بازهم خبری از واریزی بزرگ برای بازنشستگان نیست

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نبض صنعت، گمانه‌زنی‌ها درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان به پایان رسید و در حالی‌که بسیاری از بازنشستگان انتظار داشتند مبلغ قابل توجهی به حساب‌هایشان واریز شود، اولین گزارش‌ها نشان می‌دهد که اغلب آنان با مشاهده میزان افزایش حقوق خود شوکه شده‌اند.

گرچه بازنشستگان کشوری از تیر تا مهر امسال ۵ میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی دریافت کردند، اما تصورشان بر این بود که بخش قابل توجهی از طلب آنها باقی مانده است، اما طبق گزارشی که منتشر کرده، مبلغ باقیمانده کمتر از تصور بازنشستگان بوده است. یکی از رسانها به نقل از یک بازنشسته فرهنگی نوشته که طبق محاسبات او میانگین افزایش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است!

بازنشسته فرهنگی راهکار اصلی بهبود معاش بازنشستگان را افزایش سالانه حقوق‌ها به اندازه تورم و سبد هزینه‌های زندگی‌ دانسته و گفته است: این مبلغ در مقابل افزایش قیمت‌ها در همین یکی دو ماه اخیر به شدت ناچیز و ناکافی‌ست؛ از ابتدای امسال، کرایه خانه‌ها بیش از ۳۰ درصد، نان بیش از ۲۵ درصد و لبنیات ۲۰ درصد گران شده؛ قیمت دلار نجومی شده و تورم چند بار قیمت همه کالاها و خدمات زندگی را افزایش داده؛ در این شرایط بازنشسته چطور به آورده‌ی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی متناسب‌سازی دلخوش باشد.

 

دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی بابت متناسب‌سازی چقدر است؟

برخلاف بازنشستگان کشوری، بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از میزان دریافتی خود بابت متناسب‌سازی آگاه نشده‌اند. با توجه به اینکه واریز علی‌الحساب بازنشستگان تامین اجتماعی ۲ میلیون تومان کمتر از بازنشستگان کشوری بوده، باید دید میزان کل دریافتی آنان چقدر خواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی برای مشاهده میزان افزایش حقوق خود بابت متناسب‌سازی باید تا زمان انتشار فیش حقوقی‌شان در نیمه آبان ۱۴۰۳ منتظر بمانند.

 

زمان دقیق اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

در مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که مطابق با برنامه هفتم توسعه و با تصویب هیئت وزیران در مورخه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ اجرا می‌شود، حقوق بازنشستگان با ۴۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز، همسان‌سازی شده است. مرحله نخست در پایان آبان ۱۴۰۳ اجرایی و با بازنشستگان در مرحله اول تسویه می‌شود. مرحله دوم و مرحله سوم نیز به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ انجام خواهد شد.

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn