کد خبر : 113167
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۵:۵۲
0 بازدید

کاهش قابل توجه قیمت سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک

کاهش قابل توجه قیمت سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار برنا از روزنامه گاردین، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سوخت‌های فسیلی ممکن است به زودی به طور قابل توجهی ارزان‌تر و فراوان‌تر شوند، زیرا دولت‌ها در حال تسریع انتقال به انرژی‌های پاک تا پایان دهه جاری هستند. این نهاد نظارتی انرژی جهانی، آغاز یک عصر جدید انرژی را نشان داده است

به گزارش خبرنگار برنا از روزنامه گاردین، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سوخت‌های فسیلی ممکن است به زودی به طور قابل توجهی ارزان‌تر و فراوان‌تر شوند، زیرا دولت‌ها در حال تسریع انتقال به انرژی‌های پاک تا پایان دهه جاری هستند.

این نهاد نظارتی انرژی جهانی، آغاز یک عصر جدید انرژی را نشان داده است که در آن کشورها به منابع بیشتری از نفت، گاز و زغال‌سنگ دسترسی خواهند داشت تا رشد اقتصادی خود را تأمین کنند، که این امر منجر به کاهش قیمت‌ها برای خانوارها و کسب‌وکارها خواهد شد.

گزارش سالانه تأثیرگذار این آژانس نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان انرژی می‌توانند از افزایش اخیر قیمت‌های جهانی نفت و گاز ناشی از ناآرامی‌های ژئوپولیتیکی کمی تنفس کنند، زیرا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید سوخت فسیلی از تقاضای جهانی پیشی گرفته است.

پیش‌بینی اوج مصرف سوخت‌های فسیلی تا ۲۰۳۰

فاتح بیورل، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، گفت که این گزارش پیش‌بینی آن‌ها را تأیید می‌کند که مصرف سوخت‌های فسیلی جهان تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید و سپس در اثر اجرای سیاست‌های اقلیمی به طور دائمی کاهش خواهد یافت. با این حال، ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوخت فسیلی به کاهش قیمت‌های بازار نفت و گاز منجر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مجدداً شاهد قیمت نفت ۱۰۰ دلاری خواهیم بود یا خیر، اظهار داشت: «نمی‌توانم بگویم که آیا دوباره قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در بشکه خواهد رسید، اما آنچه می‌توانم بگویم این است که با وجود درگیری‌های جاری در خاورمیانه، هنوز شاهد قیمت‌های نفت در محدوده ۷۰ دلار هستیم.»

قیمت نفت در روز سه‌شنبه به زیر ۷۴ دلار کاهش یافت که این امر به نگرانی‌های فزاینده درباره تقاضای ضعیف چین مربوط می‌شود. 

آژانس بین‌المللی انرژی به احتمال اختلال در تأمین نفت و گاز در کوتاه‌مدت به دلیل درگیری‌ها در خاورمیانه اذعان کرد، که این موضوع خطر مختل شدن صادرات نفت خام و گاز از این منطقه را به همراه دارد. با این حال، دیدگاه بلندمدت آن نشان‌دهنده «کاهش در توازن‌های بازار زیرساختی» و «کاهش قیمت‌ها در افق» است.

بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس، قیمت جهانی نفت ممکن است تا پایان دهه به ۷۵ تا ۸۰ دلار در بشکه ثابت بماند، در مقایسه با متوسط قیمت کمی بیش از ۱۰۰ دلار در بشکه در سال ۲۰۲۲ که ناشی از حمله روسیه به اوکراین بود.

قیمت گاز وارداتی به اتحادیه اروپا نیز انتظار می‌رود از رکورد میانگین بالای ۷۰ دلار (£۵۴) به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (MBtu) در سال ۲۰۲۲ به ۶.۵۰ دلار (£۵) تا پایان دهه کاهش یابد، که این کاهش ناشی از افزایش پروژه‌های گاز در سال‌های اخیر است.

افزایش ظرفیت LNG و تغییر در تقاضا

سرمایه‌گذاری در صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) از طریق کشتی‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین، که به شدت واردات گاز روسی به اروپا را کاهش داد، افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که ظرفیت LNG جهان تا سال ۲۰۳۰ تقریباً ۵۰ درصد افزایش یابد، که بیشتر از تقاضای پیش‌بینی‌شده جهانی در تمامی سه سناریوی مدل‌سازی شده این آژانس است.

افزایش تولید نفت خام جدید از پروژه‌های نفتی در ایالات متحده، کانادا و آمریکای جنوبی می‌تواند به این معنا باشد که عرضه‌های آینده از رشد تقاضای جهانی نفت فراتر خواهد رفت، زیرا چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، به سرعت به سمت خودروهای برقی حرکت می‌کند و تولیدکنندگان اصلی نفت را غافلگیر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: «چین در دهه‌های اخیر موتور رشد بازار نفت بوده است، اما آن موتور اکنون در حال تغییر به برق است.»

در حال حاضر، خودروهای برقی تقریباً ۲۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید در سطح جهانی را تشکیل می‌دهند، که تحت سناریوی پیش‌بینی مرکزی آژانس، این رقم ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد برسد. این سطح در سال جاری در چین به دست آمده است. این موضوع تقاضای جهانی نفت را به میزان حدود ۶ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

بیرول گفت: «جهان جدید برای مصرف‌کنندگان انرژی از لحاظ اقتصادی راحت‌تر خواهد بود»، اما او هشدار داد که این تغییر نیازمند آن است که گزینه‌های سبز، مانند خودروهای برقی و پمپ‌های حرارتی، نیز ارزان‌تر شوند تا بتوانند با سوخت‌های فسیلی مقرون‌به‌صرفه رقابت کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که افزایش تقاضا برای منابع برق پاک در سال‌های آینده تسریع بیشتری خواهد یافت و هر سال معادل نیاز برق ژاپن به کل مصرف برق جهان افزوده خواهد شد، در سناریویی که بر اساس سیاست‌های کنونی است. این تقاضا حتی سریع‌تر افزایش خواهد یافت اگر دولت‌ها سیاست‌های جدیدی را تنظیم کنند که با هدف جهانی دستیابی به صفر خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای هماهنگ باشد.

انتهای پیام/

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn