افزایش ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال

به گزارش خبرنگار برنا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق به برنامه‌ریزی گسترده وزارت نیرو برای کاهش ناترازی تولید و مصرف در اوج بار سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و اعلام کرد: ۱۴ مگا پروژه برای این منظور پیش‌بینی شده است. از جمله، تکمیل پروژه‌های در دست ساخت نیروگاهی است که قرار است با ۳۶۲۹ مگاوات ظرفیت به تولید برق کشور اضافه شوند.

وی افزود: همچنین، ۲۰۰ مگاوات از واحدهای کوچک مقیاس و ۶۰۰ مگاوات از بخش خصوصی نیز به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد.

وی همچنین به برنامه‌ریزی برای تعمیرات نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ۱۲۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها در کشور نیاز به تعمیرات دارد که از این میان، ۱۱۰ هزار مگاوات متعلق به نیروگاه‌های حرارتی است. نیروگاه اتمی هزار مگاواتی نیز به‌منظور تعویض سوخت و تعمیرات، اوایل سال آینده از مدار خارج خواهد شد تا پس از آن به مدار تولید بازگردد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: ۱۱۹۱ مگاوات از طریق ارتقای نیروگاه‌های گازی و ۱۲۴۰ مگاوات از نیروگاه‌های بخاری فرسوده به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد. همچنین، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان سال جاری ۵۰۰ مگاوات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده، ۳۰۰۰ مگاوات دیگر نیز اضافه شود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای استفاده از نیروگاه‌های وابسته به وزارت نفت و سایر سازمان‌های دولتی نیز ادامه دارد و انتظار می‌رود این بخش هزار مگاوات به تولید برق کشور بیفزاید. در همین راستا، برای بهره‌برداری بهینه از نیروگاه‌های برق‌آبی در دوره تابستان، رژیم مصرف آن‌ها تنظیم خواهد شد.

رجبی مشهدی به توسعه شبکه برق اشاره کرد و افزود: ۱۸۷۱ کیلومتر به مدار شبکه انتقال برق افزوده خواهد شد و ۲۵۷۳ مگاولت آمپر به ظرفیت ترانسفورماتورها اضافه می‌شود. همچنین ۲۸ هزار کیلومتر کابل آلومینیومی جایگزین کابل‌های مسی فرسوده خواهد شد و ۱۷۵۰ مگاوات خازن در بخش انتقال و هزار مگاوات در بخش توزیع به شبکه اضافه خواهد شد تا بهبود پایداری و کیفیت برق را تضمین کنیم.

بهینه‌سازی مصرف برای مدیریت بهتر انرژی در کشور

سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است تا طی دو سال آینده تعداد کنترل‌های هوشمند برق از ۹ میلیون دستگاه فراتر رود. او افزود که تاکنون از ابتدای فعالیت دولت، حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کنترل هوشمند نصب شده است، که تمرکز آن روی مشترکان پرمصرف بوده است.

وی افزود: هدف از این طرح، افزایش آگاهی مشترکان پرمصرف از میزان مصرف برق‌شان به‌صورت برخط است تا آن‌ها بتوانند قبل از دریافت قبض پایان ماه، اقدامات لازم برای مدیریت مصرف خود را انجام دهند.

رجبی مشهدی بیان کرد: برای بهینه‌سازی مصرف، برنامه‌هایی نظیر جایگزینی حداقل یک میلیون موتور دی‌ال‌سی برای کولرها پیش‌بینی شده که تا ۵۰ درصد کاهش مصرف برق را به دنبال دارد. همچنین تا پایان سال آینده در صورت دریافت مجوزهای لازم قصد داریم یک میلیون کولر گازی با مصرف بالا را با کولرهای کم‌مصرف جایگزین کنیم.

تابلوی سبز و جلب سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر

سخنگوی صنعت برق کشور در ادامه به موضوع تابلوی سبز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده که به کسانی که ظرفیت تولید برق دارند، این امکان داده شود که از طریق تابلوی آزاد برق خود را عرضه کنند. همچنین، برای کسانی که دارای نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند، از طریق تابلوی سبز می‌توانیم برق آن‌ها را خریداری کنیم. این اقدام به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای تشویق بهینه‌سازی مصرف و مدیریت مصرف، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا فعالان این حوزه بتوانند از گواهی صرفه‌جویی یا گواهی برق صرفه‌جویی شده استفاده کنند و این گواهی‌ها را به صنایعی که در تحقق ماده ۴ موفق نبوده‌اند، ارائه دهند.

وی همچنین به مذاکرات وزارت نیرو با کشورهای همسایه برای افزایش واردات برق در اوج مصرف اشاره کرد و بیان کرد: برای تبادل الکتریکی با کشورهای همسایه مذاکراتی انجام شده است تا بتوانیم در مواقع ضروری از ظرفیت‌های وارداتی بهره‌مند شویم.

رجبی مشهدی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو، جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز است که در همکاری با نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی انجام خواهد شد. همچنین وزارت نیرو به دنبال جلب سرمایه‌گذاری در بخش تولید و مصرف برق است تا از طریق ایجاد بازارهای آزاد و تابلوهای سبز، برق تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف را توسعه دهد.

وی همچنین به جلسات فشرده‌ای با وزارت نفت برای تأمین سوخت پایدار نیروگاه‌ها در زمستان اشاره کرد و افزود: با توجه به سردی هوا، استفاده از سوخت مایع افزایش خواهد یافت. به‌طور معمول، نیروگاه‌ها در شرایط عادی حدود ۸۰ درصد از سوخت گاز و ۲۰ درصد از سوخت مایع استفاده می‌کنند؛ ولی در زمستان، به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش‌های دیگر، این نسبت تغییر کرده و استفاده از سوخت مایع نیز افزایش می‌یابد.

افزایش استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها برای تأمین برق زمستان

سخنگوی صنعت برق همچنین تأکید کرد: نیروگاه‌ها معمولاً تمایل دارند تا از سوخت گاز استفاده کنند، زیرا استفاده از مازوت می‌تواند باعث استهلاک بیشتر تجهیزات و نیروگاه‌ها شود. در حال حاضر، تنها ۱۶ نیروگاه در کشور قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارند و این نیروگاه‌ها زمانی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، به دلیل آلایندگی بیشتر، نگرانی‌های زیست‌محیطی را نیز به دنبال دارند.

وی در ادامه به ملاحظات زیست‌محیطی ناشی از استفاده از مازوت اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در تلاش است تا با تأمین سوخت پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی، اثرات منفی ناشی از استفاده از سوخت مایع را به حداقل برساند.

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به وضعیت موجود و نیاز به تأمین برق در زمستان، ما ناگزیر به استفاده از مازوت خواهیم بود، اما تمام تلاش خود را برای کاهش تأثیرات منفی آن بر محیط‌زیست به کار خواهیم گرفت.

برنامه تأمین سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به سوالی درباره تأمین سوخت نیروگاه‌ها گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها انجام شده است که شامل پیش‌بینی میزان تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها نیز می‌شود.

وی افزود: در مورد مازوت باید گفت که هیچ نیروگاه جدیدی پس از انقلاب در کشور ساخته نشده و در ۲۰ سال آینده نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل، سیاست‌ها به گونه‌ای نبوده که مصرف مازوت افزایش یابد. در عوض، مصرف گازوئیل افزایش یافته است، زیرا در شرایطی که کمبود گاز وجود دارد، عمدتاً از نفت گاز یا گازوئیل استفاده می‌شود.

سخنگوی صنعت برق تأکید کرد: وزارت نفت هم در حال واردات گاز و هم گازوئیل است تا بتواند پاسخگوی تقاضای کشور در این حوزه باشد. به دلیل افزایش تقاضا برای گاز، ناچار به استفاده از سوخت‌های جایگزین خواهیم بود که برنامه‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه وزارت نیرو برای تأمین برق در دوره سرد سال بدون مشکل خواهد بود، زیرا ظرفیت نیروگاهی ما ۹۳ هزار مگاوات است و با وجود سوخت کافی، می‌توان حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار مگاوات برق تأمین کرد.

تاثیر حضور اتباع خارجی غیرمجاز بر مصرف برق و تلاش دولت برای قانونی کردن وضعیت آنها

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به سوالی دیگر  مبنی بر حضور اتباع خارجی غیرمجاز در ایران گفت: براساس آمارها، حدود ۵ میلیون نفر از اتباع خارجی به صورت غیرمجاز در کشور حضور دارند. اگر هر خانوار را به طور متوسط سه نفر در نظر بگیریم، تقریباً می‌توان گفت که این افراد به تعداد ۱.۵ میلیون مشترک در سیستم برق کشور تأثیر دارند.

وی افزود: مصرف برق این تعداد مشترک به صورت مستقیم و احتمالاً در سایر بخش‌ها به صورت غیرمستقیم بر صنعت برق تأثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه انرژی در کشور به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شود، این بخش حتماً از انرژی یارانه‌ای استفاده می‌کند و این موضوع فشار زیادی بر صنعت برق ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق در ادامه توضیح داد: اقدامات دولت برای قانونی کردن وضعیت این اتباع می‌تواند به کاهش بار و فشار بر صنعت برق کمک کند. این فرایند نه تنها به بهبود مدیریت مصرف انرژی کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز تأمین انرژی پایدار در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn