کد خبر : 10083
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴

جنجال “پوپولیسم” در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران

جنجال “پوپولیسم” در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران

شایانیوز؛ همزمان با اوج گرفتن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، بار دیگر شاهد ظهور یک پدیده نه چندان جدید هستیم. این پدیده چیزی جز پوپولیسم و تلاش برای جلب حداکثری مردم از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی با صِرف طرح برخی شعار و وعده ها نیست. موضوعی که مثلا نمودهای خود را در قالب

شایانیوز؛ همزمان با اوج گرفتن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، بار دیگر شاهد ظهور یک پدیده نه چندان جدید هستیم. این پدیده چیزی جز پوپولیسم و تلاش برای جلب حداکثری مردم از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی با صِرف طرح برخی شعار و وعده ها نیست. موضوعی که مثلا نمودهای خود را در قالب طرح شعارهایی نظیر چند میلیون شدنِ پرداخت یارانه نقدی به مردم و یا اختصاص یارانه به طلا برای آن ها و همچنین تحویل گوشت درِ خانه های مردم خود را به نمایش گذاشته است.

به گزارش شایانیوز؛ در حقیقت، برخی کاندیداها با طرح این قبیل وعده ها سعی دارند نوعی شوک ذهنی را به رای دهندگان و افکار عمومی وارد کنند و از این رهگذر، آن ها را به سمت خودشان جلب و شانس خود جهت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را افزایش دهند. با این حال، باید توجه داشته باشیم که به طور خاص آن دسته از نامزدهاییی که از آن ها با عنوان نامزدهای پوششی یاد می شود، بیش از همه به سمت طرح وعده های پوپولیستی حرکت می کنند.

دلیل این موضوع نیز این است که آن ها با طرح این قبیل شعارها به نوعی سعی دارند تا سبد رای خود را تقویت و وزن چانه زنی خود در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را افزایش دهند. از این منظر، چون این دسته از نامزدها شانس کمتری را برای خود در عرصه انتخابات قائل هستند، حضور در ائتلاف های انتخاباتی را یک فرصت قابل توجه برای خودشان برای کسب کرسی های قدرت ارزیابی می کنند و در این رابطه هر چه بتوانند وزن حمایت مردمی از خودشان را افزایش دهند، در این حوزه می توانند موفق تر عمل کنند. البته که استفاده از رویکردهای پوپولیستی در بحبوحه برگزاری انتخابات ها صرفا محدود به ایران نیست و در دیگر کشورهای جهان نیز شاهد این پدیده هستیم.

انتخابات.jpg-25

با این حال، استفاده از این رویکرد در شرایط کنونی کشورمان از 2 منظر مضر است. اولا، این رویکرد تا حد زیادی سرمایه اجتماعی در کشورمان را که در طی سالیان اخیر آسیب های جدی دیده را بیش از پیش متضرر خواهد کرد و برای کشور هزینه زا است. و دوم اینکه طرح شعارهای غیرمنطقی در نوع خود سبب خواهد شد تا انتظارات غیرواقعی در جامعه شکل بگیرد و همین مساله نیز می تواند چالش های خاصی را برای کشورمان ایجاد کند.

با این همه، در چهارچوب منازعات و رقابت های سیاسی، برخی دغدغه ها و اولویت ها مطرح هستند که موجب بی توجهی به چالش های مطرح در حوزه طرح شعارهای پوپولیستی می شوند. معادله ای که البته ناظران و تحلیلگران و صاحب نظران بارها و بارها نسبت به آن و تبعات نامناسب و وخیمش هشدار داده اند.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn