کد خبر : 117705
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
15 بازدید

خبر خوش برای گندمکاران؛ یکم آبان۱۴۰۳| امروز مطالبات گندمکاران به حسابشان واریز می‌ شود (قول رئیس جمهور به گندمکاران)

خبر خوش برای گندمکاران؛ یکم آبان۱۴۰۳| امروز مطالبات گندمکاران به حسابشان واریز می‌ شود (قول رئیس جمهور به گندمکاران)

به گزارش . ساناپرس، خبر خوش برای گندمکاران این است که امروز مطالبات گندمکاران به حسابشان واریز می‌شود و قطعا قول رئیس جمهور به گندمکاران اجرایی می شود از این رو مسئله‌ پرداخت مطالبات گندمکاران از موضوعاتی بود که یکی،دو ماه اخیر به صدر اخبار آمده بود و دولت نیز اعلام کرده بود که ۵۰ همت

به گزارش . ساناپرس، خبر خوش برای گندمکاران این است که امروز مطالبات گندمکاران به حسابشان واریز می‌شود و قطعا قول رئیس جمهور به گندمکاران اجرایی می شود از این رو مسئله‌ پرداخت مطالبات گندمکاران از موضوعاتی بود که یکی،دو ماه اخیر به صدر اخبار آمده بود و دولت نیز اعلام کرده بود که ۵۰ همت کسریِ موجود در این زمینه را که حاصل خرید
بیش از سقف بودجه‌ گندم بوده است، با مصوبه‌ سران قوا و از طریق انتشار اوراق پرداخت خواهد کرد.

(قول رئیس جمهور به گندمکاران)
البته حدود ۱۷۰ همت از مجموع ۲۲۰ همت مطالبات گندمکاران پرداخت شده و فقط ۵۰ همت باقی‌مانده بود. مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین تقدیم بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس درباره‌ی این ماجرا گفت میزان خرید گندم بیش از سقف بودجه بود و در این‌باره از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم تا بتوانیم مطالبات این عزیزان را پرداخت کنیم.
وی اعلام کرد: کار تأمین منابع انجام شده و امروز این ارقام به حساب گندمکاران واریز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور امروز هم‌چنین اعلام کرد که اعداد لازم برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال آینده را در بودجه مد نظر قرار داده‌ایم.
سررسید تسویه دولت با گندم‌کاران
وزیر کشاورزی گفت: طبق قانون بودجه باید تا انتهای شهریور، تمام مطالبات پرداخت می‌شد، اما به‌علت افزایش تولید و عبور از سقف تعیین‌شده در قانون بودجه، با تاخیر واریز مطالبات به حساب کشاورزان، مواجه هستیم.

نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳
نرخ خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصویب شد. نرخ خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به مبلغ هر کیلو گرم ۲۰هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شد.
شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از ابتدای دولت چهاردهم تا کنون با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ۳ بار تشکیل جلسه داده است.
در جلسه خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مبلغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو گرم به تصویب اعضای شورا رسید و از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا اعلام شد.
مطالبات معوق گندمکاران و قیمت جدید گندم
به گزارش اندیشـه معاصتر، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: سال آینده باید ردیف مستقل و جداگانه برای پرداخت پول خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شود در غیر این صورت گندم‌کاران محصول خود را تحویل دولت نمی‌دهند.
عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور درباره مطالبات معوق گندم‌کاران اظهار کرد: هنوز مبلغ ۲۰ درصد مطالبات باقی مانده گندم‌کاران پرداخت نشده است. بر اساس آخرین صحبت‌ها، قول داده شده در این هفته تسویه شود.
وی در گفت وگو با مهر افزود: این مبلغ ۴۴ هزار میلیارد تومان (همت) است که امیدواریم هر چه زودتر پرداخت شود.
رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور ادامه داد: هر سال محل تأمین اعتبار این محصول استراتژیک در کشور با چالش همراه است. این موضوع مربوط به امسال نبوده و مسئله سال‌های قبل است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد بنیاد ملی گندم کاران کشور به مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت این بود که برای خرید تضمینی گندم یک ردیف اعتباری جداگانه تعریف شود. این گونه نباشد که پول گندم کار از محل یارانه سوخت دیده شود که طی ۱۲ ماه تأمین می‌گردد؛ در حالی که زمان تحویل گندم پنجم و ششم فروردین هر سال آغاز و تا پایان شهریور انجام می‌شود. همچنین این پول نباید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود.
وی تاکید کرد: دولت سال آینده باید ردیف مستقل برای خرید تضمینی گندم در بودجه تعریف کند در غیر این صورت گندمکاران محصول خود را تحویل دولت نمی‌دهند.
وی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود سال آینده میزان خرید تضمینی گندم ۱۲ میلیون تن باشد که با احتساب هر کیلو گرم ۲۰.۵۰۰ تومان مبلغ مورد نیاز ۲۵۰ همت است.
هاشمی با بیان اینکه نمایندگان خانه ملت با این طرح موافق هستند، ادامه داد: رأی دولت مانده که وزیر امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ظاهراً موافق طرح هستند.
اگر این طرح اجرایی نشود کشاورزان گندم خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که این خرید یا از طریق دلال‌ها انجام خواهد شد یا محصولات برای علوفه دام مصرف می‌شود؛ ضمن اینکه منع قانونی در خصوص صادرات وجود ندارد.
وی درباره پرداخت مطالبات کلزاکاران هم عنوان کرد: مبلغ کمی باقی مانده و در این خصوص هم اعلام شده معوقات پرداخت می‌شود.
پرداخت نشدن ۳۷ درصد از مطالبات گندم‌کاران کشور
گندم کالای استراتژیکی است که نقش مهمی در اقتصاد و سیاست هر کشور داشته و تولید و خودکفایی آن برای کشورها به‌نوعی مزیت محسوب می‌شود. محصولی که باوجود اهمیت بالای آن با چالش‌های بسیاری از تولید تا خرید مواجه است و بنابر نظر کارشناسان نیاز است که ضمن تامین اعتبار مناسب برای خرید و پرداخت به‌موقع به کشاورز به مسائلی همچون نوسازی ماشین‌آلات برداشت گندم، اجرای الگوی کشت، ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورز، ورود علم به مزارع و مسائل تقنینی نیز توجه شود.
قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ مبلغ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
مطالبات گندم‌کاران در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ موجب نگرانی و گلایه کشاورزان شده بود که حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در هفته سوم شهریور سال جاری در ارتباط با پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرده بود: مهمترین موضوع ما مطالبات گندم‌کاران است که این هفته پرداخت‌ها سرعت می‌گیرد و تسویه می‌شود و بخش عمده مطالبات تا پایان هفته پرداخت می‌شود.
در این راستا عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اظهار کرد: ۳۷ درصد مطالبات گندم‌کاران کشور که قرار بود تا آخر شهریور پرداخت شود تا امروز محقق نشده است که پیگیری می‌کنیم در روزهای آتی این مطالبات باقی‌مانده کشاورزان که بیشتر از استان‌های شمال غرب هستند، پرداخت شود.
وی با اشاره به تولید ۱۵ میلیون تن گندم افزود: تاکنون ۵۰۰ هزار تن انواع بذر اصلاح شده در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده خریداری شده است و ۱۲و نیم میلیون تن گندم برای صنف، صنعت و نان خریداری شده است.
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به خرید تضمینی جو افزود: قیمت‌گذاری جو برای سال آینده با ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال جاری انجام شده که سال جاری قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم جو ۱۰ هزار تومان است که برای سال آینده ۱۳ هزار و پانصد تومان تصویب شد.
هاشمی درباره مطالبات کلزاکاران تصریح کرد: مطالبات از روز دوشنبه هفته جاری در استان گلستان که عمده آن‌ها از آنجا است، پرداخت می‌شود و امیدواریم تا آخر هفته آینده تمامی مطالبات کلزاکاران کشور پرداخت شود.
در سال جاری خرید کلزا را بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌دهند و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد./ساناپرس
پایان/*
ساناپرس را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.
 
منبع:اندیشه معاصر

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn