کد خبر : 98253
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
2 بازدید

لبیک هنرمندان به آرمان مقاومت

لبیک هنرمندان به آرمان مقاومت

شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را باید اتفاقی فراتر از شهادت یک رهبر سیاسی دانست. قطعا شهادت نصرالله در ۶۴ سالگی و پس از ۳۲ سال خدمت و رهبری حزب خدا، سرآغاز جدیدی برای محور مقاومت در مبارزه با تجاوزگری‌های اسرائیل است و رذالت رژیم غاصب را بیش از پیش آشکار خواهد کرد. حزب

شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را باید اتفاقی فراتر از شهادت یک رهبر سیاسی دانست. قطعا شهادت نصرالله در ۶۴ سالگی و پس از ۳۲ سال خدمت و رهبری حزب خدا، سرآغاز جدیدی برای محور مقاومت در مبارزه با تجاوزگری‌های اسرائیل است و رذالت رژیم غاصب را بیش از پیش آشکار خواهد کرد.

حزب الله نه یک سازمان بلکه یک مکتب و یک جریان فکری و تمدنی است که حیات آن وابسته به هیچ‌فردی نیست. این مکتب فرهنگی با تربیت نیرو‌های نظامی و تلاش برای توسعه فکری و روشنگری به‌خصوص برای جوانان، در سال‌های اخیر پیروزی‌های چشمگیری داشته و در معرفی خود به جهانیان موفق عمل کرده است. در پی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر کشور، مروری بر دیدگاه و منش شهید سیدحسن نصرالله داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

امت واحده اسلامی عزادار شهید قدس شریف 
داریوش یاری، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در واکنش به شهادت دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر این‌که تنها به‌عنوان یک انسان مشاهده‌گر نسبت به فجایع غزه و اسرائیل غاصب اظهار نظر می‌کند عنوان کرد: من نه تحلیلگر سیاسی هستم و نه فرماندهی نظامی، اما به‌عنوان یک انسان می‌بینم رژیم غاصبی به نام اسرائیل وجود دارد که لشکرکشی کرده و قصدش تنها تصرف یک منطقه هم نیست و می‌دانیم که سودای بیشتری هم در سر دارد. وی تصریح کرد: در برابر این استعمارگران افراد هوشمند و بالغی با روحیه انقلابی وجود دارند که تلاش می‌کنند در برابر اشغالگری صهیونیست ایستادگی کنند. اسرائیل برای این‌که بتواند با وجود چنین نیرو‌های مخالف شجاع و قدرتمندی به راهش ادامه دهد، مجبور است دوستانی پیدا کند که این کار را کرده و در هر اقدامی که در نظر دارد دست همکاری با شیطان بزرگ آمریکا می‌دهد.

از سوی دیگر تلاش می‌کند قشر تاثیرگذار جوامعی را که روح استکبارستیز دارند تحت تاثیر قرار دهد، ازجمله جوانان ایران. همه تلاش اسرائیل نفوذ به ایران است و هدف بعدی سربازگیری از بین ما به‌واسطه رسانه‌های فارسی‌زبان است که ایرانیانی را اجیر کرده و آنها را به‌عنوان سربازی در این جدال تمدنی، در برابر هموطنان، همشهری‌ها و هم‌زبانان خودشان قرار داده است. به نظر من زمانی که به شهادت شخصیت برجسته‌ای مانند سیدحسن نصرالله می‌پردازیم، ابتدا باید این کلیت را در نظر بگیریم. کارگردان فیلم سینمایی «شور عاشقی» اضافه کرد: زمانی که اسرائیل روح اعراب را شکست داده بود، افرادی پیدا شدند که غرور درهم‌شکسته اعراب را جان دوباره‌ای بخشیدند و ایران نیز که با اشغالگری همیشه در ستیز بوده و خودش تجربه یک انقلاب بزرگ را هم پشت سر گذاشته، در کنار این افراد مبارز ایستاده است. برای همین امروز شهادت سیدحسن نصرالله برای ما اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که او در برابر جریانی استکباری ایستاده بود. به گفته یاری، شهید سیدحسن نصرالله تکلیفی برعهده داشت و آن تکلیف را به‌خوبی انجام داد و پروردگار عالم به‌دلیل این حسن‌نیت و وظیفه‌شناسی، بهترین عاقبت را به وی اعطا کرد که همان شهادت است. این سینماگر گفت: خداوند همان قصه‌ای که در کربلا برای امام‌حسین (ع) رقم زد در دوران معاصر نیز برای انسان‌های آزاده رقم می‌زند. همه فکر می‌کردند امام‌حسین (ع) در کربلا تمام شده است، اما دیدیم که چنین نشد و حسین (ع) جاودان و جهانی شد. این خواست حق‌تعالی برای انسان‌هایی است که تکلیف خود را می‌شناسند و به آن عمل می‌کنند. نصرت الهی همیشه با شهید نصرالله و یاران آینده نصرالله بوده و خواهد بود، چراکه وعده خداوند صادق است. 

نیازمندیم در زمینه فرهنگ و جنگ ادراکی هزینه کنیم
محمدحسین نیرومند، طراح و گرافیست با تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله گفت: شهادت سیدحسن ضایعه بزرگی بود، اما با وجود تمام این بحث‌ها تقدیر این است که گروه جدیدی بیایند و راه او را ادامه دهند. من در پست اینستاگرامی به جای عکس سیدحسن، عکس جانشین او را گذاشتم و امیدوارم راه او ادامه پیدا کند. نیرومند در پاسخ به این پرسش که این شهادت تا چه اندازه می‌تواند منشأ اثر تولید آثار فرهنگی باشد، عنوان کرد: خلاف آنچه در حوزه‌های نظامی و ساخت گروه مقاومت داشتیم و به موفقیت‌های خوبی در عرصه بین‌الملل رسیدیم، در حوزه تبلیغات و انجام کار‌های فرهنگی خیلی کاهلی داریم. او ادامه داد: متأسفانه همان‌گونه که حضرت آقا هم فرمودند، نتوانستیم چندان در این زمینه کار کنیم. خوب است دوستانی که در حوزه مقاومت فعال می‌شوند و در صحنه نبرد هزینه می‌کنند، مقداری به این موضوع توجه کنند که جنگ نرم و سخت باید همراه با هم اتفاق بیفتد.

بنابراین، تبلیغات و کار‌های فرهنگی را باید به اهلش بسپاریم؛ اگر هزینه و سرمایه‌گذاری کنیم، در این زمینه واقعا می‌توانیم جریان‌ساز باشیم. این طراح و گرافیست خاطرنشان کرد: واقعا چشم انقلابیون عالم به ایران دوخته شده و ما متوجه آن نیستیم؛ یعنی نه‌تن‌ها نتوانستیم خودمان را مطرح کنیم، بلکه نتوانستیم زمینه دیدن کسانی که به ما چشم دارند را فراهم کنیم. بنابراین، امیدوارم این حوادث درسی برای مسئولان شود که حوزه فرهنگ و به‌خصوص فرهنگ مقاومت را جدی بگیرند و همان‌گونه که در عرصه نظامی هزینه می‌کنند، برای عرصه فرهنگ، اندیشه و جنگ ادراکی هم هزینه کنند. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم امیدوار باشیم بار میدان را از روی دوش بخش نظامی برداریم و بین بچه‌های اهل فرهنگ و کسانی که به‌طور عمیق به مبارزه با استکبار اعتقاد دارند، توزیع کنیم. او یادآوری کرد: به نظرم جهان هم کاملا تقسیم‌بندی شده و جبهه حق و باطل با ریخته‌شدن خون پاک این بزرگان مشخص و روشن شده است. تمام اینها به تفکر نیاز دارد و می‌توانیم به کمک همان اندیشه‌ای که فناوری‌های نظامی را ساختیم و اقتدار امروز را ایجاد کردیم، در حوزه فرهنگی هم این اقتدار را رقم بزنیم. 

فرهنگ مقاومت مانند یک اقیانوس است
حمید بهمنی، فیلمساز نیز در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله گفت: تاریخ انقلاب و مقاومت نشان داده که افراد شهیدشده در این راه، هدف را کامل‌تر کرده‌اند، یعنی انقلاب و مقاومت‌های بزرگ دنیا از حضور اشخاص تأثیر پذیرفته، اما منوط به حضور شخص نیست. شهید نصرالله بار‌ها گفته بود که ممکن است در این جنگ نابرابر زنده نمانم، اما این راه ادامه دارد و همین اتفاق را در انقلاب و دفاع‌مقدس دیدیم و شهدای بسیاری را از دست دادیم، اما خدشه‌ای به انقلاب وارد نشد، چون ریشه مقاومت و انقلاب الهی است و در این رابطه آیه‌ای در قرآن داریم که هرکس در راه خداوند جهاد کند، خداوند او را حمایت می‌کند. در تاریخ اسلام هم در قیام عاشورا همین اتفاق افتاد و فلسفه قیام عاشورا تا قرن‌ها بعد ادامه پیدا کرد.

او ادامه داد: سیدحسن نصرالله ۳۰ سال جان و مال و خانواده خود را خرج ادامه مسیر مقاومت حزب الله کرد و وقتی بررسی می‌کنیم، پیشرفت‌شان را از نقطه صفر تا الان به‌خوبی احساس می‌کنیم؛ پیشرفتی که خود اسرائیل هم در خواب نمی‌دید. این فیلمساز دفاع‌مقدس افزود: حضور سیدحسن موجب رشد فراگیر حزب الله شد و قدرت حزب الله نسبت مستقیمی بامدیریت شهید نصرالله دارد. اوبااشاره به تأثیرات سید شهید در برهه‌های مختلف تاریخ منطقه گفت: او توانست غده سرطانی داعش را به کمک ایران وکشور‌های همسایه به‌طور کامل از منطقه دور کند. از بهمنی درباره اهمیت ساخت آثار تصویری و سینمایی در حوزه مقاومت پرسیدیم و او پاسخ داد: بستری که مقاومت برای انجام کار‌های مختلف ایجاد کرد، بسیار زیاد است و ما تنها به اندازه سر سوزنی توانستیم در زمینه تولیدات ایران کاری انجام دهیم. این وضعیت شبیه زمانی است که در رابطه با دفاع‌مقدس فیلم ساختیم، اما نتوانستیم این فرهنگ را به جامعه تسری دهیم. در حوزه مقاومت هم موضوعات بکر و جدیدی وجود دارد و خودم دو طرح دراین زمینه دارم که نمی‌دانم مراحمایت می‌کنند یا خیر؟ به قدری سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سینما ناخوشایند است که چندان نمی‌توانیم روی آن حساب کنیم و تنها از روی تکلیف سعی می‌کنیم روی این مسائل کار کنیم. کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با بیان این‌که قطعا این اتفاق می‌تواند منشأ اثر تولید آثار فرهنگی و سینمایی باشد، گفت: فرهنگ مقاومت مانند یک اقیانوس است که جرعه‌جرعه از آن برمی‌داریم و این شامل فیلم و آثار فرهنگی و هنری است. خط مقدم تولید آثار فرهنگی و هنری امروز ما جریان مقاومت است. بهمنی خاطرنشان کرد: مدیران و تصمیم‌گیران باید فعل خواستن را صرف کنند و بخشی از تأثیر سیدحسن نصرالله می‌تواند ازراه هنر؛ اعم از سینما، موسیقی و تئاتر به مخاطبان منتقل شود.

کاش او را می‌شناختیم!
کتاب «نصرالله» تالیف محمدرضا زائری از سوی انتشارات عماد فردا به چاپ رسیده است. این کتاب شرح گفت‌وگویی از این چهره فرهنگی با شهید نصرالله است. دیروز وقتی برای گزارش درباره شهادت نصر‌ا… با زائری تماس گرفتیم، به خبرنگار گفت، هرچه می‌خواهد بگوید را دریک پست اینستاگرامی نوشته و همان مطلب رابه نقل ازاوبنویسیم. اودراین اینستاگرام درباره گفت‌و‌گوی خود با شهید نصرالله نوشته و گفته است: وقتی آن گفت‌وگوی خاطره‌انگیز و شیرین تمام شد، گفتم می‌شود یکی دو خط یادگار توی دفترم برای خوانندگان ایرانی‌مان بنویسید؟ نوشت: «ازشماممنونم ودوستدار ودعاگوی‌تان هستم و امیدوارم که مرا در دعای خالصانه و شریف‌تان فراموش نکنید!» بعد هم همان روان‌نویس مشکی با بدنه خاکستری را به یادگار گرفتم. سعی کردم کتاب «نصرالله» تصویری متفاوت از او ارائه دهد. پشت جلد کتاب نوشتم حتی کسی که دوستش ندارد باید او را بشناسد و کاش او را می‌شناختیم!

وظیفه ماست که به میدان بیاییم
محمد گلریز، خواننده و آهنگساز سرود‌های انقلابی با تسلیت این اتفاق به مردم مسلمان و جبهه مقاومت، گفت: طبیعی است که ما در فرآیند انجام کار مطالعه داریم و مدتی پیش آیه شماره ۲۳ سوره فتح را می‌خواندم که محتوای آن این است: «نظام ربانی و سنت الهی بر آن است که حق بر باطل غالب شود و در آن هیچ شکی نیست.» وقتی تاریخ می‌خوانیم، می‌بینیم که تمام ستمگران و کسانی که ظلم کردند، عاقبتی نداشتند و این نشان می‌دهد که ظلم پایدار نیست. البته به قول حضرت آقا، اسرائیل غاصب در تله‌ای افتاد که ترمیم‌ناپذیر است؛ یعنی نه راه پس و نه راه پیش دارد و برای بقای خود دست به این کار‌ها می‌زند و مردم و کودکان را می‌کشد. اگر اسرائیل جرأت دارد باید با رزمندگان اسلام و کسانی که در دل مهلکه هستند، بجنگد و نه زنان و کودکان. این رژیم در اواخر حیات خود به‌سر می‌برد و به مرحله استیصال رسیده است. این خواننده انقلابی با اشاره به این‌که در چنین شرایطی هنر می‌تواند بسیاری از مسائل را پررنگ‌تر کند، افزود: با حکمی که آقا دادند و فرمودند هرکس هرکاری می‌تواند انجام دهد، فکر می‌کنم باید وارد میدان شویم و در این راه باید به ما کمک کنند. او اعلام آمادگی برای فعالیت و خواندن سرود در این شرایط کرد و گفت: آماده‌ام که بتوانم سرودی ماندگار برای شهادت سید‌حسن نصرالله بخوانم، اما خودم به تنهایی نمی‌توانم و سردمداران فرهنگی بیایند و کمک کنند مانند اوایل انقلاب سرودی ماندگار بخوانیم تا تسلایی بر دل مسلمانان و آزادگان جهان باشد؛ بنابراین همه باید دست به دست یکدیگر دهیم و این موضوع را برای جهان روشن کنیم.
 
شهید نصرالله قلب تمام لبنانی‌ها را با خود همراه کرد
انسیه شاه‌حسینی، نویسنده و کارگردان سینما  در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب ا… لبنان اظهار کرد: در سفر‌هایی که به لبنان داشتم بار‌ها دیدم که مردم هنگام سخنرانی شهید نصرالله چه شور و شوقی دارند. زمانی که خطابه‌های غزای او را می‌شنیدند به وجد می‌آمدند و نگاه‌شان پر از عشق بود. از هیجان و محبت مردم لبنان به حزب ا… ما نیز شگفت‌زده می‌شدیم و آنجا انسان می‌فهمد که یک رهبر چطور می‌تواند دل‌ها را با خود همراه کند. شهید نصر ا… چنین رهبری بود و قلب تمام لبنانی‌ها را با خود همراه کرده بود. شاه‌حسینی ادامه داد: پس از شهادت سیدحسن نصرالله به کلام حضرت علی (ع) پناه آوردم. همان‌طور که در سال‌های سخت دفاع‌مقدس نیز با کلام مبارک امیرالمومنین (ع) آرام می‌شدم. حضرت می‌فرمایند بعد از پیامبر حوادثی بر ما گذشت که مردان را زمینگیر و کودکان را پیر کرد و من همچون انسانی که خاری در چشم و استخوانی در گلو دارد دم نمی‌زدم و به فضل‌الهی امیدوار بودم. ما هم باید به فضل و حکمت الهی باور داشته باشیم و این حوادث تلخ را تاب بیاوریم.

به گفته این سینماگر؛ انسان‌های بزرگ درختانی تنومند هستند که حتی اگر تنه آنها را قطع کنند، ریشه عمیقی در جامعه دارند و بازهم جوانه می‌زند. وی ادامه داد: با نگاه توحیدی مصیبت‌هایی مانند شهادت سید‌حسن نصرالله را می‌توان تحول کرد، اما در نگاه مادی این اتفاقات تنها مصیبت و ناراحتی است و هیچ روزنه امیدی در آن احساس نمی‌شود. شاه‌حسینی تاکید کرد: وقتی بیش از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا به فلسفه آن نگاه می‌کنیم، هنوز شنیدنی و پرمعناست. این باور‌های انقلابی و با‌شکوه می‌تواند به زندگی معنا ببخشد و کسی که در این راه قدم می‌گذارد می‌داند که شهادت بخشی از این راه است. پیشوایان دینی ما آگاهانه در این مسیر قدم گذاشتند و عظمت وجودی انسان را نمایان کردند. امروز هم پیروان امامان (ع) در همان راه قدم برمی دارند و به‌خاطر عشق به آزادی حاضرند از جان خود گذر کنند مانند شهید سیدحسن نصر ا…. هر شهیدی در محور مقاومت در هرجای دنیا، بار دیگر ثابت می‌کند که ظالم بالاخره نابود خواهد شد و حقانیت راه حزب الله را بار دیگر نمایش می‌دهد.

فقدان رهبران آسمانی هیچ‌گاه ضایعه تلقی نمی‌شود
رحیم مخدومی، نویسنده ادبیات پایداری در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله  با عنوان کرد: زمانی که با شهادت بزرگانی که در مکتب امام خمینی (ره) پرورش پیدا کرده‌اند مواجه می‌شویم، گرچه فقدان آنها موجب تالم خاطر می‌شود، اما از منظر دیگر می‌توان با نگاه به این افراد به عظمت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران پی ببریم. وی تصریح کرد: شهید مطهری می‌فرمایند باید صد سالی طی شود تا امام خمینی (ره) را به‌درستی بشناسیم و بفهمیم که این مرد بزرگ چه کرده است. شهید مطهری تعبیری در عظمت امام (ره) دارند که از ابوعلا مروی در مواجهه با سیدمرتضی علم‌الهدی برگفته؛ ابوعلا مروی وقتی می‌خواهد علم‌الهدی را توصیف کند، می‌گوید: من تمام مردم را در یک فرد، تمام زمین را در یک خانه دیدم و تمام دهر را در یک لحظه دیدم. شهید مطهری از این مقدمه استفاده می‌کند تا امام خمینی (ره) را معرفی کند. باید پرسید اگر ابوعلای مروی امام خمینی (ره) را می‌دید، چه می‌گفت؟ امامی که یکی از شاگردانش علامه زکزاکی است؛ فردی که وارد سرزمین نیجریه می‌شود و ۲۵‌میلیون شیعه پرورش می‌دهد. یکی دیگر از پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره) شهید حاج‌قاسم سلیمانی است که دنیا را به حیرت واداشت؛ این شهید اشداء علی الکفار رحماء بینهم بود. همچنین شهید سیدحسن نصرالله هم شاگرد همین مکتب بوده است. نویسنده کتاب «پروانه سوم» افزود: در مقایسه بین رهبرانی که برای دنیا، مادیات، لذت‌ها و دل خودشان رهبری می‌کنند با رهبرانی که نگاهی آسمانی دارند و برای خدمت به بشریت مامور هستند، می‌بینیم که فقدان رهبران آسمانی هیچ‌گاه ضایعه تلقی نمی‌شود، چرا که این افراد ماموریت داشتند باری را از مبدأیی به مقصدی برسانند، اما همه مسیر آنها این ماموریت نیست. همه مسیر چنین رهبرانی رسیدن به قله ظهور و رساندن امانت اصلی به صاحب اصلی منجی عالم بشریت است. در ماموریت رهبران الهی شکست راهی ندارد. این رهبران برای حکومت و پادشاهی قدرت را به دست نگرفته‌اند و اصلا برای خودشان کاری نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند مسیر را بسازند و بسترسازی کنند. 

شیرمردان حزب الله، راه شهید نصرالله را ادامه می‌دهند
 میلاد عرفان‌پور، شاعر کشورمان با بیان این‌که شهید سید‌حسن نصرالله چهره‌ای ماندگارواثرگذار درمحور مقاومت بود، اظهار کرد: عوامل و ویژگی‌های متعددی در شهید نصرالله وجود داشت که باعث محبوبیت بی‌نظیر وی شده بود. شجاعت، حکمت، تدبیر، معنویت و صداقت خصوصیات منحصربه‌فردی هستندکه در دبیرکل حزب الله لبنان تجلی یافته بود. وی تصریح کرد: شهید نصرالله صراحت لهجه و بیان اثرگذاری داشت که از تیزهوشی و آگاهی وی سرچشمه می‌گرفت. شهید نصرالله رهبری ممتاز بود و دوران رهبری این شهید بزرگوار سراسرافتخاروپیروزی است چراکه بارهابرتن رژیم‌صهیونیستی لرزه انداخت و پیروزی‌های بزرگی در این دوران حاصل شد. الگوی والا و شخصیت مهمی مانند شهید سید‌حسن نصرالله باید بیش از پیش معرفی شود تا در آینده بتوانیم از نسل این شهید بزرگوار و از کاروان میراث‌داران وی، نیرو‌های کارآمدی مانند شهید نصرالله داشته باشیم. 
 
حرکت جبهه حق هرگز کمرنگ نمی‌شود
عبدالحمید قدیریان، نقاش و طراح صحنه در پاسخ به این پرسش که شهادت سید‌حسن نصرالله چه تأثیری در روحیه مقاومت دارد و آیا این شهادت می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ جریان مقاومت شود یا خیر، به گفت: اگر شهادت امام حسین (ع) توانست اسلام را کمرنگ و یاد اهل بیت را از ذهن ما پاک کند، شهادت سید‌حسن نصرالله هم می‌تواند مقاومت را از بین ببرد، اما اصلا چنین موضوعی صدق نمی‌کند و خون شهید جوشان است و هر قطره خونی که می‌ریزد راه را هموارتر می‌کند. این نقاش یادآوری کرد: ما در فضایی آمیخته با از دست دادن غم یار هستیم و قلب‌مان شکسته، اما از جهتی هم در فضای جنگی قرار گرفتیم. در فضای جنگی باید از اتفاقات بهره برد. یاد سید‌حسن در قلب ما محفوظ است، اما درست این است که بنشینیم و فکر کنیم چه اتفاقی افتاده و از آن درس بگیریم. او با بیان این‌که معتقدم به این حوادث باید دیدگاه توحیدی داشته باشیم، تشریح کرد: نگاه توحیدی به ما می‌گوید خداوند که وعده‌دهنده نابودی ظلم است، چرا نیروی مقتدری مانند سید‌حسن نصرالله را از ما می‌گیرد؛ چون هیچ برگی به اذن الهی نمی‌افتد. اگر از این دید به موضوع نگاه کنیم، به خیلی درس‌ها می‌رسیم. قدیریان با یادآوری این‌که این شهادت برای ما درس‌هایی داشته، عنوان کرد: کوچک‌ترین درس ما این است که تکنیک‌ها و تاکتیک‌های‌مان همجنس جنگی که در آن قرار داریم، نیست؛ یعنی بزرگان ما چه در بخش نظامی و چه در زمینه سیاست باید در روش‌های خود بازنگری کنند.

روش‌هایی که الان به‌کار می‌گیریم با روش‌هایی که دشمن استفاده می‌کند، همسنگ نیست. او با اشاره به این‌که این یک آموزه و بیدارباش برای جبهه حق است که بازنگری در خود داشته باشد، افزود: این حرکت جبهه حق به‌هیچ عنوان کمرنگ نمی‌شود و پررنگ می‌ماند. بحث سر این است که باید در این اتفاقات رشد کنیم و اگر این رشد باشد، اتفاقات بعدی سهل‌تر وساده‌تر خواهدشد و از مشکلات راحت‌تر می‌توانیم عبور کنیم؛ بنابراین یکی از مبانی رشد بر اثر این اتفاقات این است که بیدار شویم و تحلیل درست و واقع‌گرایانه از این وقایع داشته باشیم. 

خاطره یک دیدار جاودانه
محسن مومنی‌شریف، نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری درخصوص خاطره دیدار با شهید سیدحسن نصرالله عنوان کرد: در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۱ به‌واسطه جمعیت دفاع از ملت فلسطین، همراه چند نفر از دوستان نویسنده، سفری به لبنان داشتیم. درواقع این اولین سفر گروهی نویسندگان به لبنان بود که تجربه‌ای ماندگار هم شد. رایزن فرهنگی ایران بانی این تعامل فرهنگی بود و به همین مناسبت در آن سفر، دیدار‌های پربرکتی با نویسندگان ادبیات عرب شکل گرفت. در آخرین روز‌های سفر بودیم که خبر دادند فرصت دیدار با شهید سیدحسن نصرالله فراهم شده است. وی در ادامه توضیح داد: پیش از این‌که شهید نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شود، او را می‌شناختم و اخبارش را پیگیری می‌کردم.

 درخشش دوران رهبری این شهید بزرگوار به‌خصوص در سال ۲۰۰۰ که اسرائیل بعد از حدود یک دهه از خاک لبنان خارج شد، سراسر افتخار بود و به همین دلیل آوازه او در تمام دنیا پیچیده بود و قطعا دیدار با چنین شخصیت برجسته‌ای، برای هر نویسنده تجربه‌ای ارزشمند بود و طبیعتا همه ما از این اتفاق بسیار خوشحال بودیم. مومنی‌شریف در ادامه افزود: دیدار ما با دبیرکل حزب الله در آپارتمانی در ضاحیه صورت گرفت که در طبقه پایین آن مردم عادی سکونت داشتند و در طبقات بالاتر، دفتر شهید نصرالله قرار داشت. مواجهه شهید نصرالله با نویسندگان ایرانی بسیار صمیمی بود و حتی برخلاف تصور ما که گمان می‌کردیم نیاز به مترجم خواهیم داشت، دیدیم که دبیرکل حزب الله لبنان، فارسی را روان و با لهجه‌ای شیرین هم صحبت می‌کند. نویسنده رمان «ماه و بلوط» تصریح کرد: یکی از نکات جالبی که در کلام شهید نصرالله شنیدیم این بود که تمامی پیروزی‌ها وفتوحاتی که در آن مدت به دست آورده بودند را منبعث از انقلاب اسلامی ایران می‌دانستند.

 خاطرم هست یکی از دوستان در سخنانش، ظفرمندی‌های لبنان را به چهره‌های دیگری نسبت داد، اما سیدحسن نصرالله تأکید می‌کرد که همه علما و بزرگان در این پیروزی‌ها نقش دارند؛ ولی به نظر او عاملی که جانی دوباره به شیعیان لبنان بخشیده بود، امام‌خمینی و نهضت انقلابی وی بود و خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانست. مؤمنی‌شریف در ادامه گفت: شهید نصرالله تعریف می‌کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، شیعیان در لبنان جایگاه مناسبی نداشتند و در ذلت بودند، اما پس از انقلاب اسلامی ایران، شیعه هویت واقعی خود را بازیابی کرد. جالب آن‌که حزب الله لبنان نخستین گروهی بود که توانست در مقابل اسرائیل به پیروزی برسد که ناشی از عقیده راسخ آنها بود. وی تأکید کرد: محبت عمیق شهید نصرالله به امام‌خمینی (ره) و مقام معظم رهبری واقعا حقیقی و محسوس بود و تعریف می‌کردند که امام‌خمینی (ره)، آیت‌ا… خامنه‌ای را (که آن زمان ریاست‌جمهوری ایران را بر عهده داشتند)، به حزب الله معرفی کرده بودند و تأکید داشتند که پس از امام، نیرو‌های حزب الله در همکاری و تعامل با مقام معظم رهبری باشند.

 شهید نصرالله در بخشی از سخنان خود در آن دیدار، تأکید داشتند که مقام معظم رهبری یکی از معماران اصلی در موفقیت‌های حزب الله بوده است. درنهایت این‌که گفتگو‌هایی که بین نویسندگان و شهید نصرالله در آن دیدار رد و بدل شد، بسیار شیرین و با بیان شهید واقعا گیرا و دلنشین بود. مؤمنی‌شریف در مورد تحولات رهبری حزب الله در دوران شهید نصرالله و تبدیل آن به مکتبی فرهنگی نیز عنوان کرد: البته که این تحولات ناشی از اقتضائات زمان هم بود؛ پیش از شهید نصرالله، رهبری حزب الله را شهید عباس موسوی برعهده داشت و لبنان در شرایط جنگی بود. آن زمان اسرائیل تا نزدیکی منطقه ضاحیه را اشغال کرده بود، اما در ضاحیه با حزب الله مواجه شد و حزب الله جلوی پیشروی آنها را گرفت؛ بنابراین در دوران رهبری شهید موسوی، تمامی جنوب لبنان که پایگاه حزب الله است در دست اسرائیلی‌ها بود. این منتقد ادبی اضافه کرد: مقاومت در شرایط جنگی راهش را ادامه می‌داد تا آنجا که پس از شهادت شهیدالموسوی، شهید نصرالله رهبری حزب الله رابه عهده گرفت و پیروزی حاصل شد و صهیونیست، کشته‌های زیادی داد.

 پس از این پیروزی‌ها حزب الله فرصت بیشتری برای کار‌های فرهنگی پیدا کرد و تشکیلاتی را به‌وجود آورد که الگوبرداری شده از انقلاب اسلامی ایران بود؛ مانند تشکیل بنیادشهید لبنان، کمیته امداد و تشکیل سازمان رسالات که با هدف کار‌های فرهنگی و هنری که حوزه‌هنری ما با این مؤسسات و تشکیلات در ارتباط بود. حوزه‌هنری حتی در تأسیس شبکه تلویزیونی المنار همکاری کرد. خاطرم هست زمانی که مدیر حوزه‌هنری بودم، بیش از ۳۰ دوره آموزشی برای هنرمندان رسالات برگزار کردیم که بیشترین بخش آن مربوط به تاریخ شفاهی بود. خوشبختانه حزب الله هم شروع به ثبت و تدوین زندگینامه شهدای خود کرد و ترجمه‌هایی از زندگینامه شهدای ایرانی را نیز به مخاطبان خودشان عرضه کردند. نویسنده کتاب «اشغال» متذکر شد: شهید سیدحسن نصرالله انسانی باهوش و جزو نوابغ دنیا بود.

وی با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت، طی این سال‌ها، مدبرانه حزب الله را مدیریت کرد و افتخاراتی باقی گذاشت که محور مقاومت ادامه‌دهنده همین راه خواهد بود. بی‌شک شهید سیدحسن نصرالله از سال‌های قبل آماده شهادت بود و این‌گونه نبود که برای دوران پس از خود فکری نکرده باشند. بار‌ها نسبت به جان این شهید سوءقصد هم شده بود؛ بنابراین شهید بزرگوار قطعا هوشیاری و آمادگی همیشگی داشته است. مؤمنی‌شریف خاطرنشان کرد: شهید نصرالله طراح پیچیده‌ترین مبارزات با رژیم صهیونیست بوده و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: شهادت رهبران حزب الله صدمات جدی به سازمان آنها نخواهد زد. حتما فقدان چنین شخصیت‌های برجسته‌ای اثرات خودش را خواهد داشت، اما آن‌گونه نیست که دشمن بتواند از آن سوءاستفاده کند یا حزب الله نتواند به حیات خود ادامه دهند. حزب الله روی تربیت نیرو و کادرسازی سال‌ها کار کرده و بنیان‌های بسیار مستحکمی دارد. جنگ سوریه فرصت خوبی برای حزب الله بود تا بتواند در حوزه نظامی، فرماندهان جدیدی را کشف و تربیت کند. بر این اساس نسل جدیدی حزب الله را اداره و فرماندهی خواهند کرد.

 این جوانان با بهره‌مندی از تجربه گذشتگان، شوق و هوش جوانی هم دارند و سنت الهی هم بر پیروزی خون‌های پاک در مقابل جبهه باطل است. رئیس اسبق حوزه هنری با اشاره به این‌که خداوند در قرآن فرموده است هم از افراد باایمان دفاع می‌کند، هم راه درست را به کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند نشان می‌دهد، افزود: جبهه مقاومت نسبت به قبل بسیار وسیع شده و امروز تمام دنیا به محور مقاومت توجه دارد و حزب الله تازه بخشی از محور مقاومت است. همین حالا جوانان باایمان یمنی و عراقی اقداماتی انجام می‌دهند که هربار دنیا را متحیر می‌کند؛ بنابراین آینده از آن محور مقاومت است، و قطعا پیروزی با رزمندگان اسلام خواهد بود. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، «سرنوشت منطقه به دست حزب الله رقم خواهد خورد.»

منبع: روزنامه جام جم

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn