کد خبر : 87084
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵

اعزام قطره‌چکانی یک حج گران بعد از ۱۲ سال انتظار | آخرین خبرها از سفر عمره و تخصیص ارز مسافرتی

اعزام قطره‌چکانی یک حج گران بعد از ۱۲ سال انتظار | آخرین خبرها از سفر عمره و تخصیص ارز مسافرتی

به گزارش همشهری آنلاین،اولین اعزام گروهی به عمره مفرده از دیروز ۲۸ شهریور بعد از ۱۲ سال انتظار آغاز شد و قرار است حدود ۱۷۰ هزار نفر در دو مرحله به سرزمین وحی اعزام شوند، این درحالی است که نزدیک به ۶ میلیون نفر در نوبت اعزام عمره هستند و با این روش قطره چکانی

به گزارش همشهری آنلاین،اولین اعزام گروهی به عمره مفرده از دیروز ۲۸ شهریور بعد از ۱۲ سال انتظار آغاز شد و قرار است حدود ۱۷۰ هزار نفر در دو مرحله به سرزمین وحی اعزام شوند، این درحالی است که نزدیک به ۶ میلیون نفر در نوبت اعزام عمره هستند و با این روش قطره چکانی نزدیک چهار دهه اعزام آنها طول می‌کشد. گران بودن هزینه این سفر نیز مسئله بعدی علاقمندان به زیارت خانه خداست.

چرا اعزام ها انقدر کم است؟

تعداد پایین اعزام‌ها یکی از نقدهای اساسی علاقمندان است که از سال ۹۱ فیش حج خریداری کرده‌اند. آنها می‌پرسند چرا حالا که امکان سفر عمره مفرده بعد از ۱۲ سال فراهم شده، فقط ۱۷۰ هزار نفر اعزام می‌شوند؟ به تازگی غلام‌رضا رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در این باره گفته است: ما این امکان را داریم، به ویژه آنکه نزدیک به شش میلیون نفر ودیعه‌گذار عمره هستند ولی تحقق این عدد مولفه‌هایی دارد که مهم‌ترین آن پرواز و پس از آن هتل است.

رضایی درباره اینکه چرا با وجود توافق با عربستان برای برگزاری عمره مفرده، تعداد اعزام‌ها محدود است، گفت: نکته اول بحث حمل و نقل و جا به جایی زائران است. باید بگویم که هواپیمایی در اختیار سازمان حج و زیارت نیست و ما فقط از ظرفیت شرکت هما (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) برای حج و عمره می‌توانیم استفاده کنیم.

او مورد دوم را مسئله محل اقامت زائران عنوان کرد و توضیح داد: اسکان در مدینه تابع شرایطی است و به آن صورت دستمان باز نیست که بتوانیم به دلخواه هتل‌های دارای استاندارد مدنظر را انتخاب کنیم بنابراین محدودیت عددی در عمره داشتیم و نتوانستیم زائران بیشتری را اعزام کنیم.

حج ۴۶ میلیونی

انتقاد بعدی زائران، هزینه این سفر است. به گفته معاون این سازمان سفر عمره ۱۰ روزه خواهد بود که پنج روز در مکه و پنج روز در مدینه است. هزینه این سفر از سوی سازمان حج و زیارت از ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۶ میلیون تومان تعیین شده است. این در حالی است که زائران در سال ۸۵ فیش خود را ۵۰۰ هزار تومان و در سال ۹۱ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند و توقع داشتند بعد از ۱۲ سال سپرده گذاری، هزینه تمام شده سفر کمتر باشد.

سوال دیگر زائران درباره کمک هزینه این سفر است که آیا دولت با توجه به گرانی ارز حمایتی دارد یا نه؟ رئیس سازمان حج در این باره گفت: ۵۰۰ یورو به عنوان ارز همراه به زائران عمره داده می‌شود. زائران برای دریافت این ارز باید ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازند.

مواجهه با محدودیت‌های عربستان برای زائران ایرانی مسئله بعدی است که بسیاری درباره آن نگرانی دارند، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب،نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: زائران ایرانی در حج باید به قوانین عربستان سعودی در چارچوب آنها احترام بگذارند.

اطلاعات عددی

آنچه باید ودیعه گذاران عمره مفرده بدانند!

اعزام: زائران در دو نوبت به سرزمین وحی مشرف می شوند

گروه اول: از ۲۸ شهریور تا ۳۰ آذرماه

گروه دوم: از یکم دی ماه تا پایان موسم عمره

۵ روز در مدینه و ۵روز در مکه

پرداخت ۵۰۰ یورو ارز حمایتی به زائران

الویت‌های باقی مانده برای ثبت نام:

یکشنبه اول مهر شامل استان‌های: یزد – کرمان – سیستان و بلوچستان – بوشهر – هرمزگان – خوزستان

منبع خبر: همشـهری

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn