کد خبر : 101256
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
56 بازدید

دولت دستور اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را داد / ابلاغ جدید درباره حقوق بازنشستگان

دولت دستور اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را داد / ابلاغ جدید درباره حقوق بازنشستگان

به گزارش ساناپرس، علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در پاسخ به این سوال که چرا مابه‌التفاوت حقوق تیر و مردادماه واریز نشده است، گفت: «مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی با دستور نهاد ریاست جمهوری واریز شد، اما پس از آن ما دستوری برای پرداخت نداریم و تنها لایحه دو فوریتی

به گزارش ساناپرس، علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در پاسخ به این سوال که چرا مابه‌التفاوت حقوق تیر و مردادماه واریز نشده است، گفت: «مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی با دستور نهاد ریاست جمهوری واریز شد، اما پس از آن ما دستوری برای پرداخت نداریم و تنها لایحه دو فوریتی وجود دارد که باید مجلس زودتر به آن رسیدگی کند.»
محمد کردی، رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان البرز، با اشاره به اینکه طبق برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید از ابتدای سال جاری بر اساس فرمول ۳۰-۳۰-۴۰ انجام شود، اظهار داشت: متأسفانه تأخیر در تدوین آیین‌نامه اجرایی باعث شده است که بازنشستگان برای سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد مجموعاً سه میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت کنند. قرار بود مابقی حقوق با تدوین آیین‌نامه اجرایی و صدور احکام جدید به بازنشستگان پرداخت شود، اما تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

گفتنی است مبلغ علی الحساب همسان سازی حقوق بازنشستگان برای برخی افراد واریز شده است. برای عده ای نیز این مبلغ تا سقف سه میلیون تومان و برای عده ای دیگر کمتر از سه میلیون تومان پرداخت شده است.
همسان‌ سازی حقوق یا یکسان‌ سازی دریافتی بازنشستگان از دهه ۸۰ میان گروه‌های مختلف مطرح شده است. هدف این طرح کاهش تفاوت‌های قابل توجه میان دریافتی بازنشستگان و شاغلان و هم‌ سطح کردن حقوق آن‌ها با سطح شاغلان و تورم کشور بوده است.در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲، نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (یک) ماده ۲۹ این لایحه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موافقت کردند. این بند با ۲۰۲ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
اسدی در ادامه می‌افزاید: سازمان تأمین اجتماعی با پشتوانه صندوق‌هایی که ۳۰ سال بیمه شدگانش حق بیمه به آن واریز کردند امروز از پرداخت مبلغ همسان‌سازی ناتوان است.
اسدی اضافه کرد: ضعف مدیریت درادوار گذشته باعث شده که امروز بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور با ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده از پرداخت ماهانه یک میلیون تومان برای همسان‌سازی ناتوان باشد.
محمد اسدی رئیس کانون بازنشستگان از اصلاح این مصوبه خبر داد و گفت: با اجرای این قانون انتقادات زیادی از سوی غیر حداقل بگیران مطرح شد که بر اساس تلاش‌های صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه با ارائه یک طرح دو فوریتی قانون ملزم با اتصال غیر حداقل بگیران به قانون همسان‌ سازی شده است.
این فعال بازنشستگان ادامه داد: درباره جزئیات اجرای این قانون مقرر گردید ۱۰ درصد پایه حق غیر حداقل بگیران در پرداخت همسان سازی در نظر گرفته شود.
اسدی تأکید کرد: صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی موظف است به بازنشستگان و تأخیر در پرداخت‌ها همسان‌سازی پاسخگو باشد.
صحبت‌های رئیس کانون بازنشستگان می‌تواند نویدبخش این باشد که مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تأمین اجتماعی در راه است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و تبدیل به قانون شد افزود: متاسفانه در زمان لایحه بودجه و بودجه‌نویسی ۱۴۰۳ متوجه شدیم دولت این موضوع را در نظر نگرفته است.
وی اظهار کرد: در آن زمان لایحه دولت را پس فرستادیم و اعلام کردیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه حتما باید دیده شود اما دولت در منابع دچار مشکل بود.
محبی نجم‌آبادی گفت: در نهایت مجلس مصوب کرد قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود و ما مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان را در ۳ سال متوالی «۴۰ درصد، ۳۰ درصد، ۳۰ درصد» بتوانیم همسان‌سازی کنیم که بازنشسته ما در انتهای ۳ سال معادل ۹۰ درصد شاغل دریافتی داشته باشد، در نهایت این اتفاق افتاد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: اما تغییر و تحولات ماه‌های اخیر و تغییر دولت باعث شد اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی طول بکشد و به اطاله موضوع بیانجامد.
نجم‌آبادی با اشاره به اینکه آیین‌نامه شیوه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی باید توسط سازمان اداری استخدامی آماده شود گفت: بخشی از تاخیر ناشی از این موضوع است که به زودی انجام و به سازمان بازنشستگی کشور ابلاغ می‌شود و احکام اعمال خواهد شد.
وی گفت: به طور کلی منابع برای اجرای قانون همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان کاملا حساب شده دیده شده است و در این باره هیچ مشکلی نداریم.

طبق اعلام نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی فعلا روند پرداخت یک‌میلیون تومان به بازنشستگان در قالب همسان‌سازی حقوق را ادامه خواهند داد.

جعفر قادری نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به رویکرد دولت در زمینه اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه، گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید دارند که حدود ۷۳۵ همت در بودجه عمومی و هدفمندی یارانه‌ها کسری داریم و در موضوع ۶۰ همتی که در همسان سازی حقوق بازنشستگان بر آن تاکید شده، منابع پاسخگو نیست.

نماینده مردم «شیراز و زرقان» در مجلسادامه داد: از این رو رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید داشت: اگر بنا باشد متناسب با حقوق بازنشستگان، افزایش حقوق مذکور را مدنظر قرار دهیم، آنهایی که حقوق بالایی دریافت می‌کنند، حقوقشان شدیدا افزایش پیدا کرده و حقوق بگیران پایین چیزی دستگیرشان نمی‌شود و شاید نیاز باشد تعدیل‌هایی در این بخش صورت گیرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال مسئولین سازمان برنامه و بودجه تاکید داشتند که فعلا روند پرداخت یک‌میلیون تومان به بازنشستگان در قالب همسان سازی حقوق را ادامه خواهند داد تا در فرصتی دیگر، هم وضعیت تامین منابع به درستی صورت گرفته و هم در رابطه با اصلاحات آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر دولت در این بخش لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و قصد اصلاح مصوبات مجلس در این بخش‌ها را داشته باشد دیگر نمی‌توان نام این مصوبه را همسان سازی حقوق بازنشستگان گذاشت، ادامه داد: در این صورت اسم این فرایند و دیدگاه، حمایت از گروه‌های کم درآمد بازنشسته خواهد بود که بحثی جداست.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn