جنایت فرامرزی رژیم صهیونیستی علیه امدادرسانی

جنایت فرامرزی رژیم صهیونیستی علیه امدادرسانی

بخش مهم و قابل توجهی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان علیه بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کارکنان پزشکی بوده است.

براساس آمارها، پنج بیمارستان لبنان بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی تعطیل شده و ۲۲ بیمارستان دیگر آسیب دیده‌اند؛ در عین حال، وضعیت در غزه بحرانی‌تر گزارش شده است.

مقام‌های فلسطینی اعلام کردند که حمله‌های عامدانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این باریکه تاکنون به از کار افتادن ۳۴ بیمارستان و ۸۰ مرکز درمانی در غزه منجر شده‌اند؛ ضمن اینکه ۱۶۲ مرکز بهداشتی و درمانی در باریکه غزه هدف حمله‌های عامدانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

از این رو می‌توان جنایت‌های هدفمند رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در غزه و لبنان را بخشی از استراتژی نسل‌کشی این رژیم دانست که تاکنون بیش از ۴۲ هزار قربانی در غزه و بیش از ۲ هزار قربانی در لبنان برجای گذاشته است.

سکوت جامعه جهانی، سازوکار‌های حقوق بشری و محاکم بین‌المللی در برابر کشتار بیماران و آوارگان پناه‌گرفته در بیمارستان‌های غزه، قتل‌عام و بازداشت کارکنان درمانی و پزشکی، حفر گور‌های دسته‌جمعی برای از بین بردن آثار جنایت، بمباران مراکز بهداشتی و درمانی، … این رژیم را بیش از هر زمانی برای تکرار این جنایت‌ها گستاخ کرد.

در فهرست جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان‌ها و کارکنان درمانی و پزشکی در لبنان، نام شهید علی حیدری، پزشک ایرانی و بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر ایران در مرز لبنان و سوریه نیز به چشم می‌خورد.

شهید علی حیدری کیست؟

شهید علی حیدری، پزشک ایرانی است که از مدتی قبل بنا به وظیفه دینی و انسانی برای ارائه کمک‌های درمانی و پزشکی به نیازمندان به بیروت، پایتخت لبنان رفت؛ وی در جریان حمله‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان خدمات‌رسانی به مجروحان را در دستور کار خود قرار داد.

این پزشک ایرانی در نهایت هدف کارزار ترور هدفمند رژیم صهیونیستی قرار گرفته و به شهادت رسید؛ پیکر این شهید اخیرا برای برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری وارد ایران شد.

وزارت امور خارجه درپی شهادت این پزشک ایرانی بر اثر جنایت آشکار و هدفمند رژیم صهیونیستی، با انتشار بیانیه‌ای، تصریح کرد: اقدام رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن دکتر حیدری که به‌عنوان پزشک و امدادگر برای درمان مجروحان و کمک به بیماران فعالیت می‌کرد، نقض آشکار کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ در مورد منع حمله به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پزشکان و کادر درمانی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه همچنین ضمن محکومیت شدید این جنایت جنگی رژیم اشغالگر، وظیفه سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌صلاح از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت برای مستندسازی موارد مکرر نقض فاحش حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حمله به بیمارستان‌ها و کادر درمانی در غزه و لبنان را مورد تاکید قرار می‌دهد.

جنایت رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران

یکی از جنایت‌های پر تکرار رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته، حمله آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و انجام کارزار‌های بازداشت و قتل‌عام کارکنان پزشکی و بیماران به ادعای بی‌اساس استفاده نظامی مقاومت فلسطین از این مراکز بوده است.

رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر اقدام به هدف قرار دادن بیمارستان هلال احمر ایران در مرز سوریه و لبنان کرد.

افشار، دبیرکل هلال احمر در محل بیمارستان صحرایى هلال احمر در سوریه، نیز اعلام کرد: بیمارستان ۵۶ تختخوابی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ازسوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با ۱۱ موشک هدف قرار گرفت؛ متاسفانه در جوار سوله‌ها، انبار دارویی و تعدادی آمبولانس هم مورد اصابت قرار گرفت.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام خبر حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان در شامگاه چهارشنبه، ۱۸ مهر، اعلام کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو فعال و پیشروی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و در راستای اهداف انسان‌دوستانه خود به‌منظور کاهش آلام بشری آوارگان و غیرنظامیان آسیب‌دیده از حمله‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه کشور لبنان اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی ۵۶ تخت‌خوابی در مرز کشور سوریه کرد که متاسفانه این بیمارستان به همراه انبار دارویی آن شب گذشته مورخ ۹ اکتبر با حمله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌طور کامل در آتش سوخت.

وی تاکید کرد: این اقدام رژیم صهیونیستی، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که براساس آن، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد، محکوم است و ما با ارسال نامه به روسای فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، ضمن اعلام موضوع، خواستار محکومیت این اقدام و شکایت علیه رژیم صهیونیستی شدیم.

قوانین بین‌المللی درباره این حمله چه می‌گویند؟

بررسی قوانین و حقوق بین‌المللی تاکید می‌کند که اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در مرز لبنان و سوریه، برخلاف قوانین حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های ۴ گانه ژنو بوده است.

براساس قوانین یادشده هدف قرار دادن عمدی تاسیسات بشردوستانه و پزشکی ازسوی رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی محسوب می‌شود.

براساس حقوق بین‌الملل، هرگونه حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تاسیسات بشردوستانه و پزشکی، تجهیزات و بیمارستان‌ها، به‌طور قطعی ممنوع است؛ این مراکز و تجهیزات از حمایت کامل برخوردار بوده و باید در هر شرایطی بدون استثنا محترم شمرده شده و محافظت شوند؛ هرگونه نقض این اصل اساسی، نقض جدی حقوق بین‌الملل است و تحت هیچ شرایطی نباید تحمل شود.

عزم جدی ایران بر تداوم کمک‌رسانی به لبنان

راضیه عالیشوندی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در گفت‌‎وگو با میزان، بر تداوم تلاش‌های این نهاد برای امدادرسانی به مجروحان و آوارگان لبنانی تاکید کرد.

وی درباره عامدانه بودن اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران، تصریح کرد: بنابر مقررات بین‌المللی مربوط در کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و دیگر اسناد بین‌المللی و قواعد حقوق بین‌المللی بشردوستانه عرفی جمعیت هلال احمر این محل‌ها را نشانه‌گذاری و مشخص کرده بود؛ این نشانه‌گذاری نشان می‌داد که مکان‌های یادشده کاربرد بهداشتی، درمانی و امدادی دارد؛ نشان حمایتی هلال احمر با توجه به بنر‌های نصب‌شده بر بدنه و سقف این تاسیسات مشخص بوده است.

عالیشوندی درباره تداوم کمک‌رسانی به لبنانی‌ها، گفت: خللی در روند کمک‌رسانی هلال احمر ایجاد نخواهد شد؛ جمعیت هلال احمر با قوت و قاطعیت بیشتری کمک‌های خود را در راستای تسکین آلام بشری و کمک به مصدومین، حادثه‌دیدگان و آوارگان همچنان ادامه می‌دهد.

منبع: میزان

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn