۵۰ سال بعد از جنگ با این نمایش روی صحنه می رود

به گزارش همشهری آنلاین، «۱۴۱۷» به کارگردانی امیر حسینی و با متنی از سعید آلوعبادی از نهم آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجراهایش را شروع می‌کند. این نمایش روایت ۵۰ سال بعد از جنگ ایران و عراق است و کارگردانش پیش از این نمایش‌های «نقل سرخ»، «عقیق»، «خط خون»، «پدر و پسر»، «ما سه نفر بودیم»، «یک نگاه در دو اپیزود» و «چهارمین نامه» را روی صحنه برده است و از جشنواره بین‌المللی تئاتر عراق جایزه اول کارگردانی و بازیگری را گرفته است. او در باره ۱۴۱۷ می‌گوید: «در نمایش ۱۴۱۷، ‌ پنجاه سال تفکر و فرهنگ بعد از جنگ را تحلیل می‌کنیم. ما به مخاطب چیزی را تحمیل نمی‌کنیم، فقط از او می‌خواهیم تحلیل کند.»

نمایش سه اپیزود دارد که دو اپیزود به هم وابسته‌اند و یک یا دو سال بعد از جنگ اتفاق می‌افتند و اتفاقات اپیزود سوم هم پنجاه سال بعد از این دو اپیزود در سال ۱۴۱۷ رقم می‌خورد. در اپیزود اول که در جنوب ایران اتفاق می‌افتد با جانباز شیمیایی روبه‌رو هستیم که بینایی‌اش را از دست داده و در خواب می‌بیند در نقطه‌ای خارج از شهر یک فضای معنوی ساخته شده است. او با اصرار از خواهرش می‌خواهد که او را به سمت این نقطه ببرد. وقتی نیمه شب به این نقطه می‌رسند با بقعه یک امامزاده مواجه می‌شوند و مرد بینایی‌اش را به دست می‌آورد. اما وقتی به مردم خبر می‌دهند که این امامزاده خارج از شهر وجود دارد، کسی باور نمی‌کند و وقتی هم به آن محل می‌روند، هیچ ساختمانی نمی‌بینند. در اپیزود دوم داستان اعضایی از گروه مجاهدین مطرح می‌شود که مأموریت دارند امامزاده‌هایی را یک شبه ایجاد کنند و بعد هم با خراب کردن آن روی اعتقادات مردم تأثیر بگذارند. در اپیزود سوم با زن و شوهری روبه‌رو هستیم که در سال ۱۴۱۷ متن اپیزودهای اول و دوم به دستشان رسیده است و تصمیم می‌گیرند آن را اجرا کنند. حسینی در باره انتخاب این نمایشنامه می‌گوید: «نمایشنامه سعید آلوعبادی سال ۹۵ به دست من رسید و جزو نمایشنامه‌هایی بود که کنار گذاشتم تا یک روز حتما آن را روی صحنه ببرم. من همیشه نگاه اجتماعی به فرهنگ جنگ داشته‌ام. این نمایشنامه را هم خیلی دوست داشتم و بالاخره امسال توانستم آن را کار کنم.»

این نمایش سال گذشته در جشنواره سودای عشق در مشهد اجرا شده و در چهار بخش طراحی صحنه، بازیگری و کارگردانی جایزه گرفته است. حسینی می‌گوید: «یک سال روی این نمایش کار کردم و تغییرات در متن به وجود آوردم. در متن ۸ شخصیت وجود دارد که من آن را به دو بازیگر تبدیل کردم. یعنی ۴ نقش زن را یک بازیگر و ۴ نقش مرد را هم یک بازیگر اجرا می‌کند. به این ترتیب هر بازیگر ۴ شخصیت را بازی می‌کند.»

در این نمایش، نسیم باقری و محمدرضا لوانی حضور دارند و از نهم آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

منبع خبر: همشـهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn