کد خبر : 114656
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۰۷
0 بازدید

گشت و گذار در حمام فیلم قیصر و راسته کتابفروش‌ها را از دست ندهید

گشت و گذار در حمام فیلم قیصر و راسته کتابفروش‌ها را از دست ندهید

همشهری- پریسا نوری: با گشت‌وگذار در عودلاجان می‌توانید از بناهایی دیدن کنید که در گذر سال‌ها، نشانگر هنر، فرهنگ و معماری اصیل ایرانی و اسلامی مردمان تهران قدیم بوده‌اند. برخی از این بناهای عمومی و نوستالژیک محله را در زیر معرفی کرده‌ایم که تاریخ و قدمت عودلاجان را روایت می‌کنند. حمام نواب نشانی: عودلاجان، خیابان

همشهری- پریسا نوری: با گشت‌وگذار در عودلاجان می‌توانید از بناهایی دیدن کنید که در گذر سال‌ها، نشانگر هنر، فرهنگ و معماری اصیل ایرانی و اسلامی مردمان تهران قدیم بوده‌اند. برخی از این بناهای عمومی و نوستالژیک محله را در زیر معرفی کرده‌ایم که تاریخ و قدمت عودلاجان را روایت می‌کنند.

حمام نواب

نشانی: عودلاجان، خیابان ۱۵ خرداد، کوچه امامزاده یحیی(ع)، بعد از بازارچه

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ملت

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دردار

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۸ تا ۱۸

هزینه: رایگان

معرفی: ازجمله بناهای به‌جامانده از دوره قاجار است که مانند بسیاری از حمام‌های قدیمی از بخش‌های هشتی، سربینه، گرمخانه، خزینه، استخر و… تشکیل شده است.

حمام نوستالژیک

چون در گذشته حمام‌ها را پایین‌تر از سطح پیاده‌رو می‌ساختند تا از آب قنات راحت‌تر بهره ببرند، برای ورود به حمام نواب، باید از چند پله پایین بروید تا به هشتی برسید. در بازسازی کف خزینه، حفره‌های انتقال‌دهنده گرما را با شیشه و نورهای قرمز برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته‌اند. بد نیست بدانید قسمت‌هایی از فیلم به‌یادماندنی قیصر، مانند سکانس قتل کریم آبمنگل در این حمام ضبط شده و برای خیلی‌ها این حمام نوستالژیک است.

حمام کشوریه

نشانی: میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، بعد از چهارراه سرچشمه، پلاک ۴۱۵

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بهارستان

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سرچشمه

ساعت بازدید: هر روز(با هماهنگی)

هزینه: رایگان

معرفی: نخستین حمام نمره تهران است که به‌دلیل تزئینات زیبای گچبری، آینه‌کاری و منبت‌کاری مورد توجه قرار گرفته است. از این حمام با نام‌های ممتاز، بی‌نظیر، سلیمانیه و… هم یاد می‌شود.

حمامی با دیوارهای سبز

سقفی با نورگیرهای شیشه‌ای و رنگی، آبنما و حوضچه‌ای مرمری از ویژگی‌های شاخص این حمام است؛ اما شاخص‌ترین ویژگی‌های معماری آن رنگ سبز دیوارها، گچ‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های آن است. ورودی این حمام رو به خیابان مصطفی خمینی باز می‌شود که دری منبت‌کاری‌شده با رنگ روشن است و ۴ لنگه دارد. بالای سردر هم روی کاشی‌هایی رنگارنگ نام حمام نوشته‌ شده است. بهتر است برای بازدید از این حمام با تورهای گردشگری تهران یا تورهای عودلاجان‌گردی همراه شوید.

حمام پامنار

نشانی: پامنار، خیابان ناصرخسرو، خیابان مروی، خیابان حق‌پرست

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سیروس

ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸

هزینه: رایگان

معرفی: این حمام که ازجمله آثار دوره قاجاریه به‌حساب می‌آید در عمق ۵ متری زمین ساخته شده است.

معماری صفویه و زندیه

معماری این حمام تلفیقی از معماری صفویه و زندیه است که با استفاده از مصالح بومی مانند آجر، سنگ و چوب ساخته شده و کاشی‌کاری‌های پیچیده و گچبری، دیوارهای بیرونی آن را تزئین کرده‌اند. ورودی اصلی حمام با ۲ ستون سنگی بزرگ و در چوبی با کنده‌کاری‌های ظریف پوشانده شده است. در فاصله نزدیک با این حمام، مسجد پامنار قرار دارد که بد نیست از این بنای تاریخی هم بازدید کنید. اگر با خودروی شخصی به بازدید حمام می‌روید نگران جای پارک نباشید؛ یک پارکینگ عمومی بزرگ در ۱۰۰ قدمی آن وجود دارد.

کتابفروشی کوچه حاج‌نایب

نشانی: خیابان ناصرخسرو، نرسیده به خیابان خراسانی‌ها

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پرتو

ساعت بازدید: آزاد

هزینه: رایگان

معرفی: این کوچه جزو نخستین راسته کتابفروشی‌های تهران است که نامش برای کتابخوان‌ها به‌ویژه افرادی که اهل مطالعه کتاب‌های مذهبی هستند، آشناست.

بازار کتاب‌های کمیاب

هر چند در حال حاضر بساط بسیاری از فروشگاه‌های قدیمی کتاب از این کوچه جمع شده و جایش را به داروفروشان داده‌ است اما هنوز چند کتابفروشی‌ در آن فعال هستند که می‌توانید در ویترین‌شان کتاب‌های کمیاب مذهبی را پیدا کنید. این کوچه در همسایگی بنای قدیمی شمس‌العماره جا گرفته است و بعد از گشت‌وگذار در کوچه می‌توانید سری به این بنای تاریخی بزنید. همچنین آخر کوچه دست چپ خانه جلیل شهناز، استاد موسیقی کشورمان است که البته در حال حاضر کاربری آن تجاری شده است.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn