افزایش ۶۵۰۰ مگاواتی مصرف برق در سال جاری

به گزارش خبرنگار برنا، همایون حایری معاون برق و انرژی وزیر نیرو، در حاشیه افتتاح نمایشگاه برق با اشاره به رشد چشمگیر مصرف برق طی سال‌های اخیر گفت: در یک دوره ۱۰ ساله، از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷، میانگین رشد مصرف برق سالانه حدود ۲۰۰۰ مگاوات بوده است، اما از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳ این میانگین به ۴۰ مگاوات کاهش یافته و امسال شاهد رشد ۶۵۰۰ مگاواتی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

حایری ادامه داد: این افزایش مصرف عمدتاً به دلیل استفاده بیشتر از سیستم‌های سرمایشی و افزایش دماست که موجب افزایش ناگهانی و بیش از سه برابری سطح مصرف سالانه شده است. با این حال، با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و همکاری مردم، امیدواریم تا تابستان سال آینده بتوانیم ناترازی را کاهش دهیم.

وی همچنین درباره تأثیر سیستم‌های سرمایشی بر مصرف برق افزود: ۴۵ درصد مصرف برق کشور در اوج مصرف به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد که در چرخه تولید مولد کشور قرار ندارد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های توسعه ظرفیت‌های جدید تولید برق گفت: همکاران صنعت برق به صورت شبانه‌روزی در تلاش‌اند تا واحدهای جدیدی را احداث کنند. برنامه‌های مدیریت مصرف نیز با مشارکت مردم و همکاری نهادهای مربوطه در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع کنیم.

وی همچنین به نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در کاهش ناترازی برق اشاره کرد و افزود: حضور انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نیاز به سوخت فسیلی ندارد و سریع‌تر می‌توان آن را توسعه داد. امیدواریم در تابستان سال آینده سهم بیشتری از تولید برق کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یابد.

حایری در ادامه به همکاری‌های وزارت نیرو با بخش خصوصی پرداخت و گفت: بخش خصوصی می‌تواند در رفع ناترازی و بهینه‌سازی مصرف برق کمک کند. جلسات هفتگی با حضور وزیر نیرو و بخش خصوصی برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی به یک صنعت خودکفا در زمینه برق دست یابیم.

وی همچنین به پروژه‌های مرتبط با نیروگاه بوشهر و انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: نیروگاه بوشهر همچنان در مدار است و به تامین برق کشور کمک می‌کند. همچنین تا پایان سال جاری، ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه خواهیم کرد و امیدواریم تا تابستان سال آینده این عدد به ۴۵۰۰ مگاوات برسد.

وی در پایان به اهمیت سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دیگر، به ویژه چین، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: «چین روزانه هزار مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر، به ویژه خورشیدی، احداث می‌کند و ما نیز قصد داریم از این تجربه برای توسعه ظرفیت‌های تجدیدپذیر خود استفاده کنیم.

انتهای پیام/

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn