براساس جدیدترین پایش محصولات نانو فناوری ایران، بومیسازی چهار نانوداروی ضدسرطان در هشت سال منجر به صادرات ۱۲ میلیون دلاری و صرفهجویی ۱۲۶ میلیون دلاری شده است.
فناوریهای دارورسانی در کل سهمی نزدیک به یک درصد از کل بازار محصولات نانوی ایران را به خود اختصاص دادهاند که حدود ۴۰ درصد از حجم بازار حوزه سلامت و بهداشت میشود که در دو نوع محصول نانوداروها و مکملهای غذایی به کار رفتهاند.
در بخش دارورسانی دو فناوری غالب مورد استفاده در محصولات به ترتیب شامل کنژوگه کردن (مانند داروی پکلینب) و حاملهای لیپیدی (عمدتاً شامل لیپوزوم و مایسل) هستند. فناوری پوشش دهی به کمک PVD نیز سهمی حدود ۱۴ درصد از کل بازار حوزه سلامت را در برگرفته که شامل ایمپلتهای زانو دارای پوشش تیتانیوم است که باعث زیست سازگاری و دوام بیشتر آن در بدن میشود.
محصولاتی نظیر انواع کرم و لوسیونهای بهداشتی و یا خمیر دندان حاوی نانوذرات نیز از فناوری نانو آمیزه سازی بهره گرفتهاند. محصولات الکتروریسی از قبیل انواع ماسکها و فیلترهای بهداشتی حدود ۹ درصد از بازار را شامل میشوند. تستهای جریان جانبی (Lateral Flow Tests) هم ۲ درصد از بازار این حوزه را تشکیل میدهند.
با تولید چهار قلم نانوداروی ضدسرطان (دپوستیوا، پکلینب، سینا دوکسوزوم و پادینکس) در هشت سال گذشته بیش از ۱۰ برابر صادرات این داروها از خروج ارز ناشی از واردات آنها (در صورت عدم تولید نمونه داخلی) جلوگیری شده است.
حجم فروش نانو داروهای ضدسرطان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲، هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین فروش بازار داخل ۶ هزار و۴۰ میلیارد ریال، حجم صادرات ۱۲ میلیون دلار، صرفهجویی ارزی ۱۲۶ میلیون دلار برآورد شده و ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه بیمه کاهش یافته است.
همچنین علاوه بر اثرات مثبتی همچون تأثیر بیشتر نانودارو، کاهش عوارضی جانبی و قیمت کمتر دارو برای مصرف کننده، کاهش هزینههای شرکتهای بیمه در این ۸ سال نزدیک به دو برابر فروش داخلی این داروها بوده است.
با تولید این نانوداروها و کاهش واردات آنها، کاهش هزینه شرکتهای بیمهگذار نزدیک به دو برابر مجموع فروش داخلی این داروها در سالهای گذشته بوده است.
منبع: ایرنا