کد خبر : 118941
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
0 بازدید

اقتصاد آمریکا در چرخه تورم و بی‌ثباتی

اقتصاد آمریکا در چرخه تورم و بی‌ثباتی

به گزارش برنا، بیزینس اینسایدر (BI) روز یکشنبه با استناد به اقتصاددانان گزارش داد که اقتصاد آمریکا در حال تجربه یک تغییر تاریخی است و وارد چرخه‌ای جدید از تورم مداوم و بی‌ثباتی ژئوپلیتیک می‌شود که انتظار می‌رود جریان‌های مالی در سراسر جهان را تغییر دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این ابرچرخه جدید

به گزارش برنا، بیزینس اینسایدر (BI) روز یکشنبه با استناد به اقتصاددانان گزارش داد که اقتصاد آمریکا در حال تجربه یک تغییر تاریخی است و وارد چرخه‌ای جدید از تورم مداوم و بی‌ثباتی ژئوپلیتیک می‌شود که انتظار می‌رود جریان‌های مالی در سراسر جهان را تغییر دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این ابرچرخه جدید با نرخ‌های بهره بالاتر و نوسانات ژئوپلیتیک و اقتصادی همراه خواهد بود که احتمالاً اثرات تورمی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، برنامه‌ریزی صنعتی بیشتر تحت تأثیر نگرانی‌های امنیت ملی قرار خواهد گرفت و زنجیره‌های تأمین در بخش‌های مختلف دستخوش تغییر می‌شوند.

سیلاس مایرز، مدیرعامل Mar Vista Investments، اظهار کرد: این ابرچرخه جدید اقتصاد را وارد یک عصر کاملاً جدید می‌کند و هشدار داد که نسل جدید سرمایه‌گذاران، وام‌دهندگان و کارآفرینان نتوانسته‌اند تأثیر عمیق این تغییر را بر کسب‌وکار‌های خود درک کنند.

ابرچرخه قبلی در سال ۲۰۰۸، زمانی که فدرال رزرو برای مقابله با بحران مالی جهانی نرخ بهره را به ۰ درصد کاهش داد، آغاز شد. به گفته BI، این امر باعث شد که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری کاهش یابد و سرمایه‌گذاران برای کسب سود مجبور به پذیرش ریسک‌های جدی شوند.

جریان سرمایه به بازار‌های نوظهور به بالاترین حد خود رسید و تنها در سال ۲۰۱۰ حدود یک تریلیون دلار به این بازار‌ها وارد شد. شرکت‌ها با استفاده از نرخ‌های بهره پایین، به شدت بدهی خود را افزایش دادند و طبقه گزارش‌ها، بدهی‌های شرکتی غیردولتی جهانی تا سال ۲۰۱۷ دو برابر شده و به ۶۶ تریلیون دلار رسید. قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، تورم و رشد دستمزد‌ها هر دو زیر ۳.۹ درصد باقی مانده بودند.

جاش هرت، اقتصاددان ارشد در Vanguard، به BI گفت: بدهی بسیار ارزان به شرکت‌ها اجازه داد تا به راحتی گسترش یابند و نیروی کار بیشتری جذب کنند.

مدیران مالی و شرکت‌ها اکنون باید خود را با مجموعه جدیدی از واقعیت‌های اقتصادی تطبیق دهند. بیزینس اینسایدر تأکید می‌کند که یکی از واضح‌ترین نشانه‌های ورود به یک چرخه جدید زمانی است که قوانین مالی دیگر مانند گذشته عمل نمی‌کنند. ماه گذشته، فدرال رزرو آمریکا برای اولین بار در بیش از چهار سال نرخ بهره را با کاهش بیشتری نسبت به معمول پایین آورد و هدف خود را برای نرخ بهره کلیدی خود ۰.۵ واحد درصد کاهش داد و به بازه ۴.۷۵ تا ۵ درصد رساند.

از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، همزمان با افزایش نرخ بهره فدرال به ۵.۵ درصد از ۰.۵ درصد، شاخص‌های NASDAQ ۱۰۰ و S&P ۵۰۰ به ترتیب ۲۳ درصد و ۲۲ درصد رشد کردند. در این بین، نرخ بیکاری زیر ۴.۳ درصد باقی مانده و رشد تولید ناخالص داخلی نیز پایدار بوده است.

به گفته تحلیلگرانی که BI به آن‌ها استناد کرده، نرخ بهره خنثی، که نقطه بهینه برای تشویق رشد بدون ایجاد تورم است، در آینده نزدیک در سطح بالاتری باقی خواهد ماند و در نهایت در حدود ۳.۵ درصد تثبیت خواهد شد.

هرت می‌گوید: حتی اگر نرخ بهره به زیر ۳.۵ درصد هم برسد، فدرال رزرو همچنان به نرخ‌های بالاتر پایبند خواهد ماند. اگر اقتصاد دچار ضعف شود و نیاز به کاهش نرخ بهره پیدا کنیم، باز هم فکر نمی‌کنیم که نرخ‌ها دوباره به صفر بازگردد.

انتهای پیام/

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn