کد خبر : 88158
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸

ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است

ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است

رفیعی کارشناس انرژی در برنامه میز اقتصاد گفت: ما باید در مصرف سوخت برنامه ریزی کنیم چرا که مصرف سوخت بالا است. ما ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت نسبت به ترکیه افزایش مصرف داریم. ما درحال تامین درصد قابل توجهی از سوخت بسیاری از کشور‌های منطقه هستیم، اما رقم دقیق قاچاق مشخص نیست. ‌او افزود: آیا

رفیعی کارشناس انرژی در برنامه میز اقتصاد گفت: ما باید در مصرف سوخت برنامه ریزی کنیم چرا که مصرف سوخت بالا است. ما ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت نسبت به ترکیه افزایش مصرف داریم. ما درحال تامین درصد قابل توجهی از سوخت بسیاری از کشور‌های منطقه هستیم، اما رقم دقیق قاچاق مشخص نیست.

‌او افزود: آیا واقعا خودرویی وجود دارد که بیشتر از ۱۰۰۰ لیتر در ماه سقف مصرف داشته باشد؟! قطعا بیش از این میزان صرف قاچاق می‌شود.

رفیعی بیان کرد:  بنده وضعیت قیمت گذاری بنزین و سایر سوخت‌ها در دوران قبل از انقلاب اسلامی را با جزئیات نمی‌دانم ولی ظاهرا این گرفتاری قبل از انقلاب هم وجود داشته و نرخ‌گذاری دستوری و دولتی که روی فرآورده‌های نفتی اتفاق می‌افتاد، یک ریل‌گذاری کاملا اشتباه بوده است .

در ادامه صفار کارشناس اقتصادی گفت: مصرف سوخت در کشور ۲۳ درصد میانگین نسبت به سایر کشور‌ها است اگر قیمت سوخت افزایش یابد به طبع آن مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

صفار گفت:علت اینکه ما در بنزین مشکل داریم مصرف بالای آن است، متأسفانه کشور ما بیش از دو برابر مصرف بنزین را در بسیاری از کشور‌ها دارد.علت این امر مربوط به فرسودگی ناوگان حمل و نقل است که خودرو‌های فرسوده و قدیمی همچنان در حال استفاده هستند. همچنین کارخانه جات اتومبیل سازی، اتومبیل‌هایی را ایجاد نمی‌کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشند.

او بیان کرد:همچنین قاچاق بنزین در کشور ما به راحتی اتفاق می‌افتاد، زیرا قیمت بنزین داخلی با قیمت بنزین در آن‌سوی مرز‌ها قابل مقایسه نیست؛ بنابراین هر وسیله نقلیه‌ای که از مرز‌ها خارج می‌شود سعی می‌کند با حداکثر توان سوخت از مرز‌ها خارج کند. تمامی این موارد دست به دست یکدیگر داده تا با ناترازی بنزین مواجه شویم.

وی ادامه داد: بار‌ها به دولتمردان توصیه شده که در مرز‌ها پمپ بنزین‌هایی تعبیه شود که افراد آن‌سوی مرز هم امکان خرید بنزین را داشته باشند، اما با قیمت فوب خلیج فارس در این شرایط قاچاق سوخت کاهش پیدا می‌ کرد.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: باید در رابطه با ساخت اتومبیل‌ها تغییر رویه دهیم، امروزه در جهان اتومبیل‌های برقی در حال ساخت و استفاده هستند و ما باید به این سمت  پیش رویم.

در ادامه عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت:ما نسبت به سنوات گذشته افزایش تولید سوخت داریم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه نزول است و خودرو‌های فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است. قیمت تمام شده بنزین در پالایشگاه‌ها قبلا ۳۰ هزار تومان است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش اضافه کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر ۱۰ تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار مؤثر خواهد بود.

خبرنگار:رضا زارع 

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn