شیشه‌های مورانو ، طراحی زیبا و تاریخ باستانی

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانیاختصاصی «تابناک با تو»؛ هنر دمیدن شیشه کار آسانی نیست و به دقت و تسلط نیاز دارد. این هنرباستانی امروزه نیز به لطف طراحی وسایل و لوازم‌خانگی معاصر، هنوز هم محبوب است و استفاده می‌شود.

وقتی صحبت از شیشه دمیده می‌شود، نمی‌توان شیشه «مورانو» را که شهرت جهانی دارد، به دلیل کیفیت، طیف رنگ و مهارت سازندگان آن نادیده گرفت، زیرا محصولات شیشه مورانو دارای سبکی منحصر به فرد و سابقه طولانی‌اند. شیشه دمیده‌ مورانو توسط کارشناسان شیشه در جزیره مورانو در همسایگی شهر ونیز، مقصد گردشگری ایتالیا ساخته می‌شود. تاریخچه شیشه‌سازی در مورانو به سال ۱۲۹۱ برمی‌گردد، زمانی که دولت ونیزی به شیشه‌سازان این شهر دستور داد برای احتیاط در برابر آتش‌سوزی عظیم، به جزیره مورانو کوچ کنند. از آن زمان، این جزیره‌ی کوچک به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراکز تولید شیشه در جهان ظاهر شده‌است. تاریخ شگفت‌انگیز هنر شیشه را می‌توان در موزه شیشه مورانو واقع در جزیره مورانو پیدا کرد. در چنین مکانی، تحسین اشکال کمیاب و ظریف شیشه‌ها لذت‌بخش است.

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

خانم سیلویا فینیلز، طراح شیشه مورانو، فرانسوی‌تبار و بنیانگذار Aventurina Design مستقر در جزیره مورانو در ونیز، ایتالیا، است، او می‌گوید: «تولید شیشه مورانوی دمیده، تاریخچه‌ای باستانی دارد که به سال ۱۲۰۰ می‌رسد و با شیشه‌سازی بقیه اروپا از لحاظ استفاده از سودآهک متفاوت است، چرا که سودآهک، عنصری که این شیشه را می‌سازد ماده‌ای منحصر به فرد در جهان است. او می افزاید: «با گذشت زمان و تغییر در سبک، شیشه به لطف زیبایی افسونگرانه، همچنان تداوم خود را در دکوراسیون حفظ کرده‌است، این هنر همیشه الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان و طراحان بوده و همچنان ادامه دارد.» او اشاره می‌کند که «مهم ترین ویژگی‌های شیشه شفافیت، تعامل شگفت با نور و راز تولید کلاسیک آن است که در طول زمان حفظ شده‌است. علاوه بر این، شیشه همچنان به روز است زیرا می‌تواند واقعیت را با استفاده از تکنیک‌های بی‌شمار و نوآوری‌های جدید بازسازی کند و تحقیقات هنرمندان در مورد شیشه هرگز پایان نخواهد یافت.

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

این طراح می‌گوید: «تنوع بی‌پایانی از قطعات و لوازم‌خانگی ساخته شده از شیشه دمیده، به ویژه گلدان‌ها، لوسترها، دیوارکوب‌ها و لامپ‌های دیواری وجود دارد. تولید سنتی همچنین شامل ساخت مجموعه‌های زیبا از فنجان، بشقاب، آینه و …است، در مورانو، سبک‌های بسیاری وجود دارد که با تعامل دوجانبه شیشه‌سازان و طراحان و هنرمندان شکل می‌گیرد. تحقیقات در مورد شکلها، نشان‌دهنده یک سبک مدرن است، اما می‌توان الهامات کلاسیک و ارگانیک را نیز در آنها یافت، به طوری که می‌توان منشا مکتب قدیمی هنر شیشه، را حتی در خلاقیت‌های مدرن پیدا کرد. شکل‌ها معمولا گرد، نرم و رنگی برای ایجاد جلوه‌های متضاد در هر زمانی هستند. فناوری شیشه‌دمنده ساخت اشکال دایره‌ای را به جای شکل‌های خطی آسان می‌کند.

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

امروزه، طیف رنگ‌ها نسبت به گذشته کم‌تر شده است، اما رنگ‌هایی مانند کهربایی، دودی – خاکستری گرم – آبی کبالتی و سبز آکوامارینی همچنان زیبا و منحصربه‌فرد هستند. ایجاد رنگ قرمز در شیشه‌سازی، دشوار است، اما هنوز هم می‌توان قرمز خون کبوتری، مرجانی، نارنجی …و بسیاری از سایه های سبز را یافت. وقتی رنگ‌ها روی پس‌زمینه سفید لاتیمو «lattimo» قرار می‌گیرند و روی آن لایه لایه می‌شوند، حس مدرن‌تری به کار می‌دهند. شیشه از نور و شفافیت برخوردار است. بنابراین، توصیه می‌شود که قطعات شیشه‌ای تزئینی، روی قفسه‌ها، میزها و بوفه‌ها، در نزدیکی منابع نور، مانند پنجره، قرار داده بشوند. در مرحله بعد، بهتر است به نورپردازی دیواری که شیشه در آن نصب شده در کنار میز خواب یا تخت فکر کرد، که می‌تواند فضا و جذابیت ایجاد کند، همانطور که نورپردازی “آویز” بالای سر نیز در جلوه کردن بیشتر شیشه‌ها تأثیر گذار است.

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

۱. یک چراغ تزئین شده با طوطی محصول: Zanetti Murano

۲. یک لوستر با عناصر آویزان زیاد، از جمله شیشه مورانو از VG Newtrend

۳. یک پارچ شیشه‌ای دمیده از La Double J

۴. یک پارچ شیشه ای مورانو از Dolce & Gabbana Dolce & Gabbana

۵. گلدان‌هایی از مجموعه تالاب طلایی اثر آینا کاریAina Kari

۶. گلدان های مجموعه Battuti از سالویاتی

۷. بشقاب‌های تزئینی از «دکور ایتالیایی من»

۸. بشقاب سالاد از La Double J

۹. محصولی ز طراح مد «ایسی میاکی»Issey Miyake  

۱۰. قطعات تزئینی شیشه دمیده ریگادین از مجموعه Aria اثر سالویاتی Salviati

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

شیشه‌های مورانو ، زیبایی طراحی و تاریخ باستانی

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn