کد خبر : 116513
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۵۸
0 بازدید

خوابیدن در دل یخ‌ها به امید زندگی دوباره

خوابیدن در دل یخ‌ها به امید زندگی دوباره

به گزارش همشهری آنلاین: اما واقعا می‌شود انسان را منجمد و چند سال بعد احیا کرد؟ کسی تا به حال چنین چیزی را تجربه کرده است؟ یا برای این کار باید هزینه‌ای پرداخت شود؟ در این مطلب به تمام این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم. خواب برودتی چیست؟ کرایونیک یا خواب برودتی هرچند غیرقابل باور اما بر

به گزارش همشهری آنلاین: اما واقعا می‌شود انسان را منجمد و چند سال بعد احیا کرد؟ کسی تا به حال چنین چیزی را تجربه کرده است؟ یا برای این کار باید هزینه‌ای پرداخت شود؟ در این مطلب به تمام این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم.

خواب برودتی چیست؟

کرایونیک یا خواب برودتی هرچند غیرقابل باور اما بر پایه علم مدرن و همچنان در مرحله آزمایشی قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین کاربردها انجماد فردی با بیماری سخت علاج برای کشف درمان او در آینده است. خواب برودتی انسان را برای سال‌ها، شاید حتی قرن‌ها یا هزاره‌ها حفظ می‌کند.

طرح‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که اگر بتوان ساختارهای اساسی بدن را حفظ کرد، زندگی را می‌توان متوقف کرد و دوباره شروع کرد. البته چون بدن همه موجودات زنده به‌طور عمده از آب تشکیل شده، وقتی این آب منجمد و تبدیل به یخ و سپس منبسط شود، عادت بد ترکیدن سلول‌ها و بافت‌های باز وجود دارد. اما با تکنیک‌های نوین تاکنون نحوه ذخیره سلول‌های بنیادی و سایر نمونه‌های مهم در نیتروژن مایع توسعه داده شده است.

خوابیدن در دل یخ‌ها به امید زندگی دوباره

فرایند انجماد چگونه است؟

یک رشته کامل از زیست‌شناسی به مقوله حفظ بافت منجمد می‌پردازد. فرایند انجماد بدن یک بیمار مرده در حمام یخ شروع می‌شود. سپس، از یک پمپ پرفیوژن برای انجماد بدن در محفظه‌ای شیشه‌ای استفاده می‌شود و آن را با محلول ضدیخ پر می‌کنند تا سلول‌ها را از آسیب در طول فرایند محافظت کند. پس از سرد شدن آهسته تا ۲۰۰- درجه سانتی‌گراد، بدن بیمار در فریزر پر از نیتروژن مایع به نام کرایوستات قرار می‌گیرد.

تاریخچه کرایونیک

رابرت اتینگر، معلم فیزیک و ریاضی در میشیگان که داستان‌های علمی تخیلی نیز می‌نوشت، نخستین بار احیای جسد یخ زده را کلید زد. او در سال۱۹۷۶ مؤسسه کرایونیک را تأسیس و بیش از ۱۰۰نفر را متقاعد کرد که با ۲۸هزار دلار بدنشان را در نیتروژن مایع منجمد کنند. یکی از نخستین افرادی که منجمد شد مادر خودش بود. ۲همسر او نیز در آنجا نگهداری می‌شوند. در ادامه این سنت خانوادگی، اتینگر در سال۲۰۱۱ به آنها پیوست. اما هنوز خبری از بازگرداندن آنها به زندگی نیست.

چقدر عملیاتی است؟

خبر بد این است که هنوز کوچک‌ترین شواهد معتبری برای اثبات اینکه کرایوژنیک انسانی هرگز کار خواهد کرد یا نه وجود ندارد. مشکلات احتمالی در این مسیر بی‌شمار است. در طول مدت انجماد، هر سلول در بدن فرد به‌دلیل کمبود اکسیژن و مواد مغذی، دستخوش تغییرات بیوشیمیایی می‌شود، به‌طوری که وضعیت بدن منجمد برودتی، حالت یک انسان زنده نیست.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌های گزاف برای هیچ

در آمریکا یک مؤسسه با دریافت حدود ۲۰۰هزار دلار خدمات ذخیره‌سازی‌ کل بدن را به داوطلبان ارائه می‌دهد. در آلمان نیز استارت‌آپی به تازگی خدمات انجماد را ارائه می‌دهد. این شرکت تقریبا ۲۲۰هزار دلار برای حفظ کل بدن و حدود ۱۰۰هزار دلار برای حفظ فقط مغز دریافت خواهد کرد. در این فرایند، بدن تا دمای منفی ۱۹۸درجه سانتی‌گراد خنک می‌شود و آن را در حالت «بیوستاز» قرار می‌دهد.

در سرتاسر جهان، حدود ۵۰۰نفر وجود دارند که خود را به‌صورت منجمد در جهان حفظ کرده‌اند و در حال حاضر ۳۰۰نفر در ایالات متحده، ۵۰نفر در روسیه، حدود ۱۰۰نفر در اروپا و بیش از ۳۰حیوان خانگی در آریزونا در خواب برودتی هستند.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn