کد خبر : 119184
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰:۱۲
0 بازدید

تقابل تمدن‌ها در دنیای پسا طوفان‌الاقصی

تقابل تمدن‌ها در دنیای پسا طوفان‌الاقصی

به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران: تمدن‌غرب همواره چنین ادعایی داشته است که مبتنی و بر اساس حقوق بشر است. غرب، تمدن خودش را انسان‌محور و بر مدار اومانیسم تعریف می‌کرد. در این نگرش، آنان همیشه تأکید داشتند حق حیات انسان از جمله حقوق عالیه و حق برتر است و این حق

به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران: تمدن‌غرب همواره چنین ادعایی داشته است که مبتنی و بر اساس حقوق بشر است. غرب، تمدن خودش را انسان‌محور و بر مدار اومانیسم تعریف می‌کرد. در این نگرش، آنان همیشه تأکید داشتند حق حیات انسان از جمله حقوق عالیه و حق برتر است و این حق به هیچ عنوان نباید سلب شود و انسان‌ها همواره برابر هستند.

غرب طی سالیان‌سال شعارهای مذکور را تکرار می‌کرد، اما نکته‌ای که قابل توجه است؛ نقض این حقوق در یکسال گذشته طی جنگ اخیر غزه توسط رژیم غاصی صهیونیستی است. در این میان، کشورهای غربی و اروپایی نه تنها اقدامی جهت جلوگیری جنایات رژیم صهیونیستی نداشتند، بلکه به صراحت از رژیم اشغالگر صهیونیستی و اقدامات او حمایت کردند.

در چنین وضعیتی، تمدنی که همیشه شعار انسان و حق حیات سر می‌دهد، در ماجرای جنایات غزه، نه تنها اقدامی نداشته بلکه از این حجم از اقدامات وحشیانه نیز حمایت کرده است. بنابراین؛ تمدن غرب با یک بحران و البته پرسش مواجه می‌شود و آن این است که چرا تمدن غربی که انسان را محور می‌داند و از حقوق این انسان صحبت می‌کند، مردم غزه و فلسطین را جزو این انسان حساب نکرده است و اگر حقوق بشر را اولویت می‌داند چرا در راستای احقاق حقوق بشر مردم غزه اقدامی نداشته و برعکس آن عمل کرده است. به تعبیری اتفاقات اخیر تناقضات رفتاری و گفتاری غرب را نشان داده و آن را به چالش کشیده است.

در آن طرف میدان، تمدن مسلمانان از یک مؤلفه مهم به نام هماهنگی و هم‌جهتی برخوردار است. به تعبیری اگر این هماهنگی و هم جهتی صورت نگیرد؛ تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت. وقایع مربوط به فلسطین و غزه در یکسال اخیر؛ موجب شد یک وحدت و هماهنگی بین مسلمانان ایجاد شود. این موضوع می‌تواند گسترش پیدا کند و در ادامه بستر و زیرساخت تمدن اسلامی شود.

منبع خبر: همشـهری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn