کد خبر : 117986
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
0 بازدید

تعاونی‌ها ۶۰۰ مگا‌وات برق در کشور تولید می‌کنند

تعاونی‌ها ۶۰۰ مگا‌وات برق در کشور تولید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری برنا، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ و به منظور رفع ناترازی برق، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش نقش بخش تعاون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، این تفاهم نامه سه جانبه با هدف افزایش مشارکت مردم و بخش تعاون و

به گزارش خبرگزاری برنا، با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ و به منظور رفع ناترازی برق، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش نقش بخش تعاون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، این تفاهم نامه سه جانبه با هدف افزایش مشارکت مردم و بخش تعاون و کمک به تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر امضا شد.

«حامد ویس کرمی» معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور تعاون گفت: با عنایت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید با مشارک مردم و توسعه بخش تعاون، هدف از اجرای این تفاهم نامه، کمک به کاهش ناترازی برق در کشور، تأمین برق مورد نیاز صنایع، کاهش فقر در بستر تعاونی‌های فراگیر ملی با موضوع تولید برق، ارائه تسهیلات بانکی و یارانه سود تسهیلات، تسهیل‌گری در تضمین وثایق با کمک صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و تأمین بخشی از منابع مورد نیاز از محل منابع بانک توسعه تعاون برای طرح‌های تعاونی نیروگاهی برق تجدیدپذیر دارای توجیه مالی و اقتصادی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه است.
وی افزود: به موجب این تفاهم نامه تولید ۶۰۰ مگا‌وات برق توسط تعاونی‌های نیروگاهی طی سه سال با استفاده از ظرفیت انواع مختلف تعاونی‌های متعارف، فراگیر ملی، توسعه عمران شهری و تأمین نیاز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به سال جهش تولید با مشارکت مردم افزود: بخش تعاون کارآمدترین ابزار برای تجمیع سرمایه‌های مردم در جهت نقش آفرینی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است، بنابر این در شرایط وجود ناترازی انرژی در کشور، تعاونی‌ها می‌توانند به این عرصه وارد شوند.

ویس کرمی اضافه کرد: تجربه‌های موفقی در دنیا در زمینه تولید برق توسط تعاونی‌ها وجود دارد لذا‌امیدواریم در کشور عزیز ما نیز باتوجه به بنیان‌های اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی در بخش تعاون شاهد تجربه موفق و عملکرد مطلوب و مشارکت بالای مردم و تعاونی‌ها در این زمینه باشیم.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه با مشارکت مردم در سه مدل اجرایی خواهد شد.
در مدل اول نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی با هدف کاهش هزینه‌های تأمین، نصب و راه‌اندازی تجهیزات، نگهداری و اتصال به شبکه در قالب تعاونی‌ها متشکل می‌شوند.
در مدل دوم به منظور تولید انبوه در بستر تعاونی‌های فراگیر ملی و با مشارکت و عضویت سه دهک اول جامعه، مزارع نیروگاهی ایجاد خواهد شد که علاوه بر کمک به کاهش ناترازی برق گامی در جهت توانمندسازی اقشار کم برخوردار محسوب می‌شود.
در مدل سوم با استفاده از ظرفیت مشارکت تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های فعال اقتصادی در شهرک‌های صنعتی در بستر تعاونی‌های متعارف و یا تأمین نیاز، امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای تأمین برق مورد نیاز تولیدکنندگان و ایجاد نیروگاه‌های برق در جوار شهرک‌های صنعتی مهیا می‌شود. به نحوی که سرمایه‌گذاری مورد نیاز بین اعضا تقسیم، مشکل قطع برق صنایع مرتفع و امکان تزریق و فروش برق مازاد به شبکه هم وجود خواهد داشت.

ویس کرمی با اشاره به مزیت نسبی بخش تعاون در تأمین ۸۲ درصد منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها توسط خود مردم خاطرنشان کرد در اولین گام مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال از محل تفاهمنامه خط اعتباری ۸۰۰۰ بانک توسعه تعاون به این طرح اختصاص یافته است.

وی از استقبال نمایندگان چندین شهرک صنعتی برای ساخت تعاونی‌های نیروگاهی خبر داد و گفت در حال حاضر ۳۴ تعاونی نیروگاهی با ظرفیت تولید ۱۰۲ مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدید‌پذیر در کشور در حال ثبت و احداث هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی در سطح کشور فعال هستند گفت: تعاونی‌ها در کشور بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که ۵۴ درصد این تعاونی‌ها در حوزه تولید فعالیت می‌کنند.

«محسن طرز طلب» معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در آیین امضای این تفاهم نامه با تقدیر از اهتمام جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک توسعه تعاون برای تلاش در جهت تحقق بخشیدن این تفاهم نامه اظهار کرد: تا کنون کسی با این ابعاد به این مسأله ورود نکرده بود ازین رو سازمان ساتبا هم برای پیش بردن مفاد این تفاهم نامه، هر کمکی لازم باشد انجام می‌دهد تا مردم در مناطق مختلف کشور از اجرای آن بهره‌مند شوند.
وی مشارکت مردم در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، فعالیت بخش تعاون در این راستا و کمک در جهت کاهش فقر در مناطق محروم را از اهداف این تفاهم نامه دانست.

انتهای پیام/ 

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn