کاهش تولید سویا به دلیل ارزان بودن قیمت خرید تضمینی است

بهرام علیزاده رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، درباره وضعیت تولید سویا گفت: تولید سویا به شدت کاهش یافته و چشم‌انداز خوبی برای تولید این محصول نداریم. سویا گیاهی از نظر تأمین روغن و هم به عنوان کنجاله مورد نیاز طیور بسیار مهم است.

وی افزود: متأسفانه بخش تولید به شدت وابسته به واردات شده و سطح زیر کشت از 120 هزار هکتار در سال‌های گذشته به 15 هزار هکتار کاهش یافته است.

رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: این کاهش تولید به دلیل کاهش بارندگی نیست، بلکه به دلیل قیمت پایین محصول است. قیمت تعیین‌شده برای خرید سویا در رقابت با سایر محصولات مانند ذرت، علوفه، سیر و بادام زمینی از نظر اقتصادی جذاب نیست.

علیزاده همچنین بر لزوم حمایت منطقی از قیمت سویا تأکید کرد و افزود: قیمت باید منطقی باشد و حمایت شود. هزینه‌های تولید نباید بر عهده کشاورز باشد.

وی در خصوص قیمت تضمینی سویا اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تضمینی سویا حدود 30 درصد در مناطق است و با این قیمت، تولید به‌صرفه نیست.

رئیس بخش تحقیقات دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر درباره میزان واردات سویا گفت: به‌طور کلی واردات سویا در سال قابل توجه است.

انتهای پیام/

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn