سیاست حسن همسایگی در دولت چهاردهم با قوت ادامه پیدا خواهد کرد

سیاست حسن همسایگی در دولت چهاردهم با قوت ادامه پیدا خواهد کرد

سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در هفته‌های اخیر با سفر‌های فشرده و متعدد به کشور‌های منطقه رایزنی‌هایی را برای جلوگیری از گسترش بی ثباتی در منطقه و خاموش کردن آتش جنگ در لبنان و غزه انجام داد.

بحران‌سازی و تنش‌آفرینی منطقه‌‎ای رژیم صهیونیستی منجر به آن شده تا دیپلمات‌های ایرانی تهدید را به فرصت تبدیل کرده و تحولات منطقه را به بستری برای بهبود و ارتقا روابط با کشور‌ها تبدیل کنند؛ خصوصا آنکه برخی از مقاصد سفر‌های وزیر امور خارجه پایتخت‌هایی هستند که کمتر رفت و آمد مقامات ایرانی را شاهد بوده‌اند و اکنون با علم به نقش آفرینی جدی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه، راه را در هم‌نشینی و تعامل بیشتر با تهران یافته‌اند.

از جمله مقاصد سفر‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کویت بود. اول آبانماه سیدعباس عراقچی با ترک دوحه پایتخت بحرین وارد کویت شد تا رایزنی‌ها با کشور‌های حاشیه خلیج فارس را تکمیل کند.

دیدار و گفتگو با ولیعهد کویت شیخ صباح خالد الحمد الصباح و وزیر خارجه عبدالله علی الیحیا از جمله این برنامه‌ها بود. در همین خصوص با محمد توتونچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت گفتگو کردیم.

توتونچی در این مصاحبه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته، از سیاست دولت کویت که ممانعت از هرگونه سوء استفاده از قلمرو زمینی، دریایی و هوایی این کشور جهت آسیب زدن به کشور‌های همسایه است گفت و از مخالفت کامل مقامات کویتی با هر حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به کشور‌های منطقه خبر داد.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

به عنوان سوال اول از حال و هوای دیدار‌های صورت‌گرفته در کویت در جریان سفر آقای عراقچی بگویید. اساسا چه چیز باعث سفر‌های گوناگون به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایه شده است.

این سفر دوازدهمین سفر از مجموعه سفر‌های دوره‌ای دکترعراقچی وزیر امور خارجه کشورمان بود که در ادامه دیدار‌های قبلی که به کشور‌های منطقه در خصوص آخرین تحولات لبنان و غزه انجام شد.

با توجه به اینکه اولویت سیاست خارجی دولت کنونی بر موضوع همسایگان است این سفر نیز در این راستا قابل تعریف است. در جریان سفر به کویت دکتر عراقچی دیدار‌های دوستانه با ولیعهد و وزیر خارجه کویت داشتند که در این ملاقات‌ها مواضع و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به تحولات منطقه خصوصاً لبنان و غزه تشریح شد و در نهایت پیام دعوت دکتر پزشکیان ریاست محترم جمهور به شیخ مشعل الصباح امیر کویت نیز تقدیم ولیعهد شد.

دستاورد‌های این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر عراقچی در جریان این سفر پیام کاملاً روشن و شفافی را به کشور‌های منطقه و کویت دادند. می‌توان گفت پیام این است که رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ در منطقه است و همه کشور‌های منطقه باید تلاش کنند جلوی این فاجعه را گرفته شود، همچنین وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و به طور قطع باید حملات رژیم صهیونیستی متوقف شود.

یک از دستاورد‌های این سفر‌ها به کشور‌های منطقه این است که سیاست حسن همسایگی در دولت آقای پزشکیان با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. وزیر امور خارجه با سفر‌های گوناگون به کشور‌های منطقه توانسته سیاست دولت جدید را به همسایگان و نظام بین الملل ارائه بدهد.

با توجه به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و احتمال گسترش جنگ در منطقه رویکرد کویت در این خصوص چگونه است؟

کویت به لحاظ لجستیکی و کمک رسانی تقریبا در صدر کشور‌هایی است که از ابتدای بحران غزه بیشترین کمک‌های انسانی را به غزه داشته است و الان نیز تقریباً این کمک‌ها به لبنان در حال انجام است. آنطور که ولیعهد کویت تاکید کرد سیاست دولت کویت ممانعت از هرگونه استفاده از قلمرو زمینی، دریایی و هوایی کویت جهت آسیب زدن به کشور‌های همسایه است.

ولیعهد کویت اظهار داشت کویت هرگونه ناامنی و تنش در منطقه را به ضرر کل کشور‌ها و مردم منطقه می‌داند و از همه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه کویت از اهتمام جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای برای کمک به مردم فلسطین و لبنان تقدیر کرد و قول داد که کویت در مشورت نزدیک با سایر کشور‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و خونریزی در غزه و لبنان و افزایش کمک رسانی به آوارگان تلاش کند.

با توجه به حضور و درک شما از جامعه کویت دیدگاه مردم این کشور در خصوص وضعیت منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین مردم غزه و لبنان و مقاومت چگونه است؟

دولت و مردم کویت در طول یک سال گذشته بیشترین کمک‌های انسانی را به مردم غزه داشتند خوب این نشان میدهد که رویکرد مردم کویت نسبت به تحولات غزه و لبنان در این کشور مورد اهتمام است و مردم و دولت کاملاً مخالف وضعیت کنونی هستند. هم مردم و هم دولت کویت خواستار توقف جنایات صهیونیستی به مردم غزه و لبنان هستند و رویکرد کاملاً مثبت و ایجابی در بین مردم کویت وجود دارد.

آیا در جریان سفر آقای وزیر به کویت در خصوص مسائل دوجانبه نیز صحبت شد؟ مهمترین موضوعات و تصمیمات در این خصوص چه بوده است؟

اولویت سفر تحولات منطقه بود، اما در کنار آن به برخی از موضوعات اصلی روابط دو جانبه اشاره شد، علاوه بر این پیام دعوت جناب دکتر پزشکیان برای سفر امیر کویت به تهران تقدیم ولیعهد شد که طرف کویتی استقبال کرد و قرار شد که زمان آن از طریق مجاری دیپلماتیک مورد توافق و هماهنگی قرار بگیرد. برخی از محور‌های اصلی روابط دوجانبه هم مورد اهتمام قرار گرفت، از جمله موضوعاتی که صحبت شد برگزاری کمیسیون عالی مشترک بود که قرار شد مقدمات آن در آینده نزدیک فراهم شود.

وضعیت روابط دوجانبه ایران و کویت را چگونه میبینید؟

ما ۳۰ هزار ایرانی مقیم در این کشور داریم و وضعیت روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و کویت همواره یک روابط بسیار متوازن بوده است. علیرغم اینکه اختلاف نظر‌هایی که در برخی از پرونده‌ها وجود داره، اما روابط با شکل منظمی تاکنون ادامه داشته و دو طرف تلاش می‌کنند که موضوعات مورد اختلافی خودشان را حل و فصل کنند و دو کشور همسایه شاهد روابط بهتری به نسبت وضعیت کنونی باشند.

منبع: ایرنا

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn