کد خبر : 89870
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

سفر به اعماق تاریخ در رودبار قصران

سفر به اعماق تاریخ در رودبار قصران

همشهری آنلاین-مهدیه تقوی راد:روستای زایگان در منطقه رودبار قصران از روستاهایی است که فصل پاییز زیبایی دارد و قبل از سرد شدن هوا باید از آن بازدید کرد. روستای زایگان نشانی:‌ رودبار قصران، روستای زایگان چطور برویم: از طریق جاده لشکرک به جاده اوشان – فشم بروید. بعد از رسیدن به میدان امام خمینی با

همشهری آنلاین-مهدیه تقوی راد:روستای زایگان در منطقه رودبار قصران از روستاهایی است که فصل پاییز زیبایی دارد و قبل از سرد شدن هوا باید از آن بازدید کرد.

روستای زایگان

نشانی:‌ رودبار قصران، روستای زایگان

چطور برویم: از طریق جاده لشکرک به جاده اوشان – فشم بروید. بعد از رسیدن به میدان امام خمینی با کمک تابلوهای راهنما به سمن روستای زایگان بروید.

معرفی:‌پوشش گیاهی روستای زایگان به دلیل شرایط جوی مناسب و همجواری با رودخانه جاجرود متنوع و سرسبز است. بسیاری از این پوشش های گیاهی برای مصارف درمانی استفاده می شود.

روستایی به قدمت تاریخ ری

قدمت روستای «زایگان» به اندازه تاریخ ری باستان است این روستای چند هزار ساله هنوز هم سرپاست و به عنوان عضوی از پیکره ری باستان در منطقه کوهستانی به شمار می رود. موقعیت جغرافیایی روستا باعث شده تا نور آفتاب از نخستین دقایق طلوع خورسید تا آخرین لحظات روز بر این روستا بتابد و همین مساله باعث شده تا مزارع و باغ های این روستا پر بارتر از مناطق اطرافش باشد. اکثر باغ های این روستا مملو از درختان سیب، گیلاس، گردو، گلابی و … است و همین مساله منبع درآمدی برای اهالی روستا محسوب می شود.

اگر چه منطقه رودبار قصران یکی از زیباترین مناطق تهران به سبب سرسبزی و آب هوای مطلوبش است اما از لار محله زایگان به عنوان یکی از زیباترین محله های این روستا نام برده می شود. محله ای که در بهار و تابستان مملو از میوه های رنگارنگی است که بر سر شاخه ها نشسته اند و در پاییز هم برگهای هزار رنگ منظره زیبایی را پیش روی مسافران قرار می دهند.کوهنوردی، پیاده روی، آب تنی در رودخانه جاجرود، عکاسی و تفریح در پیست های دست ساز روستاییان در زمستان از تفریحات این روستا محسوب می شود.

سپر کشکی زایگان

«سرقلاع» نام صخره سنگی بزرگی است که اهالی از آن با نام «کشک» نام می برند. سرقلاع مانند سپری زاگون را از خطر سیل‌های مهیب محافظت کرده و اگر هم سیل اتفاق افتاده باشد فقط بخش کوچکی از زمین‌های زاگون آسیب زده است. وجود همین صخره تاریخی باعث شده تا زندگی در این روستا با وجود خطرات طبیعی تداوم داشته باشد.

آبشاری که در دره حسندره جریان دارد در گذشته های نه چندان دور منبع تامین یخ مورد نیاز اهالی روستا بوده و حالا به جاذبه ای برای جذب مسافران تبدیل شده است. کوه خاجرو نیز که در مجاورت زایگان قرار دارد از جاذبه های کوهنوردی این روستاست که باعث شده کوهنوردان زیادی به این روستا سرازیر شوند و همین مساله باعث رونق اقتصادی برای اهالی روستا شده است. کوه ملا رسم مرتفع ترین مکان این روستاست که از بالای قله آن و در زمانی که هوای تهران پاکیزه است می توان شعله های پالایشگاه شهرری را مشاهده کرد.

مناطق دیدنی اطراف روستا:

– آبشار یخی در ۵ کیلومتری

منطقه ورجین در ۱۵ کیلومتری جنوب

آبشار لالون در ۱۰ کیلومتری

رودخانه جاجرود در ورودی روستا

چشمه تلخاب در ۲.۷ کیلومتری

بقعه امامزاده ابراهیم در ۳.۳ کیلومتری

بقعه امامزاده عبدالله در یک کیلومتری روستا

منبع خبر: همشـهری

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn