چین، کابوس جدید اروپا / ترامپ دیگر تنها نیست!
تیتر کوتاه بررسی کرد؛ چین بهعنوان یک قدرت اقتصادی در حال رشد، به کابوس جدیدی برای اروپا تبدیل شده است. در حالی که اروپا همواره به تأثیرات سیاستهای ترامپ در تجارت جهانی توجه داشته، حالا تهدیدهای ناشی از نفوذ چین، این قاره را تحت فشار قرار داده است. شرکتهای اروپایی در مواجهه با رقابت فزاینده
تیتر کوتاه بررسی کرد؛
چین بهعنوان یک قدرت اقتصادی در حال رشد، به کابوس جدیدی برای اروپا تبدیل شده است. در حالی که اروپا همواره به تأثیرات سیاستهای ترامپ در تجارت جهانی توجه داشته، حالا تهدیدهای ناشی از نفوذ چین، این قاره را تحت فشار قرار داده است. شرکتهای اروپایی در مواجهه با رقابت فزاینده چینیها و تغییرات سریع بازار، با چالشهای جدی روبهرو هستند.
به گزارش تیتر کوتاه – در تاریخ ۳۰ اکتبر، شاهد نشانههایی از تنشهای اقتصادی و صنعتی بودیم که فشارهای بینالمللی و حضور چین در بازارهای اروپایی را پررنگتر میکند. این فشارها در حالی پدیدار شده که اثری از سیاستهای تعرفهای دوران ترامپ در میان نیست.
به نقل از بلومبرگ، صدها کارگر فرانسوی به احتمال فروش شرکت شیمیایی ونکرکس به یکی از زیرمجموعههای گروه چینی وانهوا اعتراض کردند. همزمان، کارکنان فولکسواگن نیز در واکنش به طرحهای کاهش هزینهها که ممکن است به تعطیلی کارخانههایی در آلمان منجر شود، تهدید به اعتصاب کردند. این دو جنبش نشاندهنده تاثیر گسترده چین بر شرکتهای اروپایی است؛ وضعیتی که شاید با بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و سیاستهای ضد اروپایی او، پیچیدهتر نیز شود.
شرکتهای لوکس اروپایی مانند LVMH و Kering در برابر کاهش تقاضای مصرفکننده چینی با چالش مواجه شدهاند. همچنین، شرکتهای تراشهسازی، صنایع شیمیایی و خودروسازی اروپا به دلیل سیاستهای حمایتی چین از صنایع خود با سختیهای بیشتری روبهرو شدهاند. کارگران ونکرکس نیز از این ناراضیاند که شرکتشان در آستانه خرید توسط همان رقیبی است که به باور آنها موجب وضعیت کنونیشان شده است.
تاثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی این تعاملات، نگرانیهایی در میان سرمایهگذاران اروپایی ایجاد کرده است. گزارشهای سهماهه اخیر نشان میدهد که تقریباً نیمی از شرکتهای بزرگ اروپایی نتوانستهاند به پیشبینیهای درآمدی خود برسند و لحن مدیران اجرایی نیز به طور کلی منفی بوده است. چین که دومین بازار بزرگ صادراتی اروپا است، اکنون با افزایش ظرفیت تولید و تلاش برای بومیسازی زنجیرههای تامین خود، به منبعی از رقابت فزاینده برای اروپا تبدیل شده است.
از صنایع تحت فشار، نیمههادیها، صنایع شیمیایی و کالاهای صنعتی آسیبدیدهاند، اما وضعیت خودروسازی به نمادی از این بحران تبدیل شده است؛ به طوری که صادرات خودرو از منطقه یورو به چین دچار افت شده و فولکسواگن در سهماهه اخیر دو هشدار کاهش سود منتشر کرده است.
این شرایط برای اروپا مشکلسازتر شده زیرا در حالی که اقتصاد آمریکا موتور رشد جهانی است، اروپا و چین برای جلب توجه مصرفکننده آمریکایی رقابت میکنند. به گفته نیکلاس گوتزمن، «رقیب اصلی اقتصاد چین به نظر میرسد اروپا باشد.»
برخی از شرکتهای اروپایی تلاش کردهاند با جابهجایی زنجیرههای تأمین، سرمایهگذاری در مناطق دیگر یا آمادهسازی برای بهبودی احتمالی اقتصاد چین، مقاومت کنند. آنها همچنین از سیاستمداران درخواست دارند تا با وضع تعرفههای جدید، موازنه تجاری را به نفع اروپا تغییر دهند. اما چالشهای نوآوری، انرژی و بهرهوری اروپا چنان عمیق است که ممکن است تعرفهها به تنهایی راهگشا نباشند و به گفته ماریو دراگی، نیازمند «تغییرات بزرگتر» هستیم.
به نظر میرسد راهحلهای دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله استفاده آلمان از مزیتهای خود در حوزه بدهی کم و هزینه استقراض پایین برای سرمایهگذاری در نوآوری، انرژی و زیرساختها. این اقدامات میتواند اروپا را از وابستگی به صادرات و ترویج تقاضای داخلی و امنیت ژئوپلیتیک رها کند.
با وجود این، اتحادیه اروپا همچنان به دنبال سازش در مورد تعرفهها بر خودروهای الکتریکی چینی است و حتی امید دارد در صورت پیروزی ترامپ، بتواند راههایی برای کاهش تنشهای تجاری با ایالات متحده بیابد. در حالی که چین به تقویت سیاستهای اقتصادی خود ادامه میدهد و تیم ترامپ نیز نگاه انتقادی به شرکتهای صادراتمحور اروپایی دارد، به نظر میرسد که ترسهای اقتصادی اروپا تازه آغاز شده باشد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰