کد خبر : 116393
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱:۱۷
1 بازدید

وقتی این همه جوان مشتاق را دیدیم، شگفت زده شدیم

وقتی این همه جوان مشتاق را دیدیم، شگفت زده شدیم

همشهری آنلاین، ‌ شقایق عرفی نژاد: در روز سوم جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران، در پردیس ملت چندین فیلم اکران شدند و در کنار آن نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی هم برگزار شد. به علاوه نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس هم در پردیس ملت، در جریان بود. در حالی که

همشهری آنلاین، ‌ شقایق عرفی نژاد: در روز سوم جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران، در پردیس ملت چندین فیلم اکران شدند و در کنار آن نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی هم برگزار شد. به علاوه نمایشگاه کتاب و سینما و نمایشگاه عکس هم در پردیس ملت، در جریان بود. در حالی که ۲ روز تا پایان این جشنواره مانده با سید وحید سیدحسینی، دبیر اجرایی این رویداد در باره جزییات بیشتر آن صحبت کردیم:

وقتی این همه جوان مشتاق را دیدیم، شگفت زده شدیم

چه اخبار تازه‌ای از جشنواره می‌توانید در اختیارمان بگذارید؟

امروز روز سوم جشنواره برگزار می‌شود و استقبال واقعا خوب بوده است. طوری که شگفت‌زده شده‌ایم. به دلیل این که داور بودم، نتوانستم روز اول جشنواره در پردیس ملت حضور داشته باشم، ولی وقتی عکس‌ها را دیدم واقعا شگفت زده شدم.

فکر می‌کنید دلیل این استقبال چه بوده است؟

به نظرم استاندارد بودن فیلم‌ها کمک کرده است. ضمن این که در این دوره ما تنوع ژانری زیادی داریم. زمانی سینمای کوتاه چندان تنوع ژانر نداشت، ولی الان تنوع گونه‌ها باعث شده بچه‌هایی که به سینمای کوتاه علاقه دارند، ‌ در این جشنواره حضور داشته باشند. ۱۸۲۶ فیلم به بخش ملی ارسال شده بود شامل ۱۲۴۹ فیلم داستانی، ‌۲۴۲ فیلم مستند و ۲۲۶ فیلم تجربی. و پویانمایی هم ۱۰۹ فیلم هم سهم پویانمایی در این جشنواره بود. با توجه به این که با اول بود که این تعداد فیلم به جشنواره فیلم کوتاه تهران فرستاده شده بود، ‌ کار هیأت انتخاب و هیأت داوران هم سخت شده بود … مسئله دیگری که در این میان وجود دارد این است که مدتی است عوامل حرفه ای سینما چه بازیگر و چه عواملی مثل تصویربردار و صدابردار و تدوین کننده به کمک بچه‌های فیلم کوتاه آمده اند. قطعا همپا بودن این عوامل حرفه ای با بچه‌هایی که جایگاهی در سینمای بلند ندارند، بسیار برای بچه‌هایی که تازه وارد حوزه فیلم کوتاه شده اند، هم جذاب است و هم کمک کننده. چون وقتی اسم خودشان را در کتاب جشنواره در کنار اسم مثلا یک فیلمبردار حرفه‌ای می‌بینند، انگیزه زیادی برای آنها ایجاد می‌کنند. اما نقدی هم که می‌شود مطرح این است که بچه‌هایی که در انجمن سینمای جوان رشد می‌کنند، وقتی چند تا فیلم کوتاه می‌سازند یا تدوین می‌کنند، وارد حوزه سینمای بلند می‌شوند و دیگر فیلم کوتاه نمی‌سازند.

کارگردانانی که امسال در جشنواره هستند، بیشتر فیلم اولی هستند یا پیش تر هم فیلم‌هایی ساخته‌اند؟

ما بخش استعداد نو را برای فیلم اولی‌ها ایجاد کرده ایم که با ۲۰ فیلم مختص فیلمسازانی است که اولین تجربه کارگردانی‌شان را به جشنواره آورده اند. بخش کتاب و سینما هم و شاخه زیتون هم بخش‌های دیگر جشنواره هستند. فیلم‌هایی در بخش بین المللی داریم که در جشنواره‌های معتبر جهان مثل کن و برلیناله حضور داشته اند. ضمن این که چهار فیلم از ویم وندرس نمایش داده خواهد شد. بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی هم برای اولین بار در جشنواره گنجانده شده است.

کشورهای زیادی از اروپا و آمریکا و آسیا در جشنواره حضور دارند. در این باره برایمان بگویید.

برای اولین بار شاهدیم ۱۳ هزار اثر در جشنواره حضور دارند که یک رکوردشکنی بوده است و از ۱۵۰ کشور بوده اند.

بخش مستند همانطور که آقای آذرپندار هم در افتتاحیه گفت، همیشه به دلیل برگزاری جشنواره سینما حقیقت که جشنواره تخصصی فیلم مستند است، رونق زیادی در جشنواره فیلم کوتاه نداشت. امسال چه اتفاقی افتاد که تعداد فیلم‌های این بخش هم زیاد شد؟

قبل از این قانونی وجود داشت که می‌گفت فیلم‌هایی که پیش از این در جشنواره‌های دیگر شرکت کرده اند، نمی‌توانند جشنواره فیلم کوتاه شرکت کنند. امسال برای اولین بار این قانون برداشته شد و تعداد بیشتری فیلم‌ها توانستند در جشنواره شرکت کنند. کیفیت این فیلم‌ها هم امسال بالاتر بود.

در بخش تجربی همیشه تعداد کمتری فیلم حضور دارند. چرا؟

این فیلم‌ها تجربه گرا هستند و فیلمسازان کمتری سراغ آن می‌روند. به همین دلیل هنوز مخاطب خودش را پیدا نکرده است. ولی نسبت به سال‌های گذشته تعداد فیلم‌ها بیشتر بوده است.

گفته شده بود به دلیل شرایطی که در منطقه وجود دارد، معلوم نیست فیلمسازان خارجی در جشنواره حضور داشته باشند و ممکن است فقط فیلم‌هایشان را بفرستند. الان که سه روز از جشنواره می‌گذرد، وضعیت چطور است؟

تا امروز فقط تک و توک کارگردانانی خارجی بوده اند که فیلمشان نمایش داده شده و خودشان حضور نداشته اند. بقیه کارگردانان همه در تهران حضو داشتند. این برای من خیلی جالب بود.

در باره جشنواره عکس هم بگویید.

امسال جشنواره عکس را هم در کنار جشنواره فیلم برگزار کردیم. خیلی دوست داشتیم به اکثریت دانش آموختگان سینمای جوان در کشور احترام بگذاریم. چون بخش زیادی از آنها دانش آموختگان عکاسی هستند. در این چند سال بخش جنبی به اسم «ایران من» داشتیم که بچه‌ها عکس‌هایشان را می‌دادند و شکل رقابتی هم نداشت. امسال برای اولین بار بخش عکس را هم به صورت رقابتی برگزار کردیم که بیشتر از ۶ هزار عکس برایمان فرستاده شد.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn