کد خبر : 118087
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
0 بازدید

پاتوق نوجوان‌ها برای سه‌شنبه‌های انتظار

پاتوق نوجوان‌ها برای سه‌شنبه‌های انتظار

روز عاشورا بود. خیلی از دوستان می‌گفتند در این روز خاص همه در خیابان‌ها و میادین بزرگ جمع می‌شوند و محال است به یک پارک نقلی و سوت‌وکور در کنج میدانی کوچک بیایند. شاید درست می‌گفتند، اما مهم این بود که هر سه‌شنبه این پاتوق به راه باشد و چه‌بهتر که حالا سه‌شنبه مهدوی با

روز عاشورا بود. خیلی از دوستان می‌گفتند در این روز خاص همه در خیابان‌ها و میادین بزرگ جمع می‌شوند و محال است به یک پارک نقلی و سوت‌وکور در کنج میدانی کوچک بیایند. شاید درست می‌گفتند، اما مهم این بود که هر سه‌شنبه این پاتوق به راه باشد و چه‌بهتر که حالا سه‌شنبه مهدوی با عاشورای حسینی مقارن شده‌بود. پارچه‌ها، بنر‌ها و کتیبه‌های مناسبتی تن‌پوشی برای دیوار آجری سپید رنگ می‌شوند. در کنار آن میز‌هایی گوشه‌وکنار پارک با نقاشی و کاردستی، بساط بازی، شادی و خلاقیت کودکان و نوجوانان محل را به راه انداخته‌اند. از چای، شربت و شیرینی گرفته تا کیک تولد و هدیه‌های ریزودرشت برای اهالی کوچک محله‌ای که با ایده‌ای خداپسندانه بوی عاشقی گرفته و چشم‌به‌راه سه‌شنبه‌ها نشسته است. سه‌شنبه‌هایی که یادآور بی‌قراری و انتظار شده‌اند. 

 «فاطمه سادات محدثی نجفی»، بانی طرح «سه‌شنبه‌های مهدوی» از نوع «محله‌محور» است. پای صحبت‌های این بانوی جوان از ثمرات چنین طرحی می‌شنویم.

گر عشق حرم باشد، سهل است بیابان‌ها

سخن از امام‌زمان (عج) که به میان می‌آید دل نمی‌شود و نمی‌توانیم سرش نمی‌شود و دلدادگی کاری می‌کند کارستان. اصلاً بعضی کار‌ها آن‌قدر برکت دارند که کافی است برای آغازشان تنها همت کنیم و یک یاعلی بگوییم بقیه‌اش بی‌آنکه بدانیم چطور و چگونه، آن‌قدر قشنگ راست‌وریس می‌شود که نمی‌توان باور کرد؛ مثل نیت بزرگ و خالصانه برای سه‌شنبه‌هایی که قرار بود با عطر امام‌زمان نشانی از مهدویت داشته باشند و حکایتی از تربیت سرباز برای منجی آخرالزمان. بانوی جوان عزمش را جزم کرده بود تا یکه و تنها قدم در میدان عمل بگذارد و تا پای توان علمداری کند. اما انگار جدیت و پشتکارش غیرت همه را به جوش آورد که دست‌به‌دست هم دادند و بی‌معطلی پای‌کار آمدند. قرار شد هزینه اجرای تمامی مراسم هفتگی هم سهم خیرینی باشد که آنها هم دغدغه تربیت نسلی مهدوی را دارند.

امام زمان (عج) برای همه دلهاست

بانی طرح مهدویت محله‌ای که هم مشغول تحصیل حوزه است و هم در بسیج محل خدمت می‌کند از سختی کار و شیرینی‌هایش می‌گوید. از زمینه‌سازی برای ظهور منجی موعود که با وجود مشغله و داشتن مسئولیت خطیر مادری دغدغه چندین ساله اوست و دلش می‌خواهد این زمینه‌سازی به دست سربازان کوچک امام‌زمان (عج) باشد. همان کودکان و نوجوانانی که حالا پس از چند سال در محله‌ای از محله‌های شرق تهران با یک‌دنیا شور و شادی اعضای ثابت و پر انگیزه سه‌شنبه‌های مهدوی شده‌اند.

محدثی می‌گوید: «ما در بسیج فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم، اما شاید به جرئت بتوان گفت مخاطب اکثر و چه‌بسا همه این فعالیت‌ها به‌نوعی افراد و گروه‌هایی هستند که این مجموعه را قبول دارند و کاملاً با آن همراه و همفکر هستند. اما بسیاری از افراد در جامعه هستند که اطلاعات کافی دررابطه‌با مسائل اعتقادی و سیاسی ندارند و بنابراین افرادی که کار فرهنگی و عقیدتی انجام می‌دهند موظف‌اند به‌ویژه در چنین شرایطی و برای چنین افرادی اقداماتی متفاوت‌تر و فراگیرتر انجام دهند. کار‌هایی که با جذبی حداکثری همراه باشد و تنها مربوط به قشری خاص نباشد.»

محله‌ای که دلتنگ امام عصر می‌شود

امام‌زمان (عج) محور و اصل زندگی ماست.

محدثی با این مقدمه می‌گوید: «پیشنهاد فعالیت با حضور کودکان و نوجوانان محل و با محوریت انتظار امام عصر و زمینه‌سازی برای ظهور را مطرح کردیم. یعنی همان سه‌شنبه‌های مهدوی که قرار بود این بار به همت بر و بچه‌ها در یک پارک کوچک و در حاشیه میدانی نه‌چندان وسیع پاتوقی ثابت شود. کنجی ساده و بی‌ریا از خیابانی نه‌چندان عریض، اما پر رفت‌وآمد که شاید حالا بعد از چند سال همه محل و شاید محله‌های دورتر هم وقتی که آن را می‌بینند بیش از هر چیز به یاد امام‌زمان (عج) بیافتند، دلتنگ او شوند و زیر لب سلام و دعایی تقدیم آن حضرت کنند.»

تثبیت و ماندگاری رهاوردی از داشتن پاتوق‌های ثابت

تأثیر کاری و عمیق‌تر فعالیت‌های طولانی‌مدت و در مکان ثابت غیرقابل‌انکار است. بانوی فعال در حوزه فرهنگی بودن فعالیت‌هایشان می‌گوید: «محله محور بودن تأثیری صدچندان بر انجام یک کار فرهنگی دارد و نتایجی بسیار قابل‌توجه خواهد داشت نتایجی که تأثیری ماندگارتر و بادوام‌تر نسبت به برنامه‌های پراکنده‌ای دارد که هر هفته در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.» او بر این باور است که وجود یک پاتوق ثابت در هر هفته می‌تواند باعث جذب و مشارکت بیشتر و بیشتر اهالی محل شود و به تقویت علاقه‌مندی‌ها و تثبیت عقاید کمکی شایان کند.

جهاد تبیین با چاشنی اقدام محله محور

بانوی حوزوی و جهادگر که حالا بانی سه‌شنبه‌های مهدوی شده و با یاری حوزه، بسیج و اهالی محل کودکان و نوجوانان را عاشق جمع‌های هفتگی و دورهمی‌های پارک کوچک محل کرده است با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و ضرورت وجود تشکل‌های هماهنگ می‌گوید اگر افراد باهدف مقدسی مشترک بتوانند تنها در محله خودشان کار فرهنگی زیبا و بااخلاص انجام دهند و آنجا را بسازند دیگر نیازی نیست عده‌ای بساط کارشان را از این محل به آن محل ببرند و در جا‌های مختلف اقدام به اجرای فعالیت‌های تأثیرگذار داشته باشند. یعنی هر کس در محله خودش این کار را انجام دهد می‌تواند آنجا را بسازد و ارتقا دهد و جهادگر تبیین برای محله خودش باشد. محدثی فعالیت محل محور را وسیله‌ای برای رسیدن سهل و آسان و سریع‌تر به هدف می‌داند و می‌گوید: «اگر ما سعی کنیم فعالیت مداوم در محله خودمان و در یک جای ثابت داشته باشیم دیگر نیازی به فعالیت‌های خیلی سخت و دشوار نیست. چون کسی که در این محل زندگی می‌کند همین فردی است که به جا‌های مختلف مثل ادارات، اماکن تجاری، ورزشی، تفریحی، علمی، تحصیلی و… می‌رود. پس اگر ما بتوانیم اینجا و در همین محدوده هر چند کوچک تأثیرگذار باشیم وقتی فردی به جا‌های مختلف می‌رود همان افکار و عقاید را با خود حفظ و منتشر می‌کند.»

یک خاطره از هزاران!

روز عاشورا بود. بعضی از دوستان می‌گفتند روز عاشورا که کسی به یک پارک کوچک آن هم این گوشه سوت‌وکور نمی‌آید. الان همه در خیابان‌ها و میادین بزرگ جمع می‌شوند و عزاداری مفصل می‌کنند. اما دغدغه او آمدن یا نیامدن مستمعین اهل محل نبود! او فقط می‌خواست هر سه‌شنبه به یاد امام‌زمان (عج) کار کوچکی انجام دهد و همین برایش بس بود. برای همین با همه قوا عزمش را جزم کرد و به دوستانش گفت من به پارک می‌روم. یک کلمن شربت و یک مقدار وسیله همراه خود می‌برم اگر هم دوست دارید تشریف بیاورید. پارچه سیاه را پهن کرد. شمع‌ها را روی آن گذاشت. جهادگران پای‌کار یکی یکی آمدند. باور کردنی نبود. بچه‌های اهل محل هم آمده بودند. چون قرار هفتگی بود و مطمئن بودند که برنامه‌ای ویژه در راه است. خانواده‌ها هم نشسته بودند و آنها را از دور تماشا می‌کردند. در آستانه شام غریبان روشن‌کردن شمع‌ها حال و هوای قشنگی داشت و بچه‌ها این کار را دوست داشتند. محدثی می‌گوید: «کنارشان می‌رفتم و یکی‌یکی از آنها سؤال می‌کردم؛ بچه‌ها می‌دانید امروز چه روزی است، می‌دانید چه اتفاقی افتاده است؟… یک مداحی عربی هم گذاشته بودم و شعری که متعلق به حضرت زینب و شام غریبان بود. حال و هوای پارک کوچک کنج میدان هم عاشورایی شده بود. آن‌قدر که بدون هیچ تلاش و زحمتی بچه‌ها را به یاد امام حسین (ع) و عصر عاشورا می‌انداخت.»

چشم‌اندازی به وسعت تمدن سازی اسلامی

چشم‌انداز اصلی و هدف غایی ما تمدن‌سازی اسلامی است. بانوی فعال فرهنگی که باهدف تربیت نسل مهدوی کار جهادی‌اش را آغاز کرده و با وجود مسئولیت‌های خانه‌داری، همسرداری، مادری و تحصیل همچنان خستگی‌ناپذیر و پر ذوق و پر امید به چشم‌انداز روشنش چشم دوخته است می‌گوید: «بنا بر خواسته و فرمایش رهبرمان باید جوان‌های متعهد و انقلابی پای‌کار بیایند و کاری انجام دهند که به جامعه‌ای اسلامی و تمدنی اسلامی برسیم تا انشا الله بتوانیم باعث ظهور حضرت مهدی شویم.»

از پرورش جهادگران تبیین غافل نشویم

بانی طرح سه‌شنبه‌های مهدوی در محله در شرق تهران از امیدبخش بودن این اقدام خالصانه و جهادگرانه می‌گوید. از حضور پررنگ اقشار مختلف در کنار همدیگر در پاتوقی صمیمی و هفتگی به نام سه‌شنبه‌های مهدوی. او در پایان با تأکید بر ضرورت تربیت نیرو‌های جهادگر می‌گوید: «شرکت مکرر و مکرر کودکان و نوجوانان در سه‌شنبه‌های مهدوی می‌تواند آغازکننده مسیری روشن باشد. مسیری که در آن با پرورش نسلی مهدوی امید برای زمینه‌سازی ظهور منجی موعود بیشتر و بیشتر خواهد شد و البته فراموش نکنیم که قطعاً حاصل این تربیت و پرورش نیرو، جهادگران تبیینی خواهند بود که خود مربیان و راهنمایانی قابل خواهند شد.»

منبع: فارس

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn