وزیر اقتصاد لبنان: حزب الله را سرزنش نمی کنیم | اسرائیل به دنبال سرزمین های وسیعی است

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: امین سلام وزیر اقتصاد و تجارت لبنان به خبرگزاری اسکای‌نیوز انگلیس گفت در حمله اسرائیل به لبنان، حزب‌الله را مقصر نمی‌داند و در کابینه لبنان اتفاق‌نظر وجود دارد.

امین سلام در پاسخ به یک سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه «در ۲۴ ساعت گذشته تعداد تلفات در لبنان در حال افزایش است. ارزیابی شما از وضعیت فعلی در لبنان چیست؟»، گفت: در واقع ۲۴ ساعت گذشته در لبنان ساعات بسیار سختی بوده است. ما هفته سختی در لبنان داشتیم. هفته قبل یا چهار، پنج روز قبل را با ماجرای پیجرها آغاز کردیم و هزاران نفر از مردم راهی بیمارستان شدند. ما هزاران قربانی داشتیم و هزاران نفر از بخش‌های مختلف لبنان به شهر و منطقه جبل و مناطق دیگر آمده‌اند. بنابراین ما داریم در میانه یک جنگ واقعی زندگی می‌کنیم. ما در حال صحبت کردن درباره افزایش بالقوه تنش بوده‌ایم. من فکر می‌کنم ما امروز در مرکز طوفان هستیم. روز دوشنبه آمار کشته‌شدگان بیش از ۵۰۰ نفر بود و این اعداد همچنان در حال به‌روزرسانی هستند. من فکر می‌کنم اگر تنش در جنوب ادامه داشته باشد، تعداد قربانیان افزایش می‌یابد. ما فکر می‌کنیم قربانیان به صدها نفر افزایش پیدا می‌کنند. نخست‌وزیر جلسه سه‌شنبه کابینه را لغو کرد و تصمیم گرفت به نیویورک سفر کند، به امید اینکه بتوانیم به آتش‌بس برسیم.

سلام همچنین در پاسخ به این سوال که «در سال ۲۰۰۶ جنگ ۳۳ روزه اتفاق افتاد که هزاران نفر در آن کشته شدند. فکر می‌کنید در این ۴۸ ساعت به آمار قربانیانی فراتر از آن سال برسیم؟»، تصریح کرد: این مسئله غیرقابل پیش‌بینی است. تنش بسیار خشونت‌آمیزی به سمت لبنان در حال جریان است. این تنش با پیجرها و بیسیم‌ها در چند روز اخیر شروع شد. ما شاهد بودیم ۴ هزار نفر در کمتر از ۲ ساعت در جریان این حادثه ضربه خوردند. پیام‌هایی که از طرف اسرائیل می‌رسند بسیار جدی و پرخاشگرانه هستند. اگر بخواهیم این روزهای اخیر را با ۲۰۰۶ مقایسه کنیم، بسیار ترساننده است. ترور در لبنان و علیه مردم یک واقعیت است.

وزیر اقتصاد لبنان در پاسخ به سوال دیگری از مجری برنامه که «توجیه اسرائیل برای چنین اقداماتی رسیدن به حد کفایت است. آنها می‌گویند یک سال است که راکت‌ها به سمت اسرائیل شلیک می‌شوند و مردم ما از شمال فاصله می‌گیرند. اسرائیل می‌گوید ما هشدار داده بودیم که اگر حزب‌الله متوقف نشود، به این خشونت مبادرت می‌کنیم. فکر می‌کنید این صحبت حملات اخیر را توجیه می‌کند و حزب‌الله تحت تسلط قرار گیرد؟»، تاکید کرد: اگر بخواهم با شما صادق باشم، از روزی که ما به‌عنوان یک دولت شروع به کار کردیم و من هم به‌عنوان یک عضو دولت در وزارت اقتصاد و تجارت مشغول کار شدم، بر یک پیام اصرار داشتیم؛ اینکه قطعنامه ۱۷۰۱ به‌طور کامل اجرا شود. ما خواستار موافقت کامل با همه تصمیمات بین‌المللی شدیم که در لبنان نیاز داریم. ما در کنار حزب‌الله که بخشی از دولت هستند، کار کرده‌ایم. آنها به‌عنوان بخشی از کابینه تلاش می‌کنند از ورود به تنش اجتناب کنند. من فکر می‌کنم ما یک پیشرفت خیره‌کننده در این مسئله داشته‌ایم که همه چیز را تحت کنترل داشته باشیم. حزب‌الله بارها از ناحیه اسرائیل تحت فشار بوده است. بعد از اتفاقات پیجر و بیسیم‌ها هیچ‌کس نمی‌تواند شرایط را تحت کنترل داشته باشد. ما متوجه شدیم که اتفاق اخیر بر تنش می‌دمد. ما درخواست یک قطعنامه آتش‌بس داشته‌ایم. من فکر می‌کنم امروز همه از جمله دولت و حزب‌الله لبنان در موقعیت سختی هستند و ما نمی‌توانیم با این جنگ که بر اقتصاد لبنان سنگینی می‌کند، ادامه دهیم. اقتصاد لبنان در موقعیت وحشتناکی است. ده‌ها هزار نفر در لبنان دارند فرار می‌کنند. این شرایط باید متوقف شود.

سلام همچنین به این سوال که «آیا انگشت سرزنش شما به سمت حزب‌الله لبنان است؟ آنها این جنگ را به غزه گره زده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که آتش‌بس در غزه ایجاد نشود، متوقف نمی‌شویم» پاسخ داد: اگر بخواهم با شما صادق باشم، ما این بحث را در کابینه در بالاترین سطح تا نخست‌وزیر داشته‌ایم. ما نمی‌خواهیم یک جنگ داخلی ایجاد کنیم، چون همه می‌دانند که متاسفانه دولت لبنان به خودی خود در ۲ تا ۳ دهه گذشته ضعیف شده است و این مسئله به حزب‌الله لبنان به‌خصوص در جبهه جنوب دست برتر داده است، اما ما نمی‌توانیم بگوییم که انگشت سرزنش به سمت حزب‌الله می‌گیریم، نه برای اینکه از حزب‌الله دفاع کنیم، بلکه چون شاهد تداوم تلاش‌های منفی از طرف اسرائیل در مرزهای جنوبی هستیم و این فقط مربوط به یک سال اخیر نیست، این بی‌ثباتی با حملات اسرائیل به همه بخش‌های لبنان و سوریه ادامه داشته است. در یک سالی که جنگ شروع شود، تنش‌ها از سمت حزب‌الله بسیار کم بوده است. آنها خودکنترلی کرده‌اند، چون یک موضوع جدی وجود دارد و من به‌عنوان یکی از اعضای دولت می‌توانم این را به شما بگویم که نقشه اسرائیل تصرف سرزمین‌های بسیار وسیع‌تری از مجموع مساحت لبنان است.

منبع خبر: همشـهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn