کرده‌اند. به دنبال حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، دو شرکت بزرگ کشتیرانی دانمارکی مولر-مرسک و شرکت آلمانی‌هاپاگ-لوید اعلام کردند که فعالیت‌های خود را در این منطقه به حالت تعلیق موقت درآوردند. یک مقام دفاعی آمریکا گفت مبدأ حملات به دو کشتی تجاری که با پرچم لیبریا در تنگه باب‌المندب تردد می‌کردند مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن است. بی‌جهت نیست که دکتر «لقاء مکی»، تحلیلگر مرکز مطالعات الجزیره، در مصاحبه‌ای تلویزیونی می‌گوید که «کشتی‌های عازم اسرائیل دیگر می‌ترسند ادامه مسیر دهند که ضرر‌های مالی، لجستیکی و روانی برای اسرائیل در پی دارد.» این تحلیلگر عرب همچنین می‌افزاید که یمنی‌ها رژیم اسرائیل را محاصره کرده‌اند و حتی آمریکا نیز قادر به شکستن این محاصره نیست.

پیشتر نیز شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود در سایه حملاتی که از یمن انجام می‌شوند، هزینه جابه‌جایی از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش می‌دهد؛ اقدامی که در نتیجه آن هم هزینه‌های کشتیرانی و هم مدت آن بیشتر خواهد شد. شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با توجه به تهدید امنیتی مستمر در دریای سرخ و خلیج عدن به دلیل حملاتی که از یمن انجام می‌شوند، در اسرع وقت هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش خواهد داد.

«گدئون گلبر»، مدیرکل بندر ایلات در اراضی تحت اشغال رژیم آپارتاید اسرائیل، نیز تأیید کرده بود که تهدیدات یمن در راستای جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی ۸۰ تا ۸۵ درصد سود بندر را از بین می‌برد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به نقل از گلبر اعلام کرده بود که تهدید‌های نیرو‌های مسلح یمن از ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) تاکنون مانع از ورود کشتی‌های حامل ۱۴ هزار خودرو به بندر ایلات شده‌است. وی ادامه داد: «اسرائیل نگران بسته شدن تنگه باب المندب به روی حرکت کشتی‌های تجاری است که از طریق دریای سرخ یا کانال سوئز به بندر ایلات منتقل می‌شوند؛ چراکه این امر باعث طولانی‌تر شدن پنج هفته‌ای زمان سفر کشتی‌های باری از شرق به اسرائیل می‌شود.» گدئون همچنین تصریح کرده بود که به این دلیل، کشتی‌های باری مجبور خواهند شد قاره آفریقا را در دماغه «امید نیک» دور بزنند و از تنگه جبل الطارق به دریای مدیترانه منتقل شوند.

البته پایگاه خبری «سمافور» به نقل از مقامات دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش داد که در پی افزایش حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، پنتاگون در حال بررسی این گزینه است که به مواضع انصارالله حمله کند. این در حالی است که مقامات آمریکایی به شکلی فزاینده از حملات انصارالله نگران شده‌اند؛ حملاتی که به باور پنتاگون با حمایت ایران صورت می‌گیرد. با این وجود، در این گزارش آمده است که پنتاگون می‌داند انجام چنین عملیاتی می‌تواند به یک جنگ بزرگ‌تر با ایران و گروه‌های مقاومت منطقه منجر شود. همچنین خبر رسید که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ناو هواپیمابر آیزنهاور نیروی‌دریایی ارتش تروریست آمریکا در حال حرکت به سوی خلیج عدن یمن یا دریای سرخ می‌باشد. طبق اخباری که اخیراً منتشر شد، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، در سفر خود به خاورمیانه، ایجاد کمپین بین‌المللی دریایی علیه تهدیدات یمن در دریای سرخ را با نام «عملیات نگهبان رفاه» اعلام می‌کند. از طرف دیگر، منابع آگاه در آمریکا می‌گویند که در پی ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، وزارت دفاع آمریکا به ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد دستور داده تا چند هفته دیگر هم در دریای مدیترانه باقی بماند.

در مقابل یک عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن با اشاره به اینکه عملیات‌های ضدصهیونیستی ارتش این کشور ادامه خواهد داشت، به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام خصمانه علیه این کشور هشدار داد. ر حالی که عملیات‌های ارتش یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین کشتی‌های مرتبط با این رژیم در دریای سرخ و تنگه باب المندب شدت گرفته است، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفته بود که این عملیات‌ها تا زمان «تحقق پیروزی» و همچنین «اضمحلال اشغالگران» ادامه خواهد داشت. در این‌باره، «علی القحوم»، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن، بامداد شنبه به شبکه المیادین گفت: «عملیات‌های بزرگ، مؤثر و راهبردی یمن به‌منظور هدف قرار دادن اسرائیل و حمایت از فلسطین تا پیروزی و زوال اشغالگران ادامه خواهد داشت.» عضو ارشد انصارالله در پایان و با تاکید بر قدرت یمن، تهدید کرد که «هر اقدام خصمانه علیه یمن، عواقب وخیم و هزینه سنگینی خواهد داشت.»

سرتیپ «محمد القادری»، فرمانده دفاع ساحلی یمن، با اشاره به هدف قرار گرفتن کشتی «آلانیا» در غرب جزیره «حنیش» در دریای سرخ، اعلام کرد عملیات‌ها علیه کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند و به هشدار‌ها پاسخ ندهند، ادامه خواهد یافت. فرمانده دفاع ساحلی یمن همچنین در واکنش به تهدیدات آمریکا، تاکید کرد این لفاظی‌ها آنها را نمی‌ترساند و آنها آماده مقابله با هر تجاوزی علیه یمن هستند.

 او گفت ارتش یمن تحرکات آمریکایی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را رصد می‌کند و همچنین تاکید کرد نیرو‌های مسلح این کشور تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که عازم بنادر این رژیم هستند را هدف قرار می‌دهند. همچنین فرمانده دفاع ساحلی یمن تأکید کرد نیرو‌های مسلح این کشور تسلیحات مناسب برای غرق‌کردن این کشتی‌ها را در اختیار دارند. القادری همچنین به تل‌آویو هشدار داد: «اگر حملات علیه غزه را متوقف نکند، مرحله سومی هم وجود خواهد داشت که برای اسرائیل سخت خواهد بود.» القادری که با شبکه المسیره گفتگو می‌کرد همچنین گفت مواجهه با این کشتی با هدف جلوگیری از عبور آنها به سمت بنادر اسرائیلی بوده و برخورد با آنها در عملیات‌های گذشته با هدف بازدارندگی و نه غرق‌کردن کشتی‌ها صورت گرفته است.

چندی پیش بود که روزنامه آمریکایی نیوویورک تایمز گزارش کرد، تحلیلگران بر این باورند که انصارالله یمن با شلیک موشک به سمت اسرائیل و حمله به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کردند در سراسر غرب آسیا محبوبیت به دست آورند و یک قدرت منطقه‌ای ایجاد کردند که می‌تواند به گسترش قدرت آنها در داخل کشورشان کمک کند. نیویورک‌تایمز همچنین گزارش کرد که انصارالله حملات موشکی و پهپادی به جنوب اراضی اشغالی انجام دادند و ماه گذشته نیز یک کشتی تجاری را ضبط کردند. در سراسر غرب آسیا که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، به شهادت هزاران غیرنظامی فلسطینی که اکثرشان زن و کودک هستند، منجر شده است، خشم زیادی نسبت به تل‌آویو و آمریکا برانگیخته شده است و در این شرایط مردم این منطقه، انصارالله را به عنوان یکی از تنها نیرو‌های منطقه‌ای که نه فقط با زبان تند بلکه با تقابل، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است، مورد ستایش و تقدیر قرار می‌دهند.

پیش از پایان گزارش جالب است که به پیشینه سلحشوری یمنی‌ها نیز توجهی کنیم. از دیرباز حمل سلاح توسط مردم یمن و قبایل این کشور به‌عنوان یک سنت پذیرفته شده رواج داشته است. گفته می‌شود تعداد سلاح در یمن بیش از سه برابر جمعیت این کشور است.

 این امر به دلیل شرایط بحرانی یمن در سال‌های اخیر بیش از پیش تقویت شده و حتی کودکان یمنی بدون هیچ محدودیتی قادر به حمل و استفاده از سلاح هستند. حوثی‌ها به‌عنوان یکی از قبایل مرزنشین یمن که هم سابقه حکومت‌داری طولانی را در کارنامه دارند و هم در دهه‌های اخیر در چالش و منازعه مداوم با دولت علی عبدالله صالح و عربستان قرار داشته‌اند، به ناچار سطح بالاتری از آمادگی نظامی و تسلیحاتی را در مقایسه با دیگر قبایل یمن رقم زده‌اند، به نحوی که در زمینه موشک و پدافند نیز قابلیت خود را نشان داده و با توانمندی بومی خود، ائتلاف غربی را در باتلاق یمن گرفتار کرده و با نفوذ به عمق خاک دشمن موازنه موجود را به نفع خود تغییر داده‌اند. در ساختار قدرت کشور‌های عربی از جمله یمن، قبایل نقش برجسته‌ای دارند. قبایل ضمن این‌که نفوذ گسترده سیاسی در این کشور‌ها دارند، از قابلیت دفاعی نیز برخوردار هستند. به عبارت دیگر، ساختار قبیله‌ای عاملی است که سبب توزیع زیاد سلاح در بین مردم یمن می‌شود. در یمن رسم است هر پسری که بالغ می‌شود یک کلاشنیکوف و یک چاقو به او هدیه می‌کنند.

 همین مسئله نشان می‌دهد که اکثر مردان یمنی جنگجو‌های حرفه‌ای هستند. از قدیم‌الایام گفته می‌شد که سه برابر جمعیت یمن فقط کلاشنیکوف در این کشور وجود دارد. از سوی دیگر، قبل از شروع جنگ علیه یمن، این کشور به بهشت قاچاقچیان بین‌المللی اسلحه شهرت داشت. تجارت اسلحه در یمن آن‌قدر رونق داشت که برخی عنوان می‌کنند هر سلاحی را می‌شد از این کشور تهیه کرد. به‌طورکلی گفته می‌شود یمن جامعه به شدت مسلحی است. نکته حائز اهمیت نیز این است که وابستگی حاکمان به حمایت رؤسای قبایل سبب می‌شد عملاً دولت یمن با داشتن سلاح توسط مردم مخالفتی نداشته باشد.

در چند سال اخیر، قدرت نظامی انصارالله یمن تحت رصد و بررسی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و صهیونیست‌ها با دقت تسلیحات مورد استفاده رزمندگان انصارالله یمن را آنالیز و بررسی می‌کنند. برآورد صهیونیست‌ها این است که انصارالله یمن، یکی از تهدیدات کاملا جدی برای رژیم صهیونیستی در آینده نه چندان دور است. یکی از وب سایت‌های عبری زبان چندی پیش در گزارشی نوشته بود که اگرچه نیرو‌های حوثی در یمن بیش از ۱۰ سال است که در معرض جنگ داخلی بوده و مورد حمله ائتلاف متجاوز به رهبری رژیم سعودی قرار گرفته‌اند، اما توانسته‌اند به یک قدرت منطقه‌ای مؤثر و تأثیرگذار تبدیل شوند و اکنون از قابلیت‌های نظامی بسیار بالایی برخوردارند. 

به ویژه در زمینه موشک‌های دوربرد یا در زمینه پهپادها، پایگاه خبری المیادین حزب‌الله می‌نویسد که در ضربه زدن  به دشمنان یمن مانند عربستان و دیگر کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بسیار مؤثر بوده است. بر اساس گزارش مراکز تحقیقاتی غربی، گروه انصارالله یمن از نظر تعداد پهپاد‌ها پس از حزب‌الله لبنان در میان نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه در رتبه دوم قرار دارد. اولین پهپاد‌هایی که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شدند «رقیب، راصد و هدهد ۱» بودند که همگی پهپاد‌های کوچک و سبک بودند که در انجام مأموریت‌های شناسایی تخصص داشتند. یک سال بعد یمن پهپاد قاصف ۱ که اولین پهپاد تهاجمی یمنی‌ها برای پاسخ به تجاوزات بود را رونمایی کرد و سپس پهپاد دیگری از همین نوع به نام «قاصف ۲» معرفی شد. در تابستان چهار سال قبل مدل جدیدی از پهپاد به نام صماد رونمایی شد که شامل سه نوع صماد ۱ برای عملیات شناسایی، صماد ۲ برای عملیات رزمی میان برد و صماد ۳ برای عملیات تهاجمی با سطح کیفیت بالا بود. علاوه‌بر این، یک پهپاد «صماد ۴» وجود دارد که می‌تواند مسافت ۲۰۰۰ کیلومتر را پرواز کند و موشک‌های هوا به زمین را حمل می‌کند که قادر به حمله به سایت‌های مستحکم زمینی است.

منبع: روزنامه کیهان

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn