اگر میخواهید دستگاه کارکرده (دست دوم) خریداری کنید حتما باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور او دستگاه را برای سیم کارت خود، با موفقیت فعالسازی کنید.
در صورتی که دستگاهی را خریداری کنید اما از فروشنده انتقال مالکیت نگیرید و برای سیمکارت خود فعالسازی نکنید، اگر از شناسه(IMEI) دستگاهتان سوء استفاده شود، آنتن دستگاهتان قطع شده و با سیمکارت شما آنتن نخواهد گرفت و شما متضرر خواهید شد. البته باید توجه کنید در مواردی مانند قرض دادن، تعویض سیمکارت و موارد مشابه که خرید و فروشی رخ نداده، نیازی به انتقال مالکیت نیست.
مهمترین پیش نیاز انتقال مالکیت دستگاه چیست؟
برای اینکه بتوان دستگاهی را انتقال مالکیت داد ابتدا لازم است تحت مالکیت قطعی سیم کارتی شود بنابراین، اگر قصد فروش دستگاهی را دارید که پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده، ابتدا به کمک فرآیندافزودن دستگاه، آن را تحت مالکیت سیم کارت خود درآورده و سپس به سیم کارت خریدار انتقال مالکیت دهید.
جهت انتقال مالکیت دستگاه، ابتدا الزم است تا به سامانه همتا متصل شوید که ازسه روش سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir، کد دستوری#۷۷۷۷* و اپلیکشین همتا میتوان با سامانه مذکور ارتباط برقرار کرد و فرآیند انتقال مالکیت دستگاه را انجام داد.
نحوه انجام فرآیند انتقال مالکیت دستگاه، با استفاده از کد دستوری#۷۷۷۷*
ابتدا باید مالک دستگاه با سیم کارت خود، کد دستوری#۷۷۷۷*را شماره گیری کرده و گزینه تماس را انتخاب کند. سپس لازم است تا با ارسال عدد سه گزینه «انتقال مالکیت» انتخاب شود.
در مرحله بعد، پیغامی برای شما نمایش داده میشود که شناسه (IMEI)های تحت مالکیت سیمکارت شما را نمایش میدهد که لازم است تا عدد مربوط به شناسه (IMEI)ای را ارسال کنید که قصد انتقال مالکیت آن را دارید. درصورتی که هیچ شناسه (IMEI)ای برای شما نمایش داده نشد، باید عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی ۰ را ارسال وسپسشناسه(IMEI)۱۱رقمی دستگاه را بدون هرگونه عالمات اضافی (ممیز، خط تیره و …) وارد کنید.
در قدم بعدی باید شماره سیمکارتی که قصد دارید مالکیت دستگاه را به آن انتقال دهید(یعنی شماره سیم کارت فرد خریدار) را وارد کنید. در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده میشود که شناسه(IMEI)دستگاهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و شماره سیمکارت فرد خریدار را برای شما نمایش میدهد. درصورتی که این اطلاعات مورد تائید شماست، عدد ۱ را ارسال کنید. در نهایت پیغامی نمایش داده میشود که بیانگر ارسال کد فعال سازی از طریق پیامک به شماره سیمکارت فرد خریدار است.
لزوم فعالسازی توسط خریدار
به گفته کارشناسان، باید دقت داشته باشید در صورت استفاده از گزینه انتقال مالکیت، که کد فعال سازی با سرشماره HAMTA برای فرد خریدار ارسال شود. فرد خریدار میتواند با استفاده از کد فعالسازی موجود در پیامک HAMTA، شناسه(IMEI)دستگاه خریداری شده را از طریق فرآیند فعالسازی دستگاه، برای سیمکارت دلخواه خود فعال کند.