کد خبر : 116553
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۵۵
0 بازدید

سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی؛ شکننده در برابر عملیات‌های مقاومت

سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی؛ شکننده در برابر عملیات‌های مقاومت

شکست‌ناپذیری ادعایی که برای سال‌ها درباره پدافند هوایی رژیم صهیونیستی مطرح بود، پس از موفقیت‌های اخیر ایران و گروه‌های مقاومت منطقه در عملیات علیه تاسیسات کلیدی رژیم صهیونیستی، زیر سوال رفت. این ادعا همواره مطرح بود که رژیم صهیونیستی دارای برخی از پیچیده‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است که در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در

شکست‌ناپذیری ادعایی که برای سال‌ها درباره پدافند هوایی رژیم صهیونیستی مطرح بود، پس از موفقیت‌های اخیر ایران و گروه‌های مقاومت منطقه در عملیات علیه تاسیسات کلیدی رژیم صهیونیستی، زیر سوال رفت.

این ادعا همواره مطرح بود که رژیم صهیونیستی دارای برخی از پیچیده‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است که در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه فناوری رهگیری حملات موشکی انجام داده است.

 رژیم صهیونیستی با توسعه گنبد آهنین از سال ۲۰۰۶ به توسعه دو سیستم پدافندی دیگر با برد بالاتر ادامه داد.

فلاخن داود برای رهگیری راکت‌های دوربرد، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک میان‌برد یا دوربرد از فاصله ۳۰۰ کیلومتری طراحی شده است، در حالی که سامانه پدافند هوایی آرو برای رهگیری موشک‌های میان‌برد و دوربرد با برد بسیار بالاتر طراحی شده است.

زیرسوال رفتن اثربخشی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی با وعده صادق
اثربخشی این مجموعه از سامانه‌های دفاع هوایی درپی عملیات وعده صادق و عبور موشک‌های بالستیک ایران از این سامانه‌ها زیرسوال رفت.

این تصور ادعایی که پیچیدگی پدافند هوایی باعث می‌شود اراضی اشغالی از نفوذ پهپاد‌ها و موشک‌ها مصون بماند، اکنون در پی عملیات‌های اخیر که در آن ایران و گروه‌های مقاومت موفق به نفوذ به پدافند هوایی رژیم صهیونیستی شده‎اند، مورد بررسی جدی قرار گرفته است.

اولین نشانه درباره وجود آسیب‌پذیری‌های جدی در پدافند هوایی رژیم صهیونیستی پس از عملیات مستقیم ایران به اراضی اشغالی در مهرماه ظاهر شد.

سپاه پاسداران حدود ۲۰۰ موشک را به عمق اراضی اشغالی شلیک کرد و این موشک‌ها چند پایگاه نظامی را در اراضی اشغالی هدف قرار دادند از جمله پایگاه هواهی نواتیم رژیم صهیونیستی.

سرعت بالای موشک‌ها، همراه با تعداد زیاد شلیک‌شده به این معنی بود که تعداد قابل‌توجهی از موشک‌ها موفق به نفوذ به پدافند هوایی رژیم صهیونیستی شدند.

هدف قرار گرفتن مقر موساد
صرف‌نظر از عملیات علیه پایگاه هوایی نواتیم، تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، انفجار موشک‌ها را در مجاورت مقر موساد در حومه شمالی تل‌آویو نشان می‌دهد.

علاوه بر این تل‌نوف، بزرگ‎ترین و قدیمی‌ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی نیز در این رگبار موشکی هدف قرار گرفت.

سابقه نفوذ پهپاد‌ها وموشک‌ها به سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی
این نخستین بار نیست که پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های شلیک شده با شکست مواجه شد؛ پیش از این یک پهپاد شلیک‌شده ازسوی ارتش یمن به تل‎آویو رسید.

بیشتر بخوانید:
شکنندگی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی
حمله پهپادی به تیپ گولانی و درخواست سامانه تاد
همچنین پهپاد پرتاب‌شده از عراق دو نظامی صهیونیست را در بلندی‌های جولان اشغالی هدف قرار داد و همین اواخر پهپاد دیگری به مرکز اراضی اشغالی نفوذ کرد.

حمله غافلگیرانه حزب‎الله به بنیامینا.
اما حمله پهپادی حزب‎الله لبنان به مقر تیپ گولانی در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا که منجر به هلاکت ۴ نظامی صهیونیست و زخمی شدن چندین نظامی دیگر شد، سران و مقام‌های رژیم صهیونیستی را شوکه کرد.

این حمله مرگبارترین حمله پهپادی به اراضی اشغالی تا به امروز بود.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در بازدید از مقر تیپ گولانی درپی حمله پهپادی حزب‌الله لبنان ضمن اذعان به دشوار بودن این عملیات گفت که «تلاش‌های قابل‌توجهی» در حال انجام است تا راه‌‎حل‌هایی برای جلوگیری از حملات هواپیما‌های بدون سرنشین در آینده انجام شود.

نگرانی‌های فزاینده و استقرار سامانه تاد در اراضی اشغالی
نگرانی‌ها در مورد ناتوانی سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی، اکنون دولت آمریکا را بر آن داشته که سامانه پدافند هوایی تاد را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

دولت آمریکا در اقدامی کم‌سابقه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ نیروی آمریکایی را برای عملیاتی کردن تاد به اراضی اشغالی اعزام خواهد کرد که این اولین اعزام نیرو‌های آمریکایی به اراضی اشغالی از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به شمار می‌رود.

منبع: میزان

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn