کد خبر : 116409
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱:۵۴
1 بازدید

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

اختصاصی «تابناک با تو»؛ در دنیای فناوری و کارآفرینی، جایی که رقابت شدید است و نوآوری کلید موفقیت است، یک شرکت آلمانی جدید به نام «راکت اینترنت، اینترنت موشک: Rocket Internet» پا به عرصه وجود گذاشته و توانسته با «کپی‌کاری» جایگاه برجسته‌ای در سطح جهانی به دست آورد.  این شرکت در سال ۲۰۰۷ توسط سه

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانیاختصاصی «تابناک با تو»؛ در دنیای فناوری و کارآفرینی، جایی که رقابت شدید است و نوآوری کلید موفقیت است، یک شرکت آلمانی جدید به نام «راکت اینترنت، اینترنت موشک: Rocket Internet» پا به عرصه وجود گذاشته و توانسته با «کپی‌کاری» جایگاه برجسته‌ای در سطح جهانی به دست آورد. 

این شرکت در سال ۲۰۰۷ توسط سه برادر به نام‌های مارک، الیور و الکساندر سَاموِر تأسیس شد و ایده آن با سایر شرکت‌ها بسیار متفاوت بود، آنها شرکتی فاقد خلاقیت اما در حال پیشرفت هستند. 

از این رو، می توان گفت آنچه که Rocket Internet را از دیگران متمایز می‌کند، مدل تجاری منحصر به فرد و بحث برانگیز آن است، زیرا ایده‌های شرکت‌های موفق جهانی را کپی و نسخه‌های مشابهی از آن در بازارهای نوظهور ایجاد و به فروش می‌رسانند و این همان چیزی است که گاهی به آن «شبیه‌سازی استراتژیک» گفته می‌شود.

داستان برادران سامور در آلمان آغاز شد. هر سه آنها در شهر غربی کلن به دنیا آمدند و بزرگ شدند. 

این برادران علاقه و اشتیاق مشترک زیادی به دنیای فناوری و کارآفرینی داشتند که باعث شد با هم وارد مسیر جدیدی شوند که هیچ کس تا به حال به آن فکر نکرده‌بود. 

مارک، الیور و الکساندر در دوران تحصیل در دانشگاه، همزمان با راه‌اندازی اولین پروژه‌های فنی خود با حوزه کارآفرینی در اواخر دهه نود آشنا شدند و کار خود را در این زمینه آغاز کردند.

اولین پروژه آنها راه‌اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی به به نام Alando بود که تقریباً یک کپی مشابه از سایت معروف آمریکایی eBay به حساب می‌آمد. 

تنها در عرض شش ماه از راه اندازی وب سایت آلاندو که به رقیبی برای وب‌سایت اصلی تبدیل شد، برادران آن را به قیمت ۴۳ میلیون دلار به eBay فروختند که شروعی موفق و هیجان انگیز برای آنها در دنیای تجارت بود.

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

آغاز ایده‌هایی برای کپی کردن از شرکتهای بزرگ و معروف

پس از موفقیت ایده‌ی پروژه وب سایت «آلاندو»، برادران در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفتند روی توسعه بیشتر پروژه خود کار کنند و از اینجا ایده تأسیس Rocket Internet به وجود آمد.

این شرکت به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری کار خود را بر روی توسعه پروژه های الکترونیکی بر اساس مدل‌های تجاری از قبل موجود و موفق در بازارهای غربی متمرکز کرد و سپس آنها را در بازارهای نوظهور به کار برد. چشم انداز آنها روشن بود: اگر یک مدل کسب و کار در ایالات متحده یا اروپا کار می‌کند، چرا نباید در آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین نیز کار کند؟

این مدل کسب و کار در زمان ظهور این شرکت محبوبیت نداشت، اما پس از مدت کوتاهی از شروع کار، مؤثر واقع شد.

برادران سامور، با دقت شرکت‌های موفقی مانند آمازون، زاپوس و گروپون را برای کپی و ارائه خدمات مشابه انتخاب کردند سپس شرکت‌های مشابهی با تغییرات جزئی متناسب با نیازهای بازارهای محلی بسته به کشوری که شرکت جدید در آن تأسیس شده، راه‌اندازی کردند که خدمات مشابهی را ارائه میداد.

برخی از این شرکت ها عبارتند از Zalando (نسخه اروپایی Zappos)، Jumia (نسخه آفریقایی آمازون ) و Foodpanda (نسخه آسیایی GrubHub).

در چند سال اول تأسیس این شرکت، Rocket Internet به طور تصاعدی رشد کرد و در بیش از ۱۰۰ استارت آپ دیگر در سراسر جهان سهام به دست آورد. 

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

چیزی که شرکت سه برادر آلمانی را متمایز می‌کرد توانایی آنها برای کار سریع، روی پروژه‌ها، با اثربخشی گسترش فوری در چندین زمینه مختلف بود.

فلسفه آنها این بود که باید در مراحل اولیه تأسیس یک شرکت بودجه هنگفتی به دست آورند و از این پول برای بازاریابی و گسترش سریع استفاده کنند.

‌از طریق این استراتژی تجاری، آنها قادر به جذب سرمایه‌گذاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، از جمله Access Industries، Kinnevik، و Investment AB شدند.

برادران سامور با تکیه بر یک تیم مدیریتی قوی و با تجربه کارها را به شدت مدیریت کردند و Rocket Internet رویکردی دقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مطالعه بازار اتخاذ کرد.

این مهارت به آنان کمک کرد تا تصمیمات استراتژیک سرمایه‌گذاری را اتخاذ کنند که به آنها امکان می‌داد از رقبای محلی و بین المللی که خدمات مشابه ارائه می‌دهند جلو بیفتند.

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

این شرکت به موفقیت‌های زیاد در زمینه کارآفرینی شناخته شده‌است، اما یکی از بارزترین موفقیت‌هایی که راکت‌اینترنت به دست آورد، راه اندازی وب سایت Zalando در سال ۲۰۰۸ بود. 

زالاندو به عنوان یک سایت فروش آنلاین‌ کفش با کپی برداری از مدل کسب و کار Zappos شروع به کار کرد، اما با گذشت زمان گسترش یافت و شامل پوشاک و لوازم جانبی شد و به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در اروپا تبدیل شد. 

در سال ۲۰۱۴، زالاندو وارد بازار بورس فرانکفورت شد و ارزش شرکت مادر «راکت‌اینترنت» افزایش یافت که موفقیت استراتژی آن را تأیید می‌کرد.

با این حال، سفر Rocket Internet بدون چالش نبود، زیرا انتقاد اصلی به شرکت این بود که ایده‌های آن روی کپی‌کاری استوار است.

برخی از شرکت‌های آن نیز در دستیابی به سودآوری پایدار، به دلیل هزینه‌های بالای مرتبط با گسترش سریع و بازاریابی در برخی کشورها، با مشکل مواجه شدند.

فرآیند تبدیل برادران کپی‌کار به تأثیرگذاران جهانی

از کارآفرینی تا تأثیرگذاری جهانی

امروزه، پس از موفقیت بزرگی که برادران سامور به دست آوردند، آنها به لطف ایده‌های کپی شده، و ارائه خدماتی که دیگران بدون آنها نمی توانستند به دست آورند، تبدیل به یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان جهان شده‌اند.

ثروت این برادران میلیاردها دلار برآورد می‌شود. اینک آنها نفوذ زیادی در صنعت فناوری و سرمایه گذاری جهانی به دست آورده‌اند.  

راکت‌اینترنت به یکی از بزرگترین مراکز رشد استارتاپ تبدیل شده و همچنان به توسعه پروژه‌های جدید در بخش‌های مختلف مانند تجارت الکترونیک، فناوری مالی و … ادامه می‌دهد.

‌برادران سامور ثابت کردند که موفقیت در کارآفرینی همیشه نیاز به یک ایده کاملاً خلاقانه ندارد، بلکه می‌توان با کپی‌برداری از ایده‌های موفق و تطبیق آن با بازارهای مختلف جهانی، موفقیت به دست آورد. 

استراتژی آنها در مدارس کسب و کار سراسر جهان تدریس می‌شود و Rocket Internet به الگویی برای کسانی تبدیل شده است که می‌خواهند وارد دنیای تجارت و فناوری شوند.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn