کد خبر : 114004
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
3 بازدید

رقیب ایران‌خودرو در بحران | چرا تولید آریا سایپا متوقف شد؟

رقیب ایران‌خودرو در بحران | چرا تولید آریا سایپا متوقف شد؟

بازدید:۱۸۲ صد آنلاین | آریا سایپا، محصولی که قرار بود به سرعت وارد بازار شود، هنوز تولید نشده است. آیا سایپا برنامه جدیدی در دست دارد؟ به گزارش صد آنلاین،اولین کراس‌اوور سایپا با نام آریا که قرار بود به عنوان یکی از محصولات برجسته این شرکت خودروسازی وارد بازار شود، هنوز تولید نشده است و شایعاتی

رقیب ایران‌خودرو در بحران | چرا تولید آریا سایپا متوقف شد؟

بازدید:۱۸۲

صد آنلاین | آریا سایپا، محصولی که قرار بود به سرعت وارد بازار شود، هنوز تولید نشده است. آیا سایپا برنامه جدیدی در دست دارد؟

به گزارش صد آنلاین،اولین کراس‌اوور سایپا با نام آریا که قرار بود به عنوان یکی از محصولات برجسته این شرکت خودروسازی وارد بازار شود، هنوز تولید نشده است و شایعاتی مبنی بر توقف تولید آن به گوش می‌رسد.

 

 

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس، سایپا تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ هیچ دستگاهی از این خودرو تولید نکرده است. با توجه به برنامه‌های پیشین، انتظار می‌رفت که آریا در کنار محصولات دیگری مانند شاهین به بازار عرضه شود، اما به‌نظر می‌رسد مشکلاتی در مسیر تولید این خودرو به وجود آمده است.

 

رونمایی از آریا و برنامه‌های اولیه

آریا، محصول جدید سایپا، نخستین بار در بهمن سال ۹۸ رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم SP100 تولید می‌شد که پیش‌تر سایپا برای تولید سدان شاهین از آن استفاده کرده بود. تولید انبوه شاهین در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و به سرعت در بازار خودرو عرضه شد. انتظار می‌رفت که آریا نیز به همان سرعت به تولید انبوه برسد، اما برخلاف شاهین، روند تولید این خودرو به‌طور قابل توجهی با تأخیر مواجه شد.

 

آریا در چندین نمایشگاه خودرویی در غرفه‌های سایپا به نمایش گذاشته شد، اما هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه نرسید. گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که یکی از دلایل این تاخیر و توقف پروژه آریا، تغییرات مدیریتی در سایپا و مخالفت‌های مدیرعامل وقت، محمدعلی تیموری، با طرح‌های قبلی این خودرو بوده است.

 

تغییرات در مشخصات فنی

پیش از دوران مدیریت تیموری، قرار بود آریا با موتور M15 توربوشارژ به بازار عرضه شود. اما تیموری این تصمیم را تغییر داد و پیشنهاد کرد که این خودرو به جای موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ، با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی وارد بازار شود.

 

 

این تغییر نیازمند همکاری‌های جدیدی با شرکت‌های چینی از جمله چانگان و DAE بود. سایپا برای نهایی کردن طرح خود، به همکاری با این شرکت‌ها در زمینه موتور، گیربکس و تریم‌های داخلی پرداخت.

 

این تغییرات فنی باعث شد که تولید آریا به تعویق بیافتد. به‌رغم تلاش‌های سایپا برای نهایی کردن این محصول، تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ هیچ خبری از تولید آریا در صورت‌های مالی این شرکت ثبت نشده است.

 

سایپا و رقیبش ایران‌خودرو

در حالی که سایپا هنوز برنامه نهایی خود برای آریا را مشخص نکرده، رقیب دیرینه‌اش ایران‌خودرو اولین کراس‌اوور خود با نام “ری‌را” را به بازار معرفی کرده است. ایران‌خودرو این محصول را در جدیدترین طرح فروش خود در شهریور ۱۴۰۳ در دسترس متقاضیان قرار داد. با این حال، سایپا هنوز به طور رسمی زمان عرضه آریا را اعلام نکرده و شایعات درباره توقف تولید این محصول همچنان به گوش می‌رسد.

 

همکاری با شرکت‌های چینی و ورود سیتروئن C3 XR

در حالی که تولید آریا به تعویق افتاده است، سایپا همچنان در تلاش است تا با تولید محصولات دیگر بازار خود را گسترش دهد. این خودروساز در حال حاضر برنامه دارد تا مدل مونتاژی سیتروئن C3 XR را که با نام سایپا سیلک شناخته می‌شود، وارد بازار کند. این خودرو با همکاری سایپا و شریک چینی سیتروئن، یعنی دانگ فنگ، در خطوط تولید سایپا مونتاژ می‌شود.

 

برنامه سایپا این است که تا پایان سال جاری حدود ۲ هزار دستگاه از این محصول جدید را تولید و روانه بازار کند. همچنین، هدف بلندمدت این شرکت تولید سالانه ۲۰ هزار دستگاه از این کراس‌اوور مونتاژی است. باید دید که آیا سایپا می‌تواند با تولید این محصول، بازار خود را تثبیت کند یا همچنان با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

 

 

علی‌رغم رونمایی از آریا در سال ۱۳۹۸، این خودرو هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. تغییرات مدیریتی و فنی، تولید این محصول را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 

 

در حالی که تولید آریا با تأخیر مواجه شده، سایپا قصد دارد با تولید سیتروئن C3 XR (سایپا سیلک) جایگاه خود را در بازار کراس‌اوورها تثبیت کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn