کد خبر : 117907
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
1 بازدید

تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۴

تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۴

به گزارش برنا، امروز (سه‌شنبه، ۱ آبان‌ماه) و در چارچوب ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، نخستین بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس ارائه شد. این بخش شامل یک ماده واحده است که جزئیات مرتبط با احکام اجرایی بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت (شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی)

به گزارش برنا، امروز (سه‌شنبه، ۱ آبان‌ماه) و در چارچوب ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، نخستین بخش از لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس ارائه شد. این بخش شامل یک ماده واحده است که جزئیات مرتبط با احکام اجرایی بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت (شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی) و همچنین مفروضات مربوط به برآورد منابع و مصارف بودجه را مشخص می‌کند.

در این لایحه به‌طور ویژه به موضوع واردات خودرو پرداخته شده است. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ و در اجرای قانون هوای پاک (مصوب ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶)، صادرکنندگان و شرکت‌های وابسته به آن‌ها مجاز خواهند بود که با رعایت ضوابط و شرایط قانونی مرتبط، از محل ارزهای حاصل از صادرات خود و با سقف ۲ میلیارد یورو نسبت به واردات خودروهای سواری نو اقدام کنند. تمامی عوارض و حقوق قانونی نیز برای این واردات اعمال خواهد شد. 

همچنین، طبق این لایحه، به تشخیص بانک مرکزی، استفاده از سایر منابع ارزی برای واردات خودرو مجاز بوده و حقوق ورودی خودروها نیز صد درصد تعیین شده است. نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات خودروها مطابق نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز خواهد بود. منابع حاصل از این حقوق ورودی به ردیف مشخصی واریز خواهد شد.

طبق لایحه بودجه، شورای اقتصاد موظف به تعیین سهمیه واردکنندگان و اعلام آن ظرف یک ماه است. این سهمیه‌ها قابل واگذاری به سایر واردکنندگان خواهند بود و صادرکنندگان مجاز خواهند بود تا از بازار سرمایه برای عرضه خودرو در داخل کشور بهره‌برداری کنند. همچنین، واردات خودرو در این چارچوب منجر به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان می‌شود.

در نهایت، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است تا حداکثر ظرف یک ماه از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی مربوط به واردات خودرو را تدوین و برای تصویب به هیات وزیران ارائه کند.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn