کد خبر : 114032
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
0 بازدید

نابینایان در آزمون استخدامی قبول شدند اما در مصاحبه‌ رد شدند

نابینایان در آزمون استخدامی قبول شدند اما در مصاحبه‌ رد شدند

به گزارش همشهری آنلاین،‌ منصور شادکام با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی که براساس آن ۱۰ درصد جمعیت هر کشور را دارای معلولیت اعلام کرده که از این جمعیت ۱۰ درصد از آنها دچار آسیب بینایی هستند، گفت: براین اساس، در ایران ۸۰۰ هزار نفر دچار اختلالات بینایی‌ هستند که حدود ۱۵۰ هزار نفر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ منصور شادکام با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی که براساس آن ۱۰ درصد جمعیت هر کشور را دارای معلولیت اعلام کرده که از این جمعیت ۱۰ درصد از آنها دچار آسیب بینایی هستند، گفت: براین اساس، در ایران ۸۰۰ هزار نفر دچار اختلالات بینایی‌ هستند که حدود ۱۵۰ هزار نفر از آنها، نابینای مطلق هستند.

وی با بیان اینکه افراد دارای آسیب بینایی به دلایل مختلفی دچار اختلالات بینایی شده‌اند که از جمله شایع‌ترین این دلایل، اختلالات ژنتیکی است، اظهار کرد: اگرچه قوانین مختلفی برای افراد دارای معلولیت در کشور وضع شده که مهمترین آن، تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۷ است، اما نتیجه‌بخش بودن تصویب این قانون در صورتی ممکن خواهد بود که بودجه و اعتبارات لازم برای اجرا به آن تخصیص یابد. در این شرایط می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد از مشکلات جامعه افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان حل خواهد شد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران ادامه داد: در راستای اجرای قانون،‌ تکالیفی بر عهده هر سازمان و ارگانی قرار داده شده و این درحالیست که هرساله در روز جهانی عصای سفید، اکثر مسئولان تنها صحبت از استعدادهای نابینایان می‌کنند اما برای حل مشکلات این قشر گامی برنمی‌دارند.

شادکام با اشاره به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر اینکه «دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات،‌ شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند را به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد»، تصریح کرد: اگرچه در سال جاری، برگزاری آزمون استخدامی برای افراد دارای معلولیت، از آزمون استخدامی برای سایر افراد تفکیک شد و این اقدام مطلوبی بود، اما متاسفانه در این آزمون، نابینایان مغفول واقع‌ شدند و برگزاری این آزمون برای این قشر راه به جایی نبرد.

وی در توضیح بیشتر افزود: به طور مثال وزارت آموزش و پرورش در برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت برای پذیرش نیرو اعلام آمادگی کرد اما در دفترچه آزمون اعلام نکرد که نابینایان را نمی‌پذیرد. به دلیل این عدم اطلاع‌رسانی،‌ نابینایان در آزمون شرکت کردند و از نمرات خوبی هم برخوردار شدند، اما در مصاحبه شفاهی به دلیل معلولیت بینایی رد شدند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با بیان اینکه بسیاری از افراد نابینا به علت اختلالات بینایی در آزمون استخدام ویژه افراد دارای معلولیت رد شدند، از قوه قضاییه،‌ مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور خواست به این مسئله ورود کنند.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn