کد خبر : 113928
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۱۲
3 بازدید

هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران

هماهنگی بزرگ علیه حاکمیت ملّی ایران

نواندیش: حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در زمینه بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه‌ اروپا در اینستاگرام نوشت: احتمال تکرار تجربه جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶ در حالی‌که جمهوری اسلامی درگیر بحران‌های منطقه‌ای مربوط به جهان عرب شده و در نتیجه آن جهان در انتظار کشمکش بزرگ میان جمهوری اسلامی و

نواندیش: حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در زمینه بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه‌ اروپا در اینستاگرام نوشت:

احتمال تکرار تجربه جنگ کانال سوئز در ۱۹۵۶

در حالی‌که جمهوری اسلامی درگیر بحران‌های منطقه‌ای مربوط به جهان عرب شده و در نتیجه آن جهان در انتظار کشمکش بزرگ میان جمهوری اسلامی و اسراییل است، برخی همسایگان جنوبی ما که سال‌هاست مدعی حاکمیت بر جزایر تاریخی ایران در خلیج فارس هستند از فرصت استفاده کرده و علاوه بر چین و روسیه اینک به گونه‌ای بی‌سابقه حمایت اتحادیه اروپا را در تایید ادعای خود درباره جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را به‌ دست آورده‌اند. 

بی‌گمان این یک اقدام حساب‌شده و تلاش برای مشروع جلوه دادن ادعای امارات عربی متحده پیش از هرگونه اقدام نظامی برای اشغال جزایر ایران یا در گرماگرم درگیری نظامی میان اسراییل و جمهوری اسلامی و یا در پی تضعیف توان نظامی ایران به دنبال تهاجم نظامی اسراییل به ایران است.

این امر مرا به یاد ماجرای جنگ کانال سوئز در اکتبر ۱۹۵۶ می‌اندازد که در گرماگرم تهاجم فرانسه و انگلستان به مصر، اسراییل در یک حمله‌ی غافلگیرکننده از شرق به مواضع مصر در کانال سوئز حمله برد تا به اهداف از پیش طراحی شده خود دست یابد.

امیدواریم امارات عربی متحده و کشورهای حامی آن مرتکب چنین اشتباهی نشوند، چون بدون شک در این پروژه خود شکست خواهند خورد و روزگار ایران همیشه چنان نخواهد بود که آن‌ها آرزویش را دارند. 

نیروهای جان بر کف مسلح ایران باید با هوشیاری تمام مواظب حركت‌های ایذایی همسایگان پرادعای جنوبی‌مان باشند و به دیپلماسی و سفرهای خوش‌بینانه و گاه توهمی دولتمردان ما در جلب دوستی آن‌ها، دل نبندند.

اجلاس مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا و حمایت اتحادیه از ادعاهای امارات بر جزایر ما، آشکارترین نشان نابهنگام بودن دیپلماسی دیرهنگام دولتمردان و دست‌اندرکاران سیاست خارجی است.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn