کد خبر : 118850
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
0 بازدید

شتاب در تولید اتوبوس‌های برقی‌تهران

شتاب در تولید اتوبوس‌های برقی‌تهران

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، این اتوبوس‌ها کجا و چطور تولید می‌شوند؟ برای پاسخ به این سؤال به ۲۰۰کیلومتری تهران و کارخانه تولید این اتوبوس‌ها رفتیم. کیلومترها دورتر از تهراندر ۲۰۰کیلومتری شرق تهران، حوالی فرودگاه بین‌المللی و شهرک صنعتی سمنان، به کارخانه می‌رسیم؛ جایی که بخش زیادی از اتوبوس‌های سفارش داده شده شهرتهران چه از

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، این اتوبوس‌ها کجا و چطور تولید می‌شوند؟ برای پاسخ به این سؤال به ۲۰۰کیلومتری تهران و کارخانه تولید این اتوبوس‌ها رفتیم.

کیلومترها دورتر از تهران
در ۲۰۰کیلومتری شرق تهران، حوالی فرودگاه بین‌المللی و شهرک صنعتی سمنان، به کارخانه می‌رسیم؛ جایی که بخش زیادی از اتوبوس‌های سفارش داده شده شهرتهران چه از نوع دیزلی و چه برقی در آن تولید می‌شود. وارد خط تولید اتوبوس‌های برقی که می‌شویم جمع زیادی از کارگران حضور دارند که هریک به کاری مشغولند. بدنه اتوبوس در یک سالن مجزا تولید می‌شود و آن را برای جابه جایی آسان‌تر روی یک چهارچرخ فلزی بزرگ قرار داده‌اند. در سالن کناری حدود ۱۵کارگر مشغول کار هستند و از اکسل و باتری‌ها تا کولر را روی اتوبوس جانمایی می‌کنند.

۷ایستگاه تولید اتوبوس برقی
سالن تولید اتوبوس برقی، ۷ایستگاه دارد. در هریک از آنها کارگران یکسری کار انجام می‌دهند. مثلا در بخش اول نصب اکسل و موتور انجام می‌شود و در بخش دوم کارگران سیم‌کشی‌های برق فشار قوی و ضعیف برعهده دارند و این روند با نصب تجهیزات، دسته سیم‌های سیگنالی، دسته سیم‌های اتاقی، تخته‌کوبی و… ادامه دارد. البته همه اتوبوس‌ها برای تهران نیست و شهرها و شرکت‌های دیگر هم مشتری این آبی‌های برقی هستند. کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان(شتاب) می‌گوید: قرارداد تولید۵۰۰دستگاه اتوبوس شتاب با شهرداری تهران بسته شده که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه برای فاز اول و ۳۰۰ دستگاه آن هم در فاز دوم است.

۱۵دستگاه در راه تهران
مرحله پایانی سالن تولید ‌ نصب لاستیک است و در این مرحله اتوبوس از روی چهارچرخ پایین می‌آید. آخرین مرحله ساخت اتوبوس‌ها نصب در و شیشه و تزئینات داخل ازجمله صندلی‌هاست. با گذر از تمام ایستگاه‌ها محصول تولید شده به سالن چک نهایی انتقال می‌یابد تا خرده‌کاری‌هایی مانند قیرپاشی(عایق کاری زیراتوبوس) انجام شود. حالا دیگر اتوبوس برقی آماده است و توسط راننده به محل دپو(پارکینگ) منتقل می‌شود. تولید اتوبوس‌های برقی همچنان ادامه دارد و کارگران تا غروب آفتاب مشغول به‌کار هستند. این روال هر روز کارخانه است. مرادی می‌گوید: با پرداخت به‌موقع، ۱۵ دستگاه تا پایان سال تحویل شهرداری تهران داده می شود تا به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شود.

شتاب در تولید اتوبوس‌های برقی‌تهران

امکانات ویژه: رمپ ویلچر برای خدمات‌دهی به معلولان / پایین‌آمدن ارتفاع اتوبوس برای پیاده‌شدن راحت‌تر مسافران/ طراحی اتوبوس بدون هرگونه پله برای سهولت تردد و پیاده و سوارشدن مسافران/ نداشتن آلودگی صوتی/ شیشه‌های جانبی دوجداره

شتاب در تولید اتوبوس‌های برقی‌تهران

سیر آزمایشی از شمال تا جنوب شهر
سیر آزمایشی اتوبوس برقی در یکی از خطوط بی‌آر تی شهر تهران شروع شده است. اما چرا این کار به شکل آزمایشی صورت گرفت؟ کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان(شتاب) در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد.

۱ از اوایل مهر نمونه «الکتروباس زیما» دراختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار گرفت و آزمایشی در خط راه‌آهن- پارک‌وی عهده‌دار جابه‌جایی شهروندان تهرانی شد.
۲هدف از این کار انطباق اتوبوس با شرایط محیطی و تطابق با ایستگاه‌های خطوط BRT و مواردی از قبیل آشنایی و آموزش رانندگان شرکت واحد است.
۳الکتروباس زیما، در یک سال گذشته زیرنظر تیم فنی و مهندسی شرکت شتاب متشکل از متخصصان داخلی در حال انجام آزمون‌های میدانی با شرایط واقعی قرار گرفته و در طول این مدت، تغییرات لازم به‌منظور سازگاری با محیط به‌طور دقیق روی آن صورت گرفته است.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn