کد خبر : 89676
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۵۰

سریلانکا طرح صندوق بین المللی پول را لغو نخواهد کرد

سریلانکا طرح صندوق بین المللی پول را لغو نخواهد کرد

به گزارش برنا، رهبر ائتلاف چپ، آنورا کومارا دیسانایاکه (۵۵ ساله) که روز یکشنبه پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا اعلام کرد، قول داد که توافق نامه نامطلوب امضا شده با صندوق بین المللی پول را در پس زمینه بحران مالی لغو نکند. رهبر اپوزیسیون ساجیث پرماداسا (۵۷ ساله) با ۳۲.۷۶ درصد آرا

به گزارش برنا، رهبر ائتلاف چپ، آنورا کومارا دیسانایاکه (۵۵ ساله) که روز یکشنبه پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا اعلام کرد، قول داد که توافق نامه نامطلوب امضا شده با صندوق بین المللی پول را در پس زمینه بحران مالی لغو نکند.

رهبر اپوزیسیون ساجیث پرماداسا (۵۷ ساله) با ۳۲.۷۶ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که رئیس جمهور مستعفی رانیل ویکرمسینگه (۷۵ ساله) با ۱۷.۲۷ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

دیسانایکه مدت کوتاهی پس از اعلام پیروزی خود در پلتفرم X نوشت: «این پیروزی پیروزی همه ماست. با هم آماده هستیم تا تاریخ سریلانکا را بازنویسی کنیم.

طبق اعلام کمیسیون انتخابات، وی صبح روز دوشنبه رسما تحلیف خواهد شد.

حتی قبل از انتشار نتایج، دیسانایکه اعلام کرد که طرح نجات ۲.۹ میلیارد دلاری که پس از مذاکرات طولانی با صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۳ امضا شده بود را از بین نخواهد برد.

بیمال راتنایکه، یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب چپ‌گرای جبهه آزادی‌بخش خلق، به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما طرح صندوق بین‌المللی پول را لغو نخواهیم کرد. تمایل ما همکاری با صندوق و ارائه اصلاحیه‌های خاص است. “

دیسانایکه در طول مبارزات انتخاباتی خود رهبران “فاسد” را که از نظر او مسئول هرج و مرج سال ۲۰۲۲ هستند، محکوم کرد و قول داد که مالیات و عوارض محصولات غذایی و دارو‌ها را به دلیل تأثیر آن‌ها بر جمعیت کاهش دهد.

او روز شنبه در حالی که رای خود را در پایتخت، کلمبو به صندوق انداخت، با اطمینان گفت: “من معتقدم که این انتخابات بزرگترین نقطه عطف در تاریخ سریلانکا خواهد بود. “

در سال ۲۰۲۲، سریلانکا شاهد بدترین بحران اقتصادی در تاریخ خود بود که منجر به اعتراضات خیابانی و در نهایت سرنگونی رئیس جمهور وقت گوتابایا راجاپاکسا شد که کاخ وی به دلیل تورم و کمبود منابع مورد محاصره و هجوم تظاهرکنندگان خشمگین قرار گرفت و از کشور فرار کرد.

جانشین وی وکرمسینگه شد که سیاست سختگیری ریاضتی، افزایش مالیات و کاهش شدید هزینه‌های عمومی را رهبری کرد.

ویکرمسینگه در طول دو سالی که در سمت خود سپری کرد، توانست آرامش را به خیابان‌ها بازگرداند.

صندوق بین المللی پول گفت که اصلاحات تصویب شده توسط دولت ویکرمسینگه در حال به ثمر نشستن است و رشد به آرامی در حال بازگشت است.

اما این کمک مالی باعث شد تا میلیون‌ها نفر از سریلانکایی در تلاش برای زندگی باشند. بانک جهانی تأیید کرد که آغاز بهبودی در سریلانکا منجر به افزایش نرخ فقر شد که اکنون بیش از یک چهارم جمعیت ۲۲ میلیون نفری را تحت تأثیر قرار داده است.

ویکرمسینگه نبرد دشواری را برای ماندن در سمت خود و ادامه اقداماتی که اقتصاد کشور را تثبیت کرد و ماه‌ها کمبود غذا، سوخت و دارو را پایان داد، انجام داد.

ویکرمسینگه پس از رای دادن گفت: من این کشور را از ورشکستگی خارج کردم. هیچ واکنشی فوری از سوی رئیس جمهور مستعفی تا روز یکشنبه به نتایج اولیه که تا حد زیادی نشان دهنده شکست او بود، نشان نداد.

به گفته کمیسیون انتخابات، انتخابات شاهد نرخ بالای مشارکت در حدود ۷۶ درصد بود.

بسیاری از رای دهندگان در کلمبو، پایتخت، و حومه آن، روز شنبه نارضایتی و خستگی خود را از محدودیت‌هایی که دو سال است اعمال شده است، ابراز کردند.

مانند دیسانایاکه، رهبر اپوزیسیون، ساگیت پریماداسا، قول داد در صورت پیروزی، در مورد شرایط طرح صندوق بین المللی پول مذاکره مجدد کند.

اما به نظر می‌رسد که صندوق مایل به ایجاد اصلاحات در توافقنامه ۲۰۲۳ نیست.

انتهای پیام/

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn