همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب صنعتی

همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن‌ های صنعتی معمولاً از روش اسمز معکوس (RO) برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. در این روش، آب شور تحت فشار از یک غشای نیمه‌تراوا عبور می‌کند که نمک‌ها و آلاینده‌ها را از آب جدا می‌کند.

داشتن آب پاکیزه در صنعت کشاورزی، مصارف خانگی، صنعت داروسازی و… یک موضوع حیاتی است و با توجه به اینکه در عصر امروزی، جامعه بشری با کمبود آب شیرین و پاکیزه مواجه هست، بهترین روش استفاده از دستگاه های تصفیه آب می باشد. درحقیقت با استفاده از این دستگاه های آب شیرین کن و تصفیه آب می توان از منابع آب زیرزمینی و سطحی استفاده کرد. در همه زمینه ها وجود آب شیرین و تصفیه شده بسیار مهم است مخصوصا در صنعت. در حقیقت در صنایع مختلف وجود دستگاه تصفیه آب صنعتی الزامی است. دستگاه های تصفیه آب صنعتی و یا همان آب شیرین کن صنعتی از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که ما در این مقاله قصد داریم همه چیز راجع به دستگاه تصفیه آب صنعتی را برای شما شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب صنعتی و مراحل تصفیه

  • پیش تصفیه: بخش اول و مهم پیش تصفیه می باشد که در این بخش نیز چندین مراحل برای فیلتر و حذف آلاینده ها وجود دارد مثلا از فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق، ماسه، گل و لای استفاده می شود، از فیلتر کربنی برای حذف بوی بد، طعم نامطبوع، کلر و برخی ترکیبات آلی استفاده می شود، از فیلتر میکرونی برای حذف ذرات ریزتر قبل از ورود به مرحله اصلی تصفیه استفاده می شود. در کل چندین مراحل تنها در بخش پیش تصفیه انجام می شود.
  • پمپ فشار بالا: در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی از پمپ های قوی با فشار بالا استفاده می شود تا آب با فشار از غشاهای اسمز معکوس و یا سایر غشاهایی که برای فیلتراسیون استفاده می شود عبور کند.
  • سیستم دیونیزاسیون: این سیستم شامل رزین های کاتیونی و آنیونی هست که یون های مثبت و منفی را از آب حذف می کنند و آبی با خالصی بسیار بالا تحویل می دهند.
  • غشاها: در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی غشاهای مختلفی وجود دارد که هر کدام وظایف و کاربرد خاصی دارند مثلا غشاهای اسمز معکوس، غشاهایی با منافذ بسیار ریز هستند که از آن ها برای حذف نمک ها، باکتری ها، ویروس ها، فلزات سنگین و … استفاده می شود. و یا غشاهای اولترافیلتراسیون که از آن ها برای حذف ذرات معلق و میکروارگانیسم ها استفاده می شود. و یا غشاهای نانوفیلتراسیون که برای حذف یون ها و مولکول های بزرگ از آب استفاده می شود.
  • سیستم ضدعفونی: این سیستم دارای لامپ‌های UV و دوزینگ پمپ می باشد که از لامپ‌های UV برای ضدعفونی کردن آب و از بین بردن میکروارگانیسم ها بدون افزودن مواد شیمیایی استفاده می شود و از دزینگ پمپ ها برای تزریق مواد شیمیایی ضدعفونی کننده همچون ضد رسوب و یا کلر استفاده می شود.
  • سیستم های کنترل و مانیتورینگ: سیستم های کنترل نیز به دو بخش کنترلر ها و سیستم‌های PLC تقسیم می شوند. وظیفه کنترلرها و سنسورها این است که بر کیفیت آب، جریان و دمای آب، فشار آب و … نظارت کنند و وظیفه سیستم‌های PLC این است که به طور خودکار فرآیند تصفیه و تنظیمات دستگاه را انجام دهند.
  • مخازن ذخیره سازی: در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی دو نوع مخزن به نام های مخرن ذخیره سازی آب تصفیه شده و مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی وجود دارد. از مخزن ذخیره سازی آب تصفیه شده برای ذخیره کردن آب پس از تصفیه استفاده می شود تا زمانی که آب مورد استفاده قرار بگیرد و از مخزن ذخیره سازی مواد شیمیایی برای نگهداری مواد شیمیایی که برای فرآیند تصفیه آب مورد نیاز است استفاده می شود.
  • لوله کشی و اتصالات: در فرآیند تصفیه آب نیاز به یک سری اتصالات و لوله های ورودی و خروج می باشد. در حقیقت از لوله های ورودی و خروجی برای انتقال آب خام به سیستم و سپس انتقال این آب به مصرف کننده استفاده می شود و از اتصالات و شیرها جهت کنترل جریان آب و جداسازی بخش های مختلف سیستم استفاده می شود.
  • سیستم تزریق مواد شیمیایی: از این بخش برای تنظیم pH، ضد رسوب، و افزودن مواد شیمیایی ضدعفونی‌کننده و … استفاده می شود.
  • واحد پساب: واحد پساب برای مدیریت و هم چنین دفع آب پساب که شامل آلاینده ها و مواد حذف شده می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه طراحی دستگاه آب شیرین کن صنعتی

طراحی و پیاده سازی دستگاه های آب شیرین کن صنعتی دارای مراحل بسیار دقیق و پیچیده ای می باشد که نیازمند به داشتن درک عمیق و دانش کافی از صنعت است. در حالت کلی چندین اصل در طراحی دستگاه آب شیرین کن صنعتی وجود دارد که رعایت آن ها روند طراحی را دقیق ترو بدون ایراد پیش می برد. این اصل ها به شرح زیر می باشد:

  • مهم ترین فاکتور و اصل در طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی، آنالیز آب ورودی می باشد. در حقیقت در ابتدا باید آب ورودی آنالیز شود تا نوع آن مشخص شود.
  • بعد از اینکه نوع آب ورودی مشخص شد، کارها در اختیار طراح قرار می گیرد و طراح با توجه به نوع آب، نوع فیلتر و متریالی که باید استفاده شود را مشخص می کند.
  • بعد از این مراحل باید ظرفیت دستگاه مشخص شود که در دستگاه های تصفیه آب صنعتی ظرفیت با توجه به تعداد و نوع فیلترها و ممبران ها مشخص می شود.
  • در نهایت اصل دیگری که باید به آن دقت داشت و رعایت کرد این است که آب خروجی هم آنالیز شود.

آنتی اسکالانت چیست؟ و چه نقشی در دستگاه تصفیه آب صنعتی دارد؟

همان طور که می دانید در غشاهایی که برای دستگاه ها استفاده می شود امکان تشکیل رسوب در آن ها به دلیل موادی که در آب هست وجود دارد و همان طور که واقف هستید تشکیل رسوب در غشاها سبب خرابی و از کارافتادگی دستگاه ها می شود بنابراین برای جلوگیری از رسوب گذاری از آنتی اسکلانت استفاده می شود. آنتی اسکلانت ماده ای شیمیایی است که از آن ها برای دستگاه های تصفیه آب صنعتی برای جلوگیری از رسوب گذاری استفاده می شود. آنتی اسکالانت سبب افزایش کارآیی، افزایش عمر غشاها، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری از دستگاه ها می شود.

آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی

پکیج تصفیه فاضلاب شهری

یکی دیگر از بخش های تصفیه که اهمیت بالایی دارد پکیج تصفیه فاضلاب شهری می باشد که اگر بخواهیم تعریفی از آن داشته باشیم باید بگوییم که به مجموعه‌ای از تجهیزات و فرآیندهایی گفته می‌شود که برای تصفیه فاضلاب تولید شده در مناطق شهری به کار می‌روند. در حقیقت هدف اصلی این پکیج‌ها، حذف آلاینده‌های آلی، مواد معلق، مواد شیمیایی، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلودگی‌ها از فاضلاب است تا بتوان آن را به محیط زیست بازگرداند یا برای استفاده مجدد، مانند آبیاری یا استفاده صنعتی، مورد استفاده قرار داد. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مزایای بسیاری دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد:

  • سبب کاهش آلودگی محیط زیست می شود زیرا این پکیج آلاینده های خطرناک را از فاضلاب ها حذف می کند و مانع از ورود آن ها به هوا می شود.
  • این نوع پکیج انعطاف پذیری بالایی دارد زیرا امکان ارتقا و تنظیم سیستم بر اساس تغییرات در حجم و کیفیت فاضلاب ورودی وجود دارد.
  • این نوع پکیج ها قابلیت نصب سریع و آسانی دارند به همین دلیل می توان به راحتی در شهرهای کوچک و بزرگ از آن استفاده کرد.
  • نسبت به سیستم های بزرگ، هزینه عملیاتی کمتری دارد.

رپورتاژ

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn