کد خبر : 114029
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
2 بازدید

بررسی ابعاد سفرهای منطقه‌ای عراقچی

بررسی ابعاد سفرهای منطقه‌ای عراقچی

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سفر‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان و دستاورد‌های این سفر‌ها برای ایران، عنوان کرد: سفر آقای عراقچی، وزیر امور خارجه، به کشور‌های منطقه در چارچوب رایزنی و هماهنگی میان ایران و کشور‌های هم‌جوار در خصوص بحران غزه قابل تجزیه و تحلیل است. این سفر ابتدا به لبنان و

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سفر‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان و دستاورد‌های این سفر‌ها برای ایران، عنوان کرد: سفر آقای عراقچی، وزیر امور خارجه، به کشور‌های منطقه در چارچوب رایزنی و هماهنگی میان ایران و کشور‌های هم‌جوار در خصوص بحران غزه قابل تجزیه و تحلیل است. این سفر ابتدا به لبنان و سوریه انجام شد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

به‌ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در طول هفته‌های اخیر بار‌ها تهدید کرده بود که هر هواپیمای ایرانی که وارد حریم هوایی لبنان شود، مورد حمله هواپیما‌های این رژیم قرار خواهد داد. سفر آقای عراقچی پاسخ به این تهدیدات بود، زیرا هواپیمای حامل وزیر خارجه و هیئت همراه بدون هیچ‌گونه واکنشی از سوی رژیم صهیونیستی وارد فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری در بیروت شد و رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ‌گونه اقدامی انجام دهد. بنابراین، آقای عراقچی پیام همبستگی دولت و ملت ایران را به دولت و ملت لبنان و سوریه ابلاغ کرد.

کشور‌های منطقه باید تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را به کار گیرند تا مانع کشتار مردم غزه شوند

وی ادامه داد: در سفر به عربستان، قطر، اردن، مصر و ترکیه، آقای عراقچی در خصوص شرایط منطقه و بحران غزه با مقامات این کشور‌ها بحث‌هایی داشته و خواهد داشت. این کشور‌ها باید تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را به کار گیرند تا مانع کشتار مردم غزه شوند. همچنین ایران به کشور‌های پیرامونی یادآور شده که اگر رژیم صهیونیستی یا آمریکا بخواهد از آسمان این کشور‌ها علیه ایران اقدام کند، ایران به‌طور طبیعی پاسخ کوبنده‌ای به این کشور‌ها خواهد داد و آنها را به‌عنوان هم‌پیمان آمریکا و اسرائیل تلقی خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی علیه ایران بزند، پاسخ کوبنده‌ای خواهد داشت

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه ایران به دنبال همگرایی و دادن اطمینان است که هیچ‌گونه قصد ماجراجویی ندارد، عنوان کرد: اگر رژیم صهیونیستی دست به ماجراجویی علیه ایران بزند، به‌طور قطع پاسخ کوبنده‌ای خواهد داشت. ضمن اینکه کشور‌های منطقه اگر نتوانند اقدامی علیه اسرائیل در جلوگیری از کشتار مردم غزه انجام دهند، نباید در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرند و لازم است سیاست خود را در این خصوص شفاف‌سازی کنند.

ایران اخطار لازم را به اردن خواهد داد که در بازی خطرناک اسرائیل وارد نشود

وی در پاسخ به این پرسش که اردن در جریان وعده صادق ۲ با اسرائیل همکاری‌هایی داشت، اکنون امکان‌های رایزنی برای ایران در چه زمینه‌هایی با این کشور وجود داشت، تصریح کرد: آقای عراقچی در سفر به اردن، موضوع شرایط منطقه و ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی مطرح کرد. اردن در گذشته سامانه‌های ضدموشکی اسرائیل را در خاک خود مستقر کرده بود و بخشی از موشک‌هایی که به اراضی اشغالی پرتاب شده توسط سامانه‌های ضدموشکی در اردن منهدم شدند که این نشان‌دهنده همکاری نظامی و امنیتی این کشور با رژیم صهیونیستی است و برای آینده اردن مناسب نیست. مردم اردن هم در صورت تداوم این حمایت‌ها به‌طور قطع واکنش‌های به‌موقعی علیه این تصمیمات نشان خواهند داد و ایران نیز اخطار لازم را به اردن داده که در این بازی خطرناک وارد نشود.

ترکیه یک رفتار دوگانه و پارادوکس آشکار در ارتباط با اسرائیل دارد

هانی‌زاده در رابطه با نقش ترکیه در منطقه و موضع گیری‌های اخیر اردوغان نسبت به رژیم صهیونیستی، گفت: نقش ترکیه غیرشفاف و کاملا دوگانه است، یک سیاست شفاف اتخاذ نکرده است. اگرچه آقای رجب طیب اردوغان اظهاراتی علیه بنیامین نتانیاهو و مقامات اسرائیل داشته، اما در خفا روابط گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی دارد. روابط سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های امنیتی بین ترکیه و اسرائیل برقرار است. این رفتار دوگانه نشان‌دهنده پارادوکس در سیاست‌های حاکمان ترکیه است. بنابراین، ترکیه باید موضع شفافی اتخاذ کند و اگر واقعاً برای مردم فلسطین دلسوزی می‌کند، روابط خود را با اسرائیل قطع کند.

مصر از طریق اتحادیه عرب و مرز مشترک با اراضی اشغالی می‌تواند مانع از کشتار مردم غزه شود

وی در خصوص اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قاره، بیان کرد: مصر به‌عنوان یکی از بازیگران مهم منطقه است که به اعتبار جایگاهش و مرز مشترک با فلسطین اشغالی، می‌تواند مانع ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی شود. هم از طریق اتحادیه عرب که مقر آن در مصر قرار دارد و هم از طریق مرز مشترکی که با فلسطین اشغالی دارد، می‌تواند مانع کشتار مردم غزه شود. اما مصر بنا به دلایلی با اسرائیل همکاری پنهانی دارد و همچنین روابط گسترده‌ای با آمریکا دارد. بنا به ملاحظات اقتصادی با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری می‌کند. بنابراین، ایران از مصر می‌خواهد که از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس در اراضی اشغالی استفاده کند.

منبع: بهار نیوز

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn