دود جنگ در آسمان تهران

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : جنگی که اهالی پایتخت از آن خبر نداشتند و حتی در خیالشان نمی‌گنجید که ورود این هواپیما به حریم هوایی شهرشان جنگی هشت ساله را رقم بزند. مهرشاد کاظمی، تهران‌پژوه، با تعریف این ماجرا می‌گوید: «از ۵ فروند هواپیمایی که وارد حریم هوایی تهران شدند، ۴ جت جنگده میگ ارتش بعث عراق به‌صورت ضربدری حرکت کردند و هواپیمای میانی جمع جنگنده‌بمب‌افکن‌های عراقی را کامل می‌کرد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن هواپیماها ارتفاع‌شان را کم کردند و بمب‌هایشان را در باند فرودگاه مهرآباد خالی کردند و به سرعت پا به فرار گذاشتند. در واقع این ماجرا اعلام جنگ بود. در این حمله هوایی ۱۲ بمب پرتاب شد که سه بمب به شهرک اکباتان اصابت کرد اما این بمب‌ها عمل نکردند و منفجر نشدند.»

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

دود جنگ در آسمان تهران

به گفته این تهران‌پژوه، در این عملیات غافلگیرکننده یک بوئینگ ۷۰۷ مسافربری به همراه یک فروند هواپیمای ترابری سی ۱۳۰ و شش هواپیمایی نظامی آتش گرفت و بخش‌هایی از باند فرودگاه تخریب شد و ساختمان‌های اطراف فرودگاه هم آسیب دیدند و ۹ نفر به شهادت رسیدند و ۳۷ نفر هم زخمی شدند.

مهرشاد کاظمی در ادامه از این حمله به‌عنوان نخستین حمله هوایی از زمان شکل‌گیری شهر تهران یاد می‌کند و می‌گوید: «البته ناگفته نماند که تهران روزهای پرالتهاب و آشفته مثل سال‌های جنگ جهانی دوم و اشغال توسط متفقین، روزهای قیام و کودتای ۲۸ مرداد، روزهای مبارزات مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم درگیری‌ها و بمب‌گذاری‌ها و صدای انفجارهای زیادی از طرف گروه منافقان را به خود دیده بود. اما قصه حمله هوایی به تهران ماجرای دیگری داشت و در واقع این نخستین حمله هوایی بود که پایتخت تجربه کرد. وحشت مردم در روزهای نخست از این ماجرا زیاد بود و در واقع بسیاری سرگردان بودند که برای مقابله در این شرایط چه‌ باید بکنند. البته در سال‌های سال پیش، در زمان اشغال تهران توسط متفقین، زمزمه‌هایی از حمله هوایی به تهران شنیده شده بود، اما چنین تهدیدهایی به مرحله اجرا در نیامد.»

منبع خبر: همشـهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn