سفره مردم کوچک شده است / رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند رشد ۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ملی امنیت اقتصادی بیان کرد: در دهه های گذشته رشد اقتصادی به زیر یک درصد رسیده است و رشد جمعیت کشور هم در حدود ۱.۵ درصد است که این نشان می دهد که تامین معیشت و سفره مردمان ایران زمین کوچک شده است. 

حسینی افزود: ضریب جینی هم در دهه گذشته افزایش پیدا کرده است و بر این اساس سفره طبقه متوسط و ضعیف با تنگنای بیشتری مواجه شده که به طور کلی برای امنیت ما موضوع خوبی نیست و انگیزه های جرم را بیشتر می کند. امنیت و معیشت مقوم هم هستند.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته و به طور مشخص از سال ۸۹ با یک تهدید اقتصادی به نام تحریم مواجه شدیم که مشکلات را مضاعف کرد. از یک طرف سفره مردم کوچک شده که تهدید امنیتی است و از طرف دیگر با تهدید اقتصادی مواجه شده ایم و در چنین شرایطی وظایف حکمرانان سخت‌تر می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تسهیل محیط کسب و کار همواره اهمیت داشته ولی در شرایطی که با تحریم و تهدید اقتصادی مواجه هستیم، اهمیت این موضوع بیشتر می شود. به عقیده من قدم های مهمی برای تسهیل شرایط کسب و کار در چنين وضعیتی برداشته نشده است. آیا در شرایطی که نقل و انتقال پول سخت شده باید همان سخت گیری هایی که در شرایط عادی برقرار بوده، اعمال شود؟  

حسینی در ادامه با اشاره به بحث مالیات ستانی، بیان کرد: قرن ها قبل ابن خلدون گفته است که اگر نرخ مالیات سنگین وضع شود، ریشه های سرمایه گذاری خشکانده می شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی ضمن پیگیری مسائلی نظیر فرار مالیاتی باید این موضوع را هم درنظر داشته باشد که شیوه برخورد با مودیان مالیاتی به گونه ای نباشد که سبب افزایش ریسک اقتصادی شود.

این نماینده مجلس گفت: رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند حداقل رشد ۱۶ درصدی سرمایه‌گذاری است، این در حالی است که در برخی سالها رشد سرمایه‌گذاری منفی شده و هزینه استهلاک جبران نشده است. 

حسینی گفت: یک سری از امور به بنگاه های اقتصادی مربوط است و برخی مسائل خارج از اختیار بنگاه ها است. برای مثال در نهایت ما تصمیم گیر هستیم که که روزهای تعطیل را اضافه کنیم یا نه و این که آیا این موضوع در راستای تشدید تحریم است یا بی اثر کردن تحریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: نباید سیاست های اقتصادی را طوری تدوین کنیم که انگیزه های سرمایه گذاری از بین برود و انگیزه برای وقوع جرم افزایش و بار کاری پلیس بیشتر شود.

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn