کد خبر : 86440
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲

چینی‌ها دیگر یک شوخی نیستند

چینی‌ها دیگر یک شوخی نیستند

به گزارش برنا، چند دهه پیش، خودرو‌های چینی بیشتر به عنوان محصولات ضعیف و کم‌کیفیت شناخته می‌شدند و بسیاری از مردم و شرکت‌ها آنها را جدی نمی‌گرفتند. خودرو‌های چینی هیچ‌گاه به عنوان گزینه‌ای معتبر برای خرید در نظر گرفته نمی‌شدند. مردم نه تنها به آنها اعتماد نمی‌کردند، بلکه اغلب این خودرو‌ها سوژه‌ی شوخی و تمسخر

به گزارش برنا، چند دهه پیش، خودرو‌های چینی بیشتر به عنوان محصولات ضعیف و کم‌کیفیت شناخته می‌شدند و بسیاری از مردم و شرکت‌ها آنها را جدی نمی‌گرفتند. خودرو‌های چینی هیچ‌گاه به عنوان گزینه‌ای معتبر برای خرید در نظر گرفته نمی‌شدند. مردم نه تنها به آنها اعتماد نمی‌کردند، بلکه اغلب این خودرو‌ها سوژه‌ی شوخی و تمسخر بودند. چرا که استاندارد‌های جهانی را به‌درستی رعایت نمی‌کردند و در مقایسه با رقبا، حرفی برای گفتن نداشتند. کیفیت ساخت پایین، طراحی‌های عجیب، نبود تکنولوژی‌های پیشرفته و عدم توانایی در رقابت با برند‌های بزرگ، باعث شده بود تا کمتر کسی به فکر خرید این خودرو‌ها بیفتد.

اما روز‌هایی که خودروسازان چینی به عنوان نقطه ضعف صنعت خودرو به حساب می‌آمدند، (درحوزه خودرو‌های الکتریکی) به سر آمده است. نه تنها این خودروسازان تا حد زیادی از کپی کردن طراحی‌های برند‌های معتبر دست برداشته‌اند، بلکه به شکل چشمگیری توان مهندسی خود را ارتقا داده‌اند. با دسترسی به نیروی کار ارزان و منابعی که خودروسازان دیگر تنها در رویاهایشان می‌بینند، آنها حالا به قدرتی تبدیل شده‌اند که نمی‌توان به سادگی از آن چشم پوشی کرد.

مدیرعامل فورد پس از سفری به چین و آزمایش خودرو‌های این کشور، به یک نتیجه بزرگ رسید. طبق گزارش وال استریت ژورنال، جیم فارلی به یکی از اعضای هیئت مدیره، جان تورنتون، گفته است که خودروسازان چینی در حوزه خودرو‌های الکتریکی یک تهدید واقعی هستند. در یکی از این سفرها، مدیر مالی فورد، جان لاولر، نیز او را همراهی می‌کرد و به صراحت اعلام کرد: “این‌ها (چینی‌ها) از ما جلوتر هستند. “

فارلی با اشاره به تجربه‌های مشابه در گذشته، گفت: این اتفاق دقیقا مشابه ظهور خودروسازان ژاپنی همچون تویوتا و هوندا و قدرت‌یابی آنها در گرفتن سهم از بازار آمریکایی‌ها از دهه ۱۹۸۰ است. همچنین فارلی تاثیر فزاینده خودروسازان چینی را مشابه با تحولاتی می‌داند که هیوندای و کیا در دهه‌های اخیر، به‌ویژه در حوزه خودرو‌های الکتریکی، به دست آورده‌اند.

فورد در برابر چینی‌ها و تسلا

فورد در پاسخ به چالش‌های خودروسازان چینی، اقدامات جدی را آغاز کرده است. در اوایل فوریه، جیم فارلی، مدیرعامل فورد، اعلام کرد که تیمی به نام “skunkworks” در حال کار بر روی یک پلتفرم جدید برای تولید خودرو‌های الکتریکی ارزان‌قیمت است تا با رقبای چینی و همچنین تسلا مقابله کند. در این میان، فورد آماده است تا خودروی کراس‌اوور کوچک تمام‌الکتریکی “Puma-e” را عرضه کند، اما این خودرو احتمالاً در بازار آمریکا به فروش نخواهد رسید و بازار اصلی آن اروپا خواهد بود. با این حال، این شرکت به تازگی هدف خود برای رفتن به سمت کاملاً الکتریکی شدن تا سال ۲۰۳۰ را به تأخیر انداخته است.

تاکنون، تعداد کمی از خودرو‌های الکتریکی با برند فورد وارد بازار شده‌اند. یک شاسی‌بلند الکتریکی با سه‌ردیفه صندلی قرار بود در سال ۲۰۲۷ وارد بازار شود (پس از تأخیر در تاریخ اولیه ۲۰۲۵)، اما این پروژه در ماه گذشته لغو شد. علاوه بر این، فورد ۱۰ درصد از بودجه خود برای توسعه خودرو‌های الکتریکی را کاهش داده و بار دیگر عرضه وانت الکتریکی F-۱۵۰ را به تأخیر انداخته است. این وانت در ابتدا برای ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده بود، سپس به ۲۰۲۶ و اکنون به ۲۰۲۷ موکول شده است.

فورد در سال‌های اخیر تصمیمات بحث‌برانگیزی گرفته است. سال گذشته، این شرکت تولید “فیستا” را که یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های اروپا بود، متوقف کرد. پیش از آن، تولید “موندئو” در سال ۲۰۲۲ متوقف شد و خودرو “فوکوس” قرار است تا سال ۲۰۲۵ از خط تولید خارج شود. این سه مدل از سال‌ها قبل از بازار آمریکا نیز حذف شده بودند؛ جایی که “موندئو” با نام “فیوژن” فروخته می‌شد. همچنین مدل بزرگ‌تر “تاروس” در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شد.

بسیاری از دولت‌های جهان نیز تهدید خودروسازان چینی را درک کرده‌اند و تعرفه‌هایی بر خودرو‌های الکتریکی وارداتی از چین اعمال می‌کنند. هفته گذشته، دولت بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی سختگیرانه‌ای بر خودرو‌های الکتریکی چینی وضع کرد که از ۲۷ سپتامبر اجرایی خواهد شد. همچنین اتحادیه اروپا در هفته آینده تصمیم‌گیری درباره تعرفه‌های بالاتر را در دستور کار خود دارد. بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا قصد دارد برای خودرو‌های شرکت SAIC تعرفه ۳۶.۳ درصدی اعمال کند. شرکت جیلی، که مالک ولوو است، ممکن است با تعرفه ۱۹.۳ درصدی روبه‌رو شود، در حالی که خودرو‌های BYD که به اروپا صادر می‌شوند، مشمول تعرفه ۱۷ درصدی خواهند شد. هرچند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این نرخ‌ها ممکن است کاهش یابند.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn