کد خبر : 99371
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
1 بازدید

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: تفکیک دستفروشان واقعی از مافیا

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: تفکیک دستفروشان واقعی از مافیا

یادداشت سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: محور خیابان ولیعصر(عج) به‌دلیل بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته، ملغمه‌ای از مشکلات بود. حضور دستفروشان و بساط‌گستران یکی از موضوعات بوده و هست. وظیفه شهرداری در وهله اول، بازکردن معبر برای تردد راحت شهروندان است. باتوجه‌به توسعه حمل‌ونقل عمومی در این مسیر (خطوط مترو

یادداشت سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: محور خیابان ولیعصر(عج) به‌دلیل بی‌توجهی‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته، ملغمه‌ای از مشکلات بود. حضور دستفروشان و بساط‌گستران یکی از موضوعات بوده و هست. وظیفه شهرداری در وهله اول، بازکردن معبر برای تردد راحت شهروندان است. باتوجه‌به توسعه حمل‌ونقل عمومی در این مسیر (خطوط مترو و اتوبوس و تاکسی) تردد شهروندان زیاد است و ازاین‌رو ضرورت داشت تا معبر برای رفت‌وآمد شهروندان باز و تسریع و تسهیل شود. پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته مسائل و موضوعات ترافیکی توسط نیروهای شهرداری مناطق ۶ و ۱۱ حل شد و پس از آن ساماندهی دستفروشان در دستورکار قرار گرفت.
طرح ساماندهی از خیابان جمهوری تا چهارراه ولیعصر(عج) آغاز شده و قطعا هم این طرح تداوم خواهد داشت. در این طرح ابتدا دستفروشان واقعی شناسایی می‌شوند؛ چراکه بخشی از بساط‌گستران این محور افراد نیازمند هستند. بخش دیگری مافیا هستند و زمین را اجاره می‌دهند و یک فرد ممکن است در چند نقطه بساط‌گستری داشته باشد. البته در برخی از موارد هم مافیا، افراد اتباع را برای کسب سود به‌کار می‌گیرند.پس از ورود جدی به موضوع ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر(عج) که به‌نظر در دنیا شناخته شده است، با همکاری شهرداری منطقه‌۱۱، نقطه‌ای شناسایی و با ایجاد ۱۲۰ غرفه بازارچه سرمدی راه‌اندازی شد و دستفروشان واقعی پس از شناسایی و ثبت اطلاعات در آنها مستقر شده‌اند.پاخور بودن محل برای دستفروشان اهمیت زیادی دارد و قول دادیم برای تبلیغ بازارچه و جلب مشتری از ظرفیت‌های شهرداری و هنرمندان استفاده کنیم تا بازار رونق بگیرد و دستفروشان متضرر نشوند. نمونه موفق این اقدام ساماندهی دستفروشان تهرانسر و خیابان صابونیان است که شاهد رضایتمندی شهروندان و کسبه ‌و ‌البته بساط‌گستران هستیم.همین‌الان ۶ هزار دستفروش در روزبازارهای تهران مشغول فعالیت هستند و امرارمعاش می‌کنند. اطلاعات آنها در درگاه ملی مجوزها با عنوان مشاغل سیار و بی‌کانون ثبت‌شده و از طریق هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت کار و وزارت اقتصاد در تلاش هستیم تا برای این دستفروشان شناسنامه بگیریم و در گام بعدی قصد توانمندسازی آنها را داریم تا در یک حرفه و صنف به‌صورت ثابت مشغول کار و فعالیت شوند.در موضوع ساماندهی دستفروشان آنچه اهمیت دارد، این است که شهرداری باید به برخی از ملاحظات توجه داشته باشد. به این معنی که نباید طوری عمل کرد که همگان گمان کنند فضای مناسبی برای دستفروشی در تهران ایجاد شده و مهاجرت از شهرها و استان‌ها به تهران افزایش یابد. به‌هرحال امیدواریم با مشارکت همه ذینفعان در حوزه ساماندهی دستفروشان به وضعیت مطلوب برسیم.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn